Traktorn i skogen

New Holland i skogen

273 inlägg 166434 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Gaffe  
#552511
Slurfi skrev:https://www.youtube.com/watch?v=CA2TcxT_PDY&t=400s

Tyvärr inte engelska eller svenska men iaf en New Holland T4 med omvänd förarplats med fullstor ratt.
Hann inte riktigt med att höra vad han sa [emoji39]
Såg besvärligt ut med att flytta ratten, spak borde vara smidigare. Jag har dock bara kört midjestyrt med spak. Får fila lite på detta [emoji848]

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Seb macahan  
#552520
Gaffe skrev:
Slurfi skrev:https://www.youtube.com/watch?v=CA2TcxT_PDY&t=400s

Tyvärr inte engelska eller svenska men iaf en New Holland T4 med omvänd förarplats med fullstor ratt.
Hann inte riktigt med att höra vad han sa [emoji39]
Såg besvärligt ut med att flytta ratten, spak borde vara smidigare. Jag har dock bara kört midjestyrt med spak. Får fila lite på detta [emoji848]


Vet inget om denna modell med flyttbar ratt, men anser att det är inget för en skogstraktor, ratten är för klumpig och stjäl både sikt och plats.
Jag är 99% säker på att Ölmstad bygger om alla "twintrac" traktorer förutom Valtra, dvs Hydagent är det som bygger in dubbelkommandot (i Sverige). Så har det sett ut på de flesta nyare traktorer jag sett med skogsombyggnad och de löser det med att gå in på CAN-bussen tillsammans med en drivkrets som styr den tillbyggda hydrauliken till styrningar.
På min (och förmodligen de flesta andra) är detta löst med joystick i armstödet. Skulle inte vilja ha en ratt i vägen. Joysticken är dessutom proportional både i utslag och i förhållande till hastighet, dessutom reverserar den funktionen beroende på i vilken riktning du har stolen, extremt praktiskt och underlättar massor i både skogen och annan körning, tex lastararbeten. Man slipper sitta o ratta och det blir ungefär som New Hollands "Faststeer" för den som vet hur det funkar.
Fördelarna med detta är många, bla kan man manövrera traktorn fullt ut med stolen i sida (inte bakåt inte frammåt).
Jag kan ta några bilder eller eventuellt en film på hur det funkar om du vill (dock en MF5713 men de bygger det likadant, lite mindre variationer beroende på vilken konfiguration på traktorn).

De olika rattarna (tror jag) funkar så här. NH T4 är en ganska liten maskin och för att snurra stolen i den måste ratten demonteras. I NH T.5 är hytten lite mer rymlig och därför funkar den vikbara ratten (den som man delar på mitten). Sedan finns T.5 i en special version men lika stor hytt som T.6 (lite osäker på om detta är helt sant) och i T.6 och uppåt är det inga som helst problem att snurra runt stolen med ratten på plats men i uppfällt läge. Det var det i alla fall inte på min förra (T.6020 som har samma hytt som T.6).

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Gaffe  
#552528
Seb macahan skrev:
Gaffe skrev:
Slurfi skrev:https://www.youtube.com/watch?v=CA2TcxT_PDY&t=400s

Tyvärr inte engelska eller svenska men iaf en New Holland T4 med omvänd förarplats med fullstor ratt.
Hann inte riktigt med att höra vad han sa [emoji39]
Såg besvärligt ut med att flytta ratten, spak borde vara smidigare. Jag har dock bara kört midjestyrt med spak. Får fila lite på detta [emoji848]


Vet inget om denna modell med flyttbar ratt, men anser att det är inget för en skogstraktor, ratten är för klumpig och stjäl både sikt och plats.
Jag är 99% säker på att Ölmstad bygger om alla "twintrac" traktorer förutom Valtra, dvs Hydagent är det som bygger in dubbelkommandot (i Sverige). Så har det sett ut på de flesta nyare traktorer jag sett med skogsombyggnad och de löser det med att gå in på CAN-bussen tillsammans med en drivkrets som styr den tillbyggda hydrauliken till styrningar.
På min (och förmodligen de flesta andra) är detta löst med joystick i armstödet. Skulle inte vilja ha en ratt i vägen. Joysticken är dessutom proportional både i utslag och i förhållande till hastighet, dessutom reverserar den funktionen beroende på i vilken riktning du har stolen, extremt praktiskt och underlättar massor i både skogen och annan körning, tex lastararbeten. Man slipper sitta o ratta och det blir ungefär som New Hollands "Faststeer" för den som vet hur det funkar.
Fördelarna med detta är många, bla kan man manövrera traktorn fullt ut med stolen i sida (inte bakåt inte frammåt).
Jag kan ta några bilder eller eventuellt en film på hur det funkar om du vill (dock en MF5713 men de bygger det likadant, lite mindre variationer beroende på vilken konfiguration på traktorn).

