MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
busholle skrev:Gaffe skrev:Om man tänker sig en traktor med en enklare växellåda typ New Holland T4.75, ( kopplingsfri f/b i övrigt mekanisk synkad låda) skulle det innebära att man får välja en växel och sedan arbeta med den i bakvänt läge: fram, neutral och back. Behöver man växla upp eller ned får man snurra runt stolen, trampa koppling växla och snurra tillbaka. Har jag tänkt rätt?
Eller kan man kanske använda neutralläget i joysticken, sträcka sig till växelväljaren för växling och sen jobba med f/n/b igen....
Tror man måste upp på T5 för att få elektronisk urkoppling på växelspaken...
Det går utmärkt att använda f/n/b-spaken istället för koppling. Har man långa armar så funkar det att köra bakvänt med armen över ryggstödet och det är något jag gör ofta när man lastar. Växla när man sitter bakvänt har man inget stort behov av, man väljer en växel och använder den.
Seb macahan skrev:Det hade varit riktigt intressant att se "Ölmstad" joystick på de Valtra som har P- broms i neutralläge. Men nu börjar det kännas som det handlar mer om Ölmstad än New Holland...
Kanske en allmän tråd skogsombyggnad traktor?
haltegarden skrev:Har en skogsutrustad ts 100 snurrbar stol, bukplåt och fönsterkil.
Har inte kört den så mycket, har bara haft den drygt ett år, tycker att den känns lite stor utvändigt och lite trång i hytten när det gäller att snurra stolen, stor hytt i övrigt.
Ok att köra tyst och fin
Slurfi skrev:
Jo nog går det bra att köra utan ratt, bild från när jag körde Cat 992 ca 100 tons maskin
men det borde ju funka även på jordbrukstraktorer.
Kallkällene skrev:Slurfi skrev:
Jo nog går det bra att köra utan ratt, bild från när jag körde Cat 992 ca 100 tons maskin
Roligt att se bilder du lägger ut. Har själv haft förmånen att få prövköra 992 på Caterpillars demofält i Malaga 2008, 994an var skeppad till Amerika när vi var där på mässa och demo
Slurfi skrev:Kallkällene skrev:Slurfi skrev:
Roligt att se bilder du lägger ut. Har själv haft förmånen att få prövköra 992 på Caterpillars demofält i Malaga 2008, 994an var skeppad till Amerika när vi var där på mässa och demo
Tack, jag lägger ju bilderna för att roa och fylla på debattlusten hos oss alla här.
Maskinintresserade bör besöka Aitikgruvan och kika på en massa skoj som finns där.