Traktorn i skogen

Problem med lyftarmar Valmet 605

26 inlägg 9062 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Problem med lyftarmar Valmet 605

VioxTv  
Cat554 skrev:Tror inte du behöver byta nogon. Om du byter, så drar du den på med 2 bitar av band som användas for surring på pappkasser e.l. Altså dom där tunna, starka plastbanden. Tre dom gjennom, så at du får et handtag for var hand, og dra tätningen på, med forsiktighet. OH

Okej, tack för tipset. Tänkte bara du skrev, "Tror inte du behöver byta nogon", menar du då bara den i mitten eller tror du inte någon av packningarna är dåliga och problemet är någon annan stans?

Tack så mycket för svaren 😀

TS
Lantmännen Maskin

Cat554  
#743890 Tror problenet er i ventilen. Riktig nok borde den i mitten varit nogot utanfor kolven på diametern. Alla tre er vel av en plast? Dom två splittade av en hård, fjädrande plast, og den i mitten av en teflon. Bakom den i mitten tror jag du hittar en O-ring som dels tätar, dels er fjeder som pressar tetningen ut mot sylinderväggen. Teflontetningar får INTE oversträkkas. Dom er dårliga på at gå tibaka til ursprunglig dimensjon. OH

Användarvisningsbild

VioxTv  
#743893 Okej, vet inte exakt vad dom är gjorda i för material förutom att ingen är i plast. Varför jag antog någon tätning var dålig är eftersom när man stängt av traktor så sänks lyftarmarna på 10-20 min. Vilket gjorde att jag trodde en packning var sönder. Men kan det orsakas av en ventil, är det något du vet? Har läst att sänkventilen kan strula på dom här valmet modellerna, tyvärr inget jag kan kolla på då jag inte bor där traktorn står.

När man har tungt i armarna så hoppar dom också vilket jag gissar på är en ventil som är dåligt inställd eventuellt en dålig packning också, vad tror du om det?

TS

Blondin 750  
#743908 Köp en komplett tätningssats och byt alla delar. Det bör väl vara så att om det läcker internt så hoppar lyftarmarna upp när det läckt förbi tillräckligt mycket, detta för att lägesregleringsventilen ”justerar” så att kolvarna håller lyftarmarna på inställd höjd. När traktorn är avstängd så sjunker lyftarmarna pga att det inte tillförs någon olja som kompenserar för det interna läckaget.

Användarvisningsbild

Fredi  
#743932 Visst kan det även vara ventilen som läcker men eftersom ingen närmare diagnos var felet ligger är gjord och cylindrarna är borttagna så är det väl enklast att installera nya tätningar och därefter göra nåt annat om det inte funkar efter det?

Användarvisningsbild

Erre  
Fredi skrev:Visst kan det även vara ventilen som läcker men eftersom ingen närmare diagnos var felet ligger är gjord och cylindrarna är borttagna så är det väl enklast att installera nya tätningar och därefter göra nåt annat om det inte funkar efter det?

Exakt. Halva jobbet är ju redan gjort.
Ingen idé att sätta ihop det där utan att byta tätningar.

Användarvisningsbild

VioxTv  
#744200 Tack för alla tips, blir lite omvänt igen pga all blåst så blev det en tur till Småland. Så bestämde mig för att sätta ihop lyftarmen och ta med båda och testa mer på traktorn och se om det är någon ventil som är fel.

Till ventilerna (eller vad som kan vara fel på traktorn), är det någon som har något tips på vad man borde koll först eller någon aning om vad som kan vara fel?
Bara att skriva tar emot alla tankar med glädje 😀

TS

Cat554  
#744204 Jeg fant felet ved å setta trykkluft på systemet. Altså trykk der oljetrykket er når den løfter. hørte da lekkasjen. OH

Användarvisningsbild

Fredi  
#745895 Har det klarnar var problemet ligger? Läckage i lyft-sänkventilen kollas genom att ta bort toppstångsfästet , pumpa tryck med extern pump i tryckmätuttaget och kolla i hålet där fästet skruvades bort var det droppar från ventilen? Går även att belasta armarna med något tungt. Kan dock vara svårt utan toppstångsfäste. Finns flera platser i lyftventilen var det kan läcka.

Användarvisningsbild

VioxTv  
#745965 Hej, har varit hård körning med vindfällen just nu så har ej hunnit eller kunnat kolla något på det. Att sätta tryck och se vart det läcker skulle vara något att testa. Ska även kolla och se om det är fel justerat på fjädern till lägesregleringsventilen. Vilken bok kommer den bilden du skickade ifrån? Återkommer efter jag testat lite mer. Tack igen för mer tips

TS
Användarvisningsbild

VioxTv  
#763757 Har varit dålig med att uppdatera här, men har kommit fram till att det är läckage någonstans i reglerventilen som nämndes ovan. Hade ute ventilen och kollade på pinnarna för sänk samt avlastningsventilen. Men det jag inte fick ihop som någon kanske kan svara på här är vart den långa pinnen samt den korta pinnen ska sitta? Har dom skrivit fel i boken eller är det någon som har koll?

TS
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).