Traktorn i skogen

Problem med lyftarmar Valmet 605

26 inlägg 7763 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med lyftarmar Valmet 605

VioxTv  
#723529 Hej, är så att jag under en tid har varit skeptisk till funktionen på lyftarmarna vi har på våran 605a. Då jag inte kör så mycket med redskap som används av trepunkten, förutom en väg sladd som gjorde att jag märket problemet. Vilket är att den bara orkar hålla sladden uppe med hydralspaken i högsta läget.

När spaken är i det läget så går motorn väldigt tungt, men man hör även att hydrauliken tar i, något som jag inte tycker låter eller känns bra. Om man inte har spaken i högsta läget så hoppar lyftarmarna. (I det höga läget som man även låser hitchen i). En ska jag också märkt vilket jag antar inte ska vara är att lyftarmarna sjunker på drygt 15-20 min efter traktorn har stängts av.

Vad jag har läst mig till så får jag för mig att det är någon packning som är sönder? Är det något som kan stämma, någon som har haft samma problem eller i sånt fal bytt packningar eller löst på annat sätt? Tar emot all hjälp jag kan få med det här.

Mvh Emil



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Problem med lyftarmar Valmet 605

Fredi  
#723642 Har du dragkraftsreglerings spaken i rätt läge? Om den är i fel läge börjar armarna lätt hoppa om där är indre läckage vilket du verkar ha?
Annars har du rosk eller läckage i lyftventilblocket eller läckage i lyftcylinder/cylindrar.

Användarvisningsbild

Re: Problem med lyftarmar Valmet 605

VioxTv  
#723649 Dragkraftreglerings spaken var det första jag testade och tyvärr utan någon effekt. Vilket gjorde att jag antog att det är ett läckage någonstans. Du vet inte hur man byter packningar i lyftcylindrarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med lyftarmar Valmet 605

Fredi  
#728201 Har du fått nån ordning på traktorn?

Användarvisningsbild

Re: Problem med lyftarmar Valmet 605

VioxTv  
#728239 Ska precis börja plocka ner lyftkolvarna för att packa om dom, inte säker men tror att packningarna är dåliga i dom. Återkommer senare med resultat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med lyftarmar Valmet 605

VioxTv  
#742794 Har nu börjat med att packa om hydraulcylindrarna till lyftarmarna, hade isär den första igår och undrar då om någon vet vad som ska bytas ut, ska man byta mer än bara o-ringarna? Ska kolla om lantmännen har packningssats till dom. Är första gången jag har isär en sån här cylinder så om någon har några kloka ord så är det bara att säga 👍

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med lyftarmar Valmet 605

Fredi  
#743813 Får du packningssats så byt allt, vid inre läckage då armarna läcker nedåt är det packningarna till vänster på bilden på kolven som läcker(3st). Om det läcker utåt är det packningarna på eller i "muttern" som läcker.

Användarvisningsbild

Re: Problem med lyftarmar Valmet 605

VioxTv  
#743815 Tusen tack för svar 😀, så du skulle säga att det är dom tre ”banden” längst ned som det läcker vid? La även märke till att det var en glipa på ett som på bilden, ska det vara så eller har den gått sönder?

Kan även säga att det inte läcker ute utan är invändigt läckage.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med lyftarmar Valmet 605

Fredi  
#743816 Läcker armarna ner så är det banden som läcker jo, ser nog lite konstigt ut med så där stor glipa där, kanske lossnat en bit?

Användarvisningsbild

Re: Problem med lyftarmar Valmet 605

VioxTv  
#743857 Yes dom läcker neråt, så det är ju skönt att man kunde få svar på vad som läcker vid det symtomet. Sen till banden så var det exakt den tanken jag hade, tyckte det verkade som det var för stor glipa och att den har gått av någon gång. Eller att någon satt in fel om dom är ompackade förut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med lyftarmar Valmet 605

VioxTv  
#743866 Var ute och kollade på banden igen och såg då att två har en ganska stor glipa och går att ta bort. Men den mittersta hade ingen glipa? Dom är ju i någon typ av metall? Ska den gå att ta bort, eller ska den vara så?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med lyftarmar Valmet 605

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743875
VioxTv skrev:Var ute och kollade på banden igen och såg då att två har en ganska stor glipa och går att ta bort. Men den mittersta hade ingen glipa? Dom är ju i någon typ av metall? Ska den gå att ta bort, eller ska den vara så?

Är väl bara den mittre som är själva tätningen på kolven, de över o under är styrningar för att minska sidobelastningen på själva kolvtätningen

Avatar Fallback

Re: Problem med lyftarmar Valmet 605

Cat554  
#743877 Banden er kun for lagring, for at kolven ei skal gjøöra repor i sylindern. Tätningen er den i mitten. Jeg hadde lekkasje i en ventil, men det var en Valmet 602, så usikker på om det er samme utförande. Ventilen var styrd från spaken. Inuti er en liten nål, som flottørnål i en forgasare, om du har varit borti det. Slipade til den med ventilslippasta. OH

Användarvisningsbild

Re: Problem med lyftarmar Valmet 605

VioxTv  
#743882 Okej, bör man byta alla tre eller räcker det att bara byta den i mitten? Om man ska byta den i mitten har du någon aning om hur man får av och på en sån?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med lyftarmar Valmet 605

Cat554  
#743884 Tror inte du behöver byta nogon. Om du byter, så drar du den på med 2 bitar av band som användas for surring på pappkasser e.l. Altså dom där tunna, starka plastbanden. Tre dom gjennom, så at du får et handtag for var hand, og dra tätningen på, med forsiktighet. OH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).