Skördare

Supereva, problem efter byte av kabelhärva

15 inlägg 1618 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Supereva, problem efter byte av kabelhärva

83-35  
#860041 Har en Supereva de varit ”lite smälta elkablar” i motor ändan på maskinen en kompis har byggt nytt elkabelhärva enl original elschemat
Även styrning av driften etc . problemet är att efter uppstart inte driften reagerar alls har testat styrförstärkarn i en i. Ösa 250 skotare O funka helt normalt Där ! reläna på styrkortet slår i både fram o back arbetshydrauliken funkar helt ok även testat helt manuellt med kopplat ur automatbrytarn me kugg hjul på O vridit på potentiometern men inget händer Mätt matartrycket ca 20bar så de är ok
Även testat styrtryck är på 2 bar ialla lägen när jag kört manuellt på potentiometern Kan styrtrycket justeras någonstans skulle vilja få ut den från skogen innan vintern



   TS
Avatar Fallback

Re: Supereva, problem efter byte av kabelhärva

AKKAMAAN  
#860215
83-35 skrev:problemet är att efter uppstart inte driften reagerar alls har testat styrförstärkarn i en i. Ösa 250 skotare O funka helt normalt Där ! reläna på styrkortet slår i både fram o back arbetshydrauliken funkar helt ok även testat helt manuellt med kopplat ur automatbrytarn me kugg hjul på O vridit på potentiometern men inget händer Mätt matartrycket ca 20bar så de är ok
Även testat styrtryck är på 2 bar ialla lägen när jag kört manuellt på potentiometern Kan styrtrycket justeras någonstans skulle vilja få ut den från skogen innan vintern


Lite oorganiserad information här..

Du nämner "reläna på styrkortet"... Är det reläna inuti styrförstärkaren du avser eller är det reläna på de så kallade "EF-kortet"??
Bild på EF-kortet
1730493691_ef_kort_leer.jpg

På EF-kortet sitter en glas säkring på 1.6A som säkrar av förstyrventilerna på hydrostatpumpen. Om de säkringen är felaktig, brunnen eller glapp i säkringshållaren, så går inte maskinen framåt eller bakåt trots att reläna (R23 resp R24) på EF-kortet klickar..

Hydrostatstyrningen är identiskt på FMG/ÖSA 250 Super-EVA jämfört med skotaren FMG/ÖSA 250.
Har utarbetat schema som här visar allt inblandat i körning fram resp back.
$matches[2]

Avatar Fallback

Re: Supereva, problem efter byte av kabelhärva

83-35  
#860243 Tack för infon AKKAMAN är lite frustrerad över situationen när inget går framåt ….
Det ärEF kortet jag menade Glömde nämna att bromsarna inte släpper på normalt sätt O ger inte nån indikation på instrumentpanelen
Att bromsarna ligger på Måste bygla över för de ska släppa hydrauliskt O funderar över varför styrtrycket inte stiger alls vid manuellt vridande på. Pötentiometern o brytarn i manuellt läge . Då jag vet att maskinen rörde på sig åt ena hållet efter kabelbranden så åtminstone en av magneterna i reglerventilen är frisk , Kan jag lägga på ström direkt på Hirschman kontakten på nåt sätt o få den att röra på sig? En el kille påstår att båda magneterna är slut men då jag själv såg att skördarn gick åt ett håll är min åsikt en annan …. Styrningen funkar inte på vippbrytarn på paletten i nuläget enbart via ratten då stolsbrytarn stängt

   TS
Avatar Fallback

Re: Supereva, problem efter byte av kabelhärva

AKKAMAAN  
#860262
83-35 skrev:Glömde nämna att bromsarna inte släpper på normalt sätt O ger inte nån indikation på instrumentpanelen
Att bromsarna ligger på
Måste bygla över för de ska släppa hydrauliskt

Du måste ha korrekt matartryck (i hydrostaten) för att bromsarna ska kunna släppa. Det finns ett relä, R17a, som aktiveras av matrtrycksgivaren och reläkontakten ser till att ström kan gå till magneten som frilägger bromsarna.


O funderar över varför styrtrycket inte stiger alls vid manuellt vridande på. Pötentiometern o brytarn i manuellt läge .

