Skördare

Valmet 901.3 - 4 eller 6 hjulig?

44 inlägg 18684 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 901.3 - 4 eller 6 hjulig?

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9281 Vad är för resp nackdelar för 4 hjuliga och 6 hjuliga? Den 6 hjuliga bör väl vara lite stadigare men annars är den väl sämre att gå. Lägre markfrigång, boggieres, sämre i snö mm. Dyrare dessutom.



   TS
Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9289 I gallring är en fyrhjuling klart smidigare, den går dit man styr utan att hasa iväg. Vätskefyll hjulen så står den nog stagigt nog!

Avatar Fallback
Ellingsson  
#9292 6 hjulingen är nog att föredra då den den är rätt smidig fast det är 6 hjul,den klättrar rätt dåligt men den går iaf nog bra..det är bäst att ha kedjor på alla hjul då man kör gallring,och för den delen då man ska köra i snö då drar det bättre

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9304 Komforten är som natt och dag med en 6 hjulig att åka i terrängen,mycket mjukare. Sen blir ju bärigheten mycket bättre. Blir ju lite osmidigare,men om man tänker sig för lite mer så ska det inte märkas nämvärt på vägbredden. Skotaren ska ju endå ta sig fram.

Avatar Fallback
tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9319 klart att komforten blir bättre med boggi men med den nivellerande hytten kan det väl inte bli så farligt med en 4 hjulig heller. Tycker den 6 hjuliga ser så låg ut med sina småhjul...den lär tugga så fort det tar emot. Sen brukar ju valmetboggin resa sig lätt oxå. I snö tex måste den 4 hjuliga vara överlägsen. Det skiljer ju en hel del i markfrigång. Dom tidigare 4 cylindriga borde vara lätt i baken när man kör nerför men med 6án under huven borde det inte vara nå problem? Klarar den 4 hjuliga en långkran (11m) ?

Tycker att 4 hjuliga borde vara att föredra i gallring och att det är på väg "tillbaka". Se på John Deere som gjort en 4 hjulig version av 1070 kan man väl kalla den (970)

   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9393
tullan skrev:klart att komforten blir bättre med boggi men med den nivellerande hytten kan det väl inte bli så farligt med en 4 hjulig heller. Tycker den 6 hjuliga ser så låg ut med sina småhjul...den lär tugga så fort det tar emot. Sen brukar ju valmetboggin resa sig lätt oxå. I snö tex måste den 4 hjuliga vara överlägsen. Det skiljer ju en hel del i markfrigång. Dom tidigare 4 cylindriga borde vara lätt i baken när man kör nerför men med 6án under huven borde det inte vara nå problem? Klarar den 4 hjuliga en långkran (11m) ?

Tycker att 4 hjuliga borde vara att föredra i gallring och att det är på väg "tillbaka". Se på John Deere som gjort en 4 hjulig version av 1070 kan man väl kalla den (970)


Prova både och,jag lovar att du kommer att märka stor skillnad på komforten. Jag har själv upplevt både och samt ingen ja har pratat med som har gått från 4 till 6 har sagt emot mig.
Trenden att det ska gå tillbaka till 4 hjulingar stämmer då inte härikring. (mellansverige) De flesta har bytt till 6 hjuling när de varit dax för ny maskin.

Avatar Fallback
lurk  
#19059 Om de e fråga om gallringar, klart ta en 4-hjuling.
Räcker till samt smidiga.
Pröva lite av de olika som vi har och jämför dem.
De beror ju på vad du vill ha. Är du ren Valmet fan eller passar det me ngt annat.

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19145 min erfarenhet är då att dom 4-hjuliga är sämre att klättra med än dom 6-hjuliga och så står ju en 6-hjulig stadigare

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19150 Går man från 4-hjuling till 6-hjuling så vill nog inte många tillbaka till fyra hjul iallafall. Dom blir inte så mycket klumpigare med en boggi och det är som engstrand sa skotaren ska ju ändå fram. Men det är ju en jäkla skillnad på komfort med en boggi mot en 4 hjuling

Användarvisningsbild
masterchief  
#19153 Jag håller 4hjuliga med pendelarmar som väldigt smidiga maskiner.
Speciellt i dålig terräng.
Man får igen lite av boggiens komfort i pendlingen dessutom 8)
Det är aldrig fel heller att ha maskinen balanserad och plan även om det är snett :D

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19155
NZ skrev:Går man från 4-hjuling till 6-hjuling så vill nog inte många tillbaka till fyra hjul iallafall. Dom blir inte så mycket klumpigare med en boggi och det är som engstrand sa skotaren ska ju ändå fram. Men det är ju en jäkla skillnad på komfort med en boggi mot en 4 hjuling


Skördaren gör ju instick i beståndet ifrån körvägen, då är 4-hjulingen smidigare. Och där ska ju ingen skotare gå. Helt klart är en boggiemaskin mer komfortabel och stabil. Men det finns ju fortfarande folk som köper sexhjuliga skotare...

Avatar Fallback
valmet 901  
#19198 Jag kör en 901 4 hjuling å visst är den smidig i gallring men ingen dröm här efter kusten i storsten å brinkar, får ju till å med diffa när man går utför en brink för om pendeln bottnar då tappar den saten fotfäste å sticker, nej vi ska byta till en 6 hjuling till våren 901.3. :lol:
Senast redigerad av valmet 901 sön 10 feb 2008, 20:56, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19202 Jag kör en 901.3 6-hjuling. Efter att tidigare kört en 911.1 4-hjuling kan jag bara konstatera att 4-hjulingen är smidigare vid mellanzonskörningen, men detta är väl i stort sett den enda fördelen gentemot 6-hjulingen. 4-hjulingen står och gungar mycket mer vid upparbetning. I backar har man sämre fäste, och måste ofta diffa. 6-hjulingen är stabilare och komfortablare, speciellt om den körs en del i slutavverkning.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19205 Vi har tänkt köpa en valmet 901... säg runt -95 till -00 å vi har då bestämt att det ska vara en 6 hjuling, det pga att det blir ju blötare å blötare, å man kan ha band på en sådan vilket ökar bärigheten å det är anledning nog att välja 6 hjul i dagens läge :lol:

Avatar Fallback
valmet 901  
#19271
matsimon skrev:Jag kör en 901.3 6-hjuling. Efter att tidigare kört en 911.1 4-hjuling kan jag bara konstatera att 4-hjulingen är smidigare vid mellanzonskörningen, men detta är väl i stort sett den enda fördelen gentemot 6-hjulingen. 4-hjulingen står och gungar mycket mer vid upparbetning. I backar har man sämre fäste, och måste ofta diffa. 6-hjulingen är stabilare och komfortablare, speciellt om den körs en del i slutavverkning.
hur tycker du 901.3 är jämfört med en 911.1,vi står å väger mellan dom två med ett 350 agg,901.3 ska ju va rätt snabb med crh15 kran i gallring säger dom men då är de ju 10m som gäller om man ska ha 350 agg,vi kör blandat å då är det svårt å välja,skulle va kul å höra vad du tycker som har kört båda. 6hjuling blir det vad vi än väljer...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).