tis 29 okt 2024, 12:38#859828
Jag motorrenoverade min Massey-Ferguson 165 årsmodell 1971 för ett och ett halvt år sedan. Med litet hjälp från en granne som är utbildad traktormekaniker men egentligen aldrig har arbetat med det och konsulthjälp från en släkting som har hållit på med traktormotorer som extraknäck i 70 år.
Resultatet blev bra och jag är glad att jag gjorde det. Segdragningen blev betydligt bättre och de ständiga oljeläckagen minskade rejält och bränsleförbrukningen minskade och det slutade komma olja i avgaserna. Det är som att byta till en nyare traktor och ändå ha kvar allt man tyckte om på den gamla.
För mig kvittar försäljningsvärdet eftersom jag tänker ha traktorn kvar inom överskådlig framtid. Den passar mina praktiska behov. Därför behövde jag inte fundera på eventuell värdeökning och så vidare. Jag tror inte att jag skulle ha fått pengarna tillbaka vid en försäljning direkt efter renoveringen men bruksvärdet och den praktiska nyttan av traktorn och drifssäkerheten ökade på ett vis som gjorde det med god marginal värt alla kostnader när jag jämför med vad jag skulle ha tvingats betala för en annan traktor med samma nytta och drifssäkerhet.
Fördelen med de här gamla motorerna är att de är relativt enkla att renovera. Betydligt enklare än nyare motorer.
Jag lämnade bort topplocket för renovering till en motorverkstad. Nya överdimensionsventiler i ombearbetade ventilstyrningar och ventilsäten. Samma verkstad satte in nya kolvtappsbussninar i vevstakarna. Resten gick att göra själv med hjälp av servicehandboken som jag köpte av Peters traktorböger på Jylland.
Cylinderfodren var så pass bra att det räckte med att hona dem och skava bort litet vändkanter. 0,08mm nötning där det var som värst. Enligt boken får nötningen inte överstiga 0,2mm så det tar väl 40 år till att komma dit. Då måste jag ändå motorrenovera igen. Kolvarna och kolvringarna och oljepumpen och alla lager och packningar och tätningar bytte jag. Vevaxeln var så bra att den inte behövde slipas.
Din Ford har inte utbytbara cylinderfoder från original. Cylinderloppen är bearbetade direkt i blocket. Det innebär att om cylinderloppen är nötta så för du blocket till en motorverkstad som borrar upp cylinderloppen rejält och sätter in torra cylinderfoder.
Det kan finnas färdigrenoverade utbytesmotorer att köpa till din Ford.