tullan skrev:klart att komforten blir bättre med boggi men med den nivellerande hytten kan det väl inte bli så farligt med en 4 hjulig heller. Tycker den 6 hjuliga ser så låg ut med sina småhjul...den lär tugga så fort det tar emot. Sen brukar ju valmetboggin resa sig lätt oxå. I snö tex måste den 4 hjuliga vara överlägsen. Det skiljer ju en hel del i markfrigång. Dom tidigare 4 cylindriga borde vara lätt i baken när man kör nerför men med 6án under huven borde det inte vara nå problem? Klarar den 4 hjuliga en långkran (11m) ?
Tycker att 4 hjuliga borde vara att föredra i gallring och att det är på väg "tillbaka". Se på John Deere som gjort en 4 hjulig version av 1070 kan man väl kalla den (970)
NZ skrev:Går man från 4-hjuling till 6-hjuling så vill nog inte många tillbaka till fyra hjul iallafall. Dom blir inte så mycket klumpigare med en boggi och det är som engstrand sa skotaren ska ju ändå fram. Men det är ju en jäkla skillnad på komfort med en boggi mot en 4 hjuling
matsimon skrev:Jag kör en 901.3 6-hjuling. Efter att tidigare kört en 911.1 4-hjuling kan jag bara konstatera att 4-hjulingen är smidigare vid mellanzonskörningen, men detta är väl i stort sett den enda fördelen gentemot 6-hjulingen. 4-hjulingen står och gungar mycket mer vid upparbetning. I backar har man sämre fäste, och måste ofta diffa. 6-hjulingen är stabilare och komfortablare, speciellt om den körs en del i slutavverkning.