Traktorn i skogen

Renovera motor på 70tals traktor?

14 inlägg 2236 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Renovera motor på 70tals traktor?

Badger  
#852664 Har en gammal Ford från 70talets mitt som läcker olja. Den går bra och så, men det känns inte bra att ha oljepölar under den. Har någon erfarenheter av att renovera motor på en så gammal traktor. Kan det vara värt pengarna att lämna in den på verkstad?

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Renovera motor på 70tals traktor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852665 En fin traktor vill man ju förstås hålla i ordning. Varifrån läcker det?

Användarvisningsbild

Badger  
Slurfi skrev:En fin traktor vill man ju förstås hålla i ordning. Varifrån läcker det?

Det läcker både framme och bak på motorn. Inte någon mekaniker så vet inte vad delarna heter. Inte mycket, men det blir två mindre fläckar på golvet under på ett par dagar.

Fin traktor är subjektivt. Det som är bra med den är att den är liten och smal och slingrar sig fram rätt bra i skogen för att skota ut lite stockar. Och att vi har den så klart så att man slipper lägga ut flera hundra tusen på en ersättare.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852670 Fram o bak, i nedre delen av motorn?
Eller är de högre upp på motorn eller lägre ?
Kan va vevaxeltätningarna som gett upp o främre går väl byta hyvsat enkelt medan bakre kräver delning o att koppling o svänghjul lossas

Användarvisningsbild

Badger  
gnisten83 skrev:Fram o bak, i nedre delen av motorn?
Kan va vevaxeltätningarna som gett upp o främre går väl byta hyvsat enkelt medan bakre kräver delning o att koppling o svänghjul lossas

Vet inte, har inte tittat så noga. Med tanke på åldern så funderar jag på om man kanske ska räkna med att få byta en hel del.

TS

tallen100  
Badger skrev:
gnisten83 skrev:Fram o bak, i nedre delen av motorn?

Vet inte, har inte tittat så noga. Med tanke på åldern så funderar jag på om man kanske ska räkna med att få byta en hel del.

Att det kommer någon droppe olja är fullt normalt på en gammal traktor, tänk på att det behövs inte många droppar på ett golv för att det ska se ut som om det vore en pöl.
Det är ju upp till dej, men tycker det är ganska överilat att riva isär "halva" traktorn om den inte är sliten och behöver en renovering för övrigt.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#852694 Högtryckstvätta traktorn då ser du nog var oljan kommer ifrån. Har du tur så är det bara att efterdra några bultar eller byta ventilkåpspackning.

Användarvisningsbild

Elis76  
Badger skrev:Har en gammal Ford från 70talets mitt som läcker olja. Den går bra och så, men det känns inte bra att ha oljepölar under den. Har någon erfarenheter av att renovera motor på en så gammal traktor. Kan det vara värt pengarna att lämna in den på verkstad?

Här kan Du nog hitta ett och annat intressant inlägg samt tips om var Du köper eventuella resrevdelar.
Det är bara att bli medlem.

Här botaniserar min bekanting om sin Volvo LM 225 och jag om LM 642.

https://www.maskinisten.net/

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852824 FiFo Traktor ska vara bra på Ford. Brukar ju alltid finnas nån mekkunnig i umgängeskrets eller i närheten att ta hjälp av.

Användarvisningsbild

#852896 Precis som Halvproffs skrev, tvätta noga och försök se varifrån vätskan kommer.
Ibland kan det vara tex vattenpumpen som läcker litegrann och så blåses kylvätskan
bakåt av kylfläkten och blandas med diverse gunk så den blir mörk och droppar ner i bakkant av motorn,
och då tror man att det är motorolja men det är eg mest kylvätska.
Sen måste man försöka avgöra hur stor mängd det är, lite droppande kan man ju hantera med
lämplig saneringsduk under på parkeringsplatsen och så ha koll på nivåerna så man
inte kör torrt nånstans.
Börjar det vara flera deciliter på kort tid då kan ju en åtgärd bli tvungen till slut.
Så en rejäl felsökning till att börja med.

Torleif  
#859828 Jag motorrenoverade min Massey-Ferguson 165 årsmodell 1971 för ett och ett halvt år sedan. Med litet hjälp från en granne som är utbildad traktormekaniker men egentligen aldrig har arbetat med det och konsulthjälp från en släkting som har hållit på med traktormotorer som extraknäck i 70 år.

Resultatet blev bra och jag är glad att jag gjorde det. Segdragningen blev betydligt bättre och de ständiga oljeläckagen minskade rejält och bränsleförbrukningen minskade och det slutade komma olja i avgaserna. Det är som att byta till en nyare traktor och ändå ha kvar allt man tyckte om på den gamla.
För mig kvittar försäljningsvärdet eftersom jag tänker ha traktorn kvar inom överskådlig framtid. Den passar mina praktiska behov. Därför behövde jag inte fundera på eventuell värdeökning och så vidare. Jag tror inte att jag skulle ha fått pengarna tillbaka vid en försäljning direkt efter renoveringen men bruksvärdet och den praktiska nyttan av traktorn och drifssäkerheten ökade på ett vis som gjorde det med god marginal värt alla kostnader när jag jämför med vad jag skulle ha tvingats betala för en annan traktor med samma nytta och drifssäkerhet.
Fördelen med de här gamla motorerna är att de är relativt enkla att renovera. Betydligt enklare än nyare motorer.

Jag lämnade bort topplocket för renovering till en motorverkstad. Nya överdimensionsventiler i ombearbetade ventilstyrningar och ventilsäten. Samma verkstad satte in nya kolvtappsbussninar i vevstakarna. Resten gick att göra själv med hjälp av servicehandboken som jag köpte av Peters traktorböger på Jylland.
Cylinderfodren var så pass bra att det räckte med att hona dem och skava bort litet vändkanter. 0,08mm nötning där det var som värst. Enligt boken får nötningen inte överstiga 0,2mm så det tar väl 40 år till att komma dit. Då måste jag ändå motorrenovera igen. Kolvarna och kolvringarna och oljepumpen och alla lager och packningar och tätningar bytte jag. Vevaxeln var så bra att den inte behövde slipas.

Din Ford har inte utbytbara cylinderfoder från original. Cylinderloppen är bearbetade direkt i blocket. Det innebär att om cylinderloppen är nötta så för du blocket till en motorverkstad som borrar upp cylinderloppen rejält och sätter in torra cylinderfoder.

Det kan finnas färdigrenoverade utbytesmotorer att köpa till din Ford.

Användarvisningsbild

#859834 Man borrar nog inte upp så mkt, i första hand går man upp en överdimension tex .010" och sätter i motsvarande kolvar och kolvringar.

Användarvisningsbild

Fredi  
#859889 Min erfarenhet av äldre Ford traktormotorer är den att blocken i dessa är så porösa att ofta får man borra upp och lägga i torra foder som @Torleif nämnde

Användarvisningsbild

#859901 Jo såklart men inte i första hand, det är en stor prisskillnad.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).