Det mätbara matartrycket (det du kallar styrtrycket) påverkas inte av potentiometer eller automatik knappen. Det mätbara trycket är och skall vara konstant 18 bar eller 1.8MPa


Eftersom det är troligen ett elfel så bör vi fortsätta att söka i elsystemet. I början av en felsökning jobbar man vanligen med att utesluta fel och om du var tvungen att bygla för att frilägga bromsarna så måste du kolla att R17a växlar när du startar dieselmotorn. Det brukar kunna känns om man håller i reläet när man vrider på startnyckeln. Det kan räcka med att bara startmotorn går men alldeles säkert när motorn startar.
-Om inte R17a växlar så har du felet i reläets primärkrets. Avbrott mellan reläspole och tryckgivaren. Sitter kabeln på givaren? Givaren jordar reläspolen

-Om reläspolen faktiskt växlar så har vi felet i reläets sekundärkrets där reläkontakten ansluter från automatikknappen för bromsarna till elmagneten som släpper på oljetrycket till bromscylindrarna. Bromsarna lossas med oljetryck.
Så kolla om du får spänning ut från säkring #8 (kabel#41+) fram till kabel# 41 ut från P-bromsknappen i mittläget. För detta behöver du bara ha tändningen påslagen och nödstoppen uppdragen. Om du får spänning på kabel #41 vid P+bromsknappen så ska vi sedan kolla om du får spänning fram till reläkontakten (R17a) på centralkortets kontakdon CK5 stift nummer 1 (kabel#41). Om du får spänning fram dit så kollar du om du får spänningen ut från samma reläkontakt på centralkortets kontaktdon CK7 stift nummer 7. Oc för bromsarnas friläggningh slutligen om du får spänning ner till elmagneten och det är fortfarande kabel# 41



Kan jag lägga på ström direkt på Hirschman kontakten på nåt sätt o få den att röra på sig?

NEJ, livsfarligt då maskinen kan dra iväg med max hastighet eftersom du då ger max ström till magneten.
Om du ska bygla så så måste du sätta in ett motstånd. Här en bild på hur Eddie Backlund löste det när hans stryförstäkare inte fungerade
1730554258_image_1.jpg

En el kille påstår att båda magneterna är slut men då jag själv såg att skördarn gick åt ett håll är min åsikt en annan ….

Såna kommentarer och "stjälp-hjälp" är distraherande brus i en felsökning

Styrningen funkar inte på vippbrytarn på paletten i nuläget enbart via ratten då stolsbrytarn stängt

Vi tar detta när vi är klara med hydrostaten och bromsarna

Kan du i alla fall ta ett kort på dina paletter och denna "vippbrytare"?! Det finns nägra olika varianter på dessa maskiner beroende på serienummer och vilken typ av kranreglage maskinen har

Avatar Fallback

Re: Supereva, problem efter byte av kabelhärva

AKKAMAAN  
#860271 Tillägg:
EDIT: Om inte relä R17a växlar när dieselmotorn startas så prova med diselsmotorn avslagen och tändningen påslagen att tjyvjorda matartrycksgivaren (vakten). Om relä R17a då växlar så har du nåt fel på givaren/vakten.

LÄNK till all dokumentation för FMG/ÖSA 250 slotare. Det mesta i grundsystemen är lika på skotaren och SuperEvan. Det finns inga kompletta handböcker på nätet för FMG/ÖSA 250 SuperEva

Avatar Fallback

Re: Supereva, problem efter byte av kabelhärva

83-35  
#860274 Tack för snabbt svar o länk AKKAMAN😀 jag är inte hemma nu ihelgen Så återkommer med bilder nu i veckan

   TS
Avatar Fallback

Re: Supereva, problem efter byte av kabelhärva

83-35  
#860721 Hallå tillbaks på ön idag (Åland ) men inte hunnit testa o mäta på bromsarna än tyvärr… däremot tagit bilder på paletter o tillverknings skylt iHytten

   TS
Avatar Fallback

Re: Supereva, problem efter byte av kabelhärva

AKKAMAAN  
#860786 Har följt upp dina reglage på paletterna. Uppenbarligen så har du en tidig version av dessa paletter. Antar att du har en Dapt 517 dator??
Joysticken på vänsterpalett skall vara proportionell terrängstