Inomgårdsmaskiner

Gilson 8 Hk snöslunga

160 inlägg 88100 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gilson 8 Hk snöslunga

MrMustang  
#80438 Hej alla glada!

Ny här på forumet...tänkte kolla om det är någon här som vet var man kan köpa reservdelar till en 8 hk Gilson snöslunga från 1980.
Fungerar perfekt när man väl får igång den - Vilket är själva problemmet...
Den är så extremt svårstartad, borde finnas någon form av förgasarrenoveringssats??
Har läst om att de flesta av denna modell såldes med elstart, men mitt ex. har bara vanlig hederlig dragstart.
alltså...
Tacksam för alla tips:-)

Mvh
Anders



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#80449 Hej!

Kul med fler Gilsonägare! Kolla Jofrabs hemsida, där kan du dels leta fram delar till Briggs & Stratton och du kan kolla var det finns en återförsäljare som säljer deras sortiment, de flesta större trädgårdsmaskinförsäljare gör det.

Har du bytt tändstift? Det är första åtgärden om den är svårstartad.

Vad är det för årsmodell på slungan?

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80454 Finnes här !
http://www.jofrab.se/commercePortal/pro ... altrubrik=



startsida http://www.jofrab.se/commercePortal/default.asp

Du kan söka på säljare i hela sverige så det bör finnas i närheten av dig med :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

MrMustang  
#80461 Tjena Totte!!


Tack för snabbt svar....

Jo...har bytt stift, bränsle filter, justerat både blandning samt tomgångsskruv ....

Vill inte starta nu alls iår ....hade igång den i höstas, svår då med trots 10 plus ute) nu..NÄNÄ

(har haft en 40 Hk Mercury med snörstart....den är ju som att starta en 2 hästars jämfört med Gilsonen - fruktat tungdragen, mkt massa i det svänghjulet....man fryser inte efter 6-7 drag om man säger så.....)

Modellen är 55176 8Hk med 26" bredd (i ett jädrigt fint bruksskick) Tror efter lite forskning att det är en 79a

http://home.gwi.net/~spectrum/snowblower.html ....intressant sida (jag är med där på Gilson registret, höll 2005

på o kolla runt lite)


Hittade detta alldeles nyss:

http://www.m-and-d.com/ST-520-049.html?mv_pc=Gilson


Mvh
Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#80471 Hej Anders!

Jodå, även jag är med på Petes Gilsonsidor, modell 55113 från 77 :grin: Min är helrenoverad och lackerad hösten 08.

Har faktiskt en till: en 55001 (troligen, skylten saknas) men den är från 71 i alla fall enl motornumret. Den är delvis renoverad, funkar när den får nya remmar och är rostig och ful, skall lacka den nån gång framöver när jag får tid.

Har du ordentlig gnista i den, annars är det väl brytare och kondensator som ligger nära till hands. Så finns det ju sånt som topplockspackning, ventiler och annat som kan krångla också. Om du behöver några uppgifter om motorn så hör av dig, jag har reparationshandboken för klassiska B&S.

Torsten

Avatar Fallback

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

axwell  
#80475 Oj,Oj,Oj, är det den modellen där aggregatet går(om den startar) med full kraft tills man lyckats frigöra spärrhandtaget?
Har du gnista, blir den sur ?

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

MrMustang  
#80478 Hej Axwell!!

Nej, skruven står stilla tills den aktiveras med en spak (förutsatt att man håller in "död mans grepp")!!

Finns flera olika säkerhetssystem på slungan som ska förhindra olyckor.....men visst ...man kan skada sig på det mesta:-)

Mvh
Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

MrMustang  
#80479 Ha Ha ...

Glömde ju att svara.....

JA...har en fin och stark gnista!

Ja...tycker den blir sur fort!

Trycker i lite startgas....men svårt att få den att "möta" med chockspaken" ....utan dör nästan omgående...

Soppan flyter fint in i förknasaren.

och när den väl går så går den jättefint (smäller nån gång i ljuddämparen) ..... man kan gå ner på tomgång för att sedan

skicka på fullgas o den tvekar inte ...

borde väl innebära att blandningen är juste...

JA A.....hmmm.... några förslag???

   TS
Avatar Fallback

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

axwell  
#80482 Har du kunnat titta på membranet, om det är mycket bubbligt så behöver det inte vara hål för att den skall bli lynnig, Vanligt på andra B&S motorer.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

MrMustang  
#80486 Hmm igen.....nått membran kommer jag inte ihåg, nu var det ju några år sedan jag rev ner den...
känns spontant mer som B&S gräsklippare lösning
Vad hänvisar du till Axwell ??


