ons 20 feb 2019, 00:21#552520
Gaffe skrev:Slurfi skrev:https://www.youtube.com/watch?v=CA2TcxT_PDY&t=400s
Tyvärr inte engelska eller svenska men iaf en New Holland T4 med omvänd förarplats med fullstor ratt.
Hann inte riktigt med att höra vad han sa [emoji39]
Såg besvärligt ut med att flytta ratten, spak borde vara smidigare. Jag har dock bara kört midjestyrt med spak. Får fila lite på detta [emoji848]
Vet inget om denna modell med flyttbar ratt, men anser att det är inget för en skogstraktor, ratten är för klumpig och stjäl både sikt och plats.
Jag är 99% säker på att Ölmstad bygger om alla "twintrac" traktorer förutom Valtra, dvs Hydagent är det som bygger in dubbelkommandot (i Sverige). Så har det sett ut på de flesta nyare traktorer jag sett med skogsombyggnad och de löser det med att gå in på CAN-bussen tillsammans med en drivkrets som styr den tillbyggda hydrauliken till styrningar.
På min (och förmodligen de flesta andra) är detta löst med joystick i armstödet. Skulle inte vilja ha en ratt i vägen. Joysticken är dessutom proportional både i utslag och i förhållande till hastighet, dessutom reverserar den funktionen beroende på i vilken riktning du har stolen, extremt praktiskt och underlättar massor i både skogen och annan körning, tex lastararbeten. Man slipper sitta o ratta och det blir ungefär som New Hollands "Faststeer" för den som vet hur det funkar.
Fördelarna med detta är många, bla kan man manövrera traktorn fullt ut med stolen i sida (inte bakåt inte frammåt).
Jag kan ta några bilder eller eventuellt en film på hur det funkar om du vill (dock en MF5713 men de bygger det likadant, lite mindre variationer beroende på vilken konfiguration på traktorn).
De olika rattarna (tror jag) funkar så här. NH T4 är en ganska liten maskin och för att snurra stolen i den måste ratten demonteras. I NH T.5 är hytten lite mer rymlig och därför funkar den vikbara ratten (den som man delar på mitten). Sedan finns T.5 i en special version men lika stor hytt som T.6 (lite osäker på om detta är helt sant) och i T.6 och uppåt är det inga som helst problem att snurra runt stolen med ratten på plats men i uppfällt läge. Det var det i alla fall inte på min förra (T.6020 som har samma hytt som T.6).
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem