Inomgårdsmaskiner

Äldre Snapper snöslunga tappar kraft

11 inlägg 6093 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Äldre Snapper snöslunga tappar kraft

oStj89  
#550091 Hejsan!
Har fått tagit över morfars gamla Snapper i524 snöslunga från 1980någonting.
Först gick den enbart med choken i, men detta löstes genom en rengöring och justering av förgasaren. Nu startar den upp bra, men när man kör slungan så tappar den kraft när den belastas (ska slunga iväg snö). Den går ner i varv och tar man det lite försiktigt varvar den upp igen. Har kollat fjäder och arm till varvtalsregulatorn och de ser OK ut tror jag. Den klarar att hålla ner varven så att motorn inte rusar när den är obelastad, men den verkar inte öka gasen när den belastas.

Är det någon som har några tips om vad som kan vara fel?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Äldre Snapper snöslunga tappar kraft

totte  
#550103 Behöver nog få lite mer bränsle, justera ut lite på huvudmunstycket. Är det en Briggs&Stratton?

Hjälper det inte att justera så kolla ventilspelet också, 0,15 insug, 0,25 utblås

Användarvisningsbild

Re: Äldre Snapper snöslunga tappar kraft

oStj89  
#550113 Jag vet inte jag.. när jag monterade ihop förgasaren efter rengöringen så hoppade länken till varvtalsregulatorn av så motorn varvade som s**an innan jag slog av den, så det går att gasa mer, så soppa borde den få?

Hm, ventilspelet var kollar man det?

Motorn är en tecumseh hs50

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre Snapper snöslunga tappar kraft

totte  
#550120 Att den varvar hårt utan belastning säger inget, det kan den göra även om den går för magert. Så testa att ge den lite mer. Har för mig att justeringen sitter under flottörhuset, men jag är inte så värst hemma på Tecumseh.

Under insug och utblås sitter ett avlångt lock. Där bakom finns ventillyftarna och ventilskaften. Justera spelet gör man genom att slipa av skaften på ventilerna. Kan gå att göra på plats med en tunn skarp fil eller ett tunt diamantbryne.

OBS! Se till att alltid ha tillräckligt med olja, för lite olja i Tecumseh är nästan garanterat haveri, vevstaken smäller och kommer ut genom blocket.

Användarvisningsbild

Re: Äldre Snapper snöslunga tappar kraft

oStj89  
#550132 Jag har justerat på den nålen, skruvat in den tills motorn går dåligt, och ut tills den går dåligt, sen satt den mitt i mellan de två lägena! Så man gör? Såg några guider på nätet iaf..

Okej det ska jag kolla!

   TS
Avatar Fallback

Re: Äldre Snapper snöslunga tappar kraft

Avslutat-02  
#550145 Sitter det inte en luftmängd skruv på sidan av förgasaren..?

Kommer inte i håg alla motorer.

Användarvisningsbild

Re: Äldre Snapper snöslunga tappar kraft

oStj89  
#550149 Stämmer! Skruvad in helt, sedan 1 1/4 varv ut enl. instruktion

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre Snapper snöslunga tappar kraft

totte  
#550244
vinterrojarn skrev:Sitter det inte en luftmängd skruv på sidan av förgasaren..?

Kommer inte i håg alla motorer.


Är väl för tomgången då gissar jag.

Behöver ofta få lite för mycket bränsle utan belastning för att orka ordentligt när det tar emot. De här gamla förgasarna är ju inte några under av precisionsreglering.

Avatar Fallback

Re: Äldre Snapper snöslunga tappar kraft

Avslutat-02  
#550274 Har för mig att det sitter en skruv inunder flottörkoppen, sedan en skruv till luftblandningen på sidan av förgasaren.
Tomgångsskruven sitter på gasspjället.
En liten skruv uppe på.

Kan komma ihåg helt fel men ja vet att ja har sett sådana.

Skruvar så mycket att ja inte kommer ihåg allt på rak arm.

Användarvisningsbild

Re: Äldre Snapper snöslunga tappar kraft

oStj89  
#550310
vinterrojarn skrev:Har för mig att det sitter en skruv inunder flottörkoppen, sedan en skruv till luftblandningen på sidan av förgasaren.
Tomgångsskruven sitter på gasspjället.
En liten skruv uppe på.

Kan komma ihåg helt fel men ja vet att ja har sett sådana.

Skruvar så mycket att ja inte kommer ihåg allt på rak arm.


Stämmer bra det! Har justerat skruven under flottörkoppen, luftskruven däremot verkar inte påverka så mycket hur jag än skruvar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre Snapper snöslunga tappar kraft

totte  
#550318 Stämmer, men det som nu kallats luftskruven tror jag är en munstycksskruv för bränsle till tomgången. Spelar ingen roll den är i vilket fall till för att ställa in blandningen vid tomgång. Den skall bara påverka tomgången och gör ingen skillnad vid körning.

Så här står det om huvudjusteringen:

If the engine stops or hesitates while engaging the load (lean), turn the main mixture adjusting screw out (counterclockwise) 1/8 turn at a time, testing each setting with the equipment under load, until this condition is corrected.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).