De olika rattarna (tror jag) funkar så här. NH T4 är en ganska liten maskin och för att snurra stolen i den måste ratten demonteras. I NH T.5 är hytten lite mer rymlig och därför funkar den vikbara ratten (den som man delar på mitten). Sedan finns T.5 i en special version men lika stor hytt som T.6 (lite osäker på om detta är helt sant) och i T.6 och uppåt är det inga som helst problem att snurra runt stolen med ratten på plats men i uppfällt läge. Det var det i alla fall inte på min förra (T.6020 som har samma hytt som T.6).
Intressant att höra, hur har du löst det med koppling och ev broms? Eller petar man i en växel och kör sedan med handgas och kopplingsfria fram/back fast då kanske med funktionen i joysticken?

Vilket armstöd sätter man joysticken i?
Tänker att i bakvänt läge passar höger bäst mtp att ha vänsterhand till hydraulik, handgas mm.
Fast om man kör med det framåt vill man väl ha det i vänstra armstödet så högerhand kan sköta lastaren, växling mm. [emoji849]

Lägg gärna upp lite bilder å film [emoji120]

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Seb macahan  
#552630 Här kommer lite film.
Nu är detta som sagt inte en New Holland, men funktionen är nog densamma.
https://www.youtube.com/watch?v=TWuwYanZxvc

Det är endast joystick och armstöd som kommer från Ölmstad, andra funktioner är traktorrelaterade.

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

ss0803  
#552635 Fint förklarat!

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Gaffe  
#552639 En bild säger mer än tusen ord....en video....så mycket mer. Klockrent [emoji3]

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Larsi  
#552657 Mycket bra film du gjort och bra förklaringar på funktionen

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552658 Tack för videon, en sån elektronisk joystick är ju väsentligt smidigare än diverse rattlösningar
som synts i tidigare filmer och bilder.
Bygger man själv kanske man hellre använder en hydraulspak av ekonomiska skäl, men grundtanken är samma.

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Seb macahan  
#552666 Tack. Roligt att ni uppskattar det. Har vid något svagt tillfälle funderat på o filma hela ekipaget i action och hur jag tänkt när jag byggde ihop det. Märkte att det var stort intresse runt detta på GD18. Det kan ju alltid inspirera någon annan att vidareutveckla...och använda nya tankesätt.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

stone66  
#552667 Klart vi vill se film😀👍

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Gaffe  
#552676 Om man tänker sig en traktor med en enklare växellåda typ New Holland T4.75, ( kopplingsfri f/b i övrigt mekanisk synkad låda) skulle det innebära att man får välja en växel och sedan arbeta med den i bakvänt läge: fram, neutral och back. Behöver man växla upp eller ned får man snurra runt stolen, trampa koppling växla och snurra tillbaka. Har jag tänkt rätt?
Eller kan man kanske använda neutralläget i joysticken, sträcka sig till växelväljaren för växling och sen jobba med f/n/b igen....

Tror man måste upp på T5 för att få elektronisk urkoppling på växelspaken...

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552683
Gaffe skrev:Om man tänker sig en traktor med en enklare växellåda typ New Holland T4.75, ( kopplingsfri f/b i övrigt mekanisk synkad låda) skulle det innebära att man får välja en växel och sedan arbeta med den i bakvänt läge: fram, neutral och back. Behöver man växla upp eller ned får man snurra runt stolen, trampa koppling växla och snurra tillbaka. Har jag tänkt rätt?
Eller kan man kanske använda neutralläget i joysticken, sträcka sig till växelväljaren för växling och sen jobba med f/n/b igen....

Tror man måste upp på T5 för att få elektronisk urkoppling på växelspaken...


Det går utmärkt att använda f/n/b-spaken istället för koppling. Har man långa armar så funkar det att köra bakvänt med armen över ryggstödet och det är något jag gör ofta när man lastar. Växla när man sitter bakvänt har man inget stort behov av, man väljer en växel och använder den.

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

källshult  
#552689 på min traktor kan jag växla upp och ner med fram och back spaken och det är dom fyra snbbväxlarna när jag kör på låg kör jag på hög går även växla gruppväxlarna. utrustnings nivån på traktorn styr en del vad man kan bygga om till skogsanpassning . fördel med nya traktorer så styrs mycket av el och då är det mycket enklare att bygga på bekvämligheter till skogskörning .

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Seb macahan  
#552694 Det hade varit riktigt intressant att se "Ölmstad" joystick på de Valtra som har P- broms i neutralläge. Men nu börjar det kännas som det handlar mer om Ölmstad än New Holland...
Kanske en allmän tråd skogsombyggnad traktor?

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

ss0803  
#552703 Det tycker jag också vore intressant.

Nya Valtra A4-serien med HiTech 4 och Ölmstad styrning vore en fin skogstraktor!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).