Mvh
Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

axwell  
#80488 Andra B&S motorer.

Avatar Fallback

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

senmathal  
#80504 Vad menar du med att möta med chokespaken? Du kan ha choken på medan du drar igång med med startgas. Startar den direkt på startgas så får den troligen för lite bensin när den ska startas. Om den går bra när den väl startat kan problemet vara att den drar tjuvluft i förgasarfästet. Något membran tror jag inte att du har på den.

Brigg & Stratton är inte riktigt lika vanligt på snöslungor so på gräsklippare. Men du kanske har det på din? Hur som helst är dom ganska snarlika och har oftast flottörförgasare.

/Mats

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#80512 OK nu reder vi ut membranfrågan för B&S. Först och främst, ingen B&S har membranförgasare. Däremot har många modeller ett pumpmembran bl a 5-hästars 13 kubiktummaren som är vanlig på jordfräsar och en del äldre små snöslungor. Typiskt för dom är att förgasaren är monterad på tankens översida, bränslet pumpas upp till en liten skål under förgasaren inuti tanken och rinner över kanten tillbaka ner. Dom har ingen flottör utan skålen fungerar på samma sätt som en flottörkammare, en ganska konstant nivå hålls i den genom att bränslet pumpas upp och håller den full.

Dom små gräsklippar motorerna med stående axel har vanligtvis överliggande tank och flottör.

8 hk som du har eller rättare 19 kubiktummaren har inget membran alls, den har en traditionell flottörförgasare och överliggande tank med självtryck. Så du behöver inte leta efter membranet i din.

Men att din surnar lätt trots bra gnista och att den går OK och svarar bra på gasen borde innebära att det knappast är förgasarproblem, möjligen får den lite för mycket då, men det borde inte göra den svår vid kallstart. Jag misstänker snarast dålig kompression, beckade kolvringar, otäta ventiler, blåst topppackning eller i värsta fall hårt sliten i ringar och cylinder. Den kan gå ganska bra med halvtaskig komp men den blir definitvt svårare att starta.

Det jag skulle göra närmast är att riva av toppen och kolla ventiler och allmänt hur det ser ut i cylindern och känna ner utmed cylinderväggen med ett mycket tunt bleck om kolvringarna pressar ut mot väggen. Ett tunt bladmått är idealiskt för det.
Senast redigerad av totte mån 01 feb 2010, 20:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

skogsjan695xl  
#80514
totte skrev:OK nu reder vi ut membranfrågan för B&S. Först och främst, ingen B&S har membranförgasare. Däremot har många modeller ett pumpmembran bl a 5-hästars 13 kubiktummaren som är vanlig på jordfräsar och en del äldre små snöslungor. Typiskt för dom är att förgasaren är monterad på tankens översida, bränslet pumpas upp till en liten skål under förgasaren inuti tanken och rinner över kanten tillbaka ner. Dom har ingen flottör utan skålen fungerar på samma sätt som en flottörkammare, en ganska konstant nivå hålls i den genom att bränslet pumpas upp och håller den full.

8 hk som du har eller rättare 19 kubiktummaren har inget membran alls, den har en traditionell flottörförgasare och överliggande tank med självtryck. Så du behöver inte leta efter membranet i din.

Men att din surnar lätt trots bra gnista och att den går OK och svarar bra på gasen borde innebära att det knappast är förgasarproblem, möjligen får den lite för mycket då, men det borde inte göra den svår vid kallstart. Jag misstänker snarast dålig kompression, beckade kolvringar, otäta ventiler, blåst topppackning eller i värsta fall hårt sliten i ringar och cylinder. Den kan gå ganska bra med halvtaskig komp men den blir definitvt svårare att starta.


Kungen av småskaligt har talat ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

MrMustang  
#80527 Tack Torsten!

Kände inte igen det där med membran som sagt....

Men..om kompet skulle va dåligt, borde den inte vara mer lättdragen då?

(vet inte om den har en eller två k.ringar, även om nån är sliten så verkar den hålla kompet mkt bra


Tändstift ur....löper lätt o fint med ett gött(öschötte...) tjoff tjoff

Tändstift i ....bättre mothåll än vilken workout som helst

För mig betyder det att ringar o lopp (medför) kompet borde va ok?!?


Har för mig att det var lite skit " i det långa mässingsröret i förknasarn " förra gången....

Hittade ju faktiskt ett komplett renoveringskit i USA....kanske dax o lägga en beställning och hoppas....

Kan ju inte bli sämre med lite nya nålventiler o packningar!!


Tack för alla svaren så här långt!


Mvh
Anders

Mvh

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).