tor 21 feb 2013, 21:52#213419
Har en lantbrukstraktor som inte använts på länge, generatorn laddar nu inte, misstänker att generatorn tappat remanensen, någon som har ett bra tipps på hur jag återskapar remanensen i generatorn
tor 21 feb 2013, 22:16#213429
Lägg av fläktremmen ta bort kablarna koppla på ström (+ på laddplinten) och kör den som en elmotor en stund då ser du om den är hel också
fre 22 feb 2013, 07:31#213456
Är det en gammal likströmsgenerator? En växelströmsgenerator får sin magnetisering via hjälplindning och laddningsregulator. Är laddningslampan hel? Har den gått sönder kan generatorn sluta ladda helt.
Avesta 3,4H Logosol M7 med E5000 Kubota B5100 "Billig" Jianshe400 går bara på låga varv
Rolfnilsson400 skrev:Är det en gammal likströmsgenerator? En växelströmsgenerator får sin magnetisering via hjälplindning och laddningsregulator. Är laddningslampan hel? Har den gått sönder kan generatorn sluta ladda helt.
Med tanke på vad som skrevs i första inlägget tog jag för givet att det var en likströmsgenerator. 12v + sen är den väl jordad genom infästningen om den sitter kvar på traktorn. Snurrar den inte är det något annat fel på den tex. kol eller lindning. Om den har stått länge kan ju relät krångla också.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Att skapa ett konto på Skogsforum innebär bara fördelar för dig. Det enda som behövs är en epostadress och registreringen går fort. Väl inloggad på skogsforum får du utökade rättigheter och kan starta egna trådar, prenumerera på innehåll och se bilder, bilagor och broschyrer. Givetvis är allt kostnadsfritt!
Du har hittat till Sveriges största skogssajt - skogsforum.se. Vi diskuterar allt om skog, skogsbruk och skogsmaskiner och är en sk användargenererad sajt. Det betyder att det är du själv och likasinnade som till stora delar bidrar med innehållet genom att ställa frågor, svara, diskutera i forumet. Vi startade 2005 och drivs idag från Säffle i Värmland, Sverige. Vi sätter stor vikt vid att så många som möjligt ska trivas på sajten och att det som skrivs håller hög kvalitet. Alla får vara med och Svenska, Norska och Engelska är de främsta språken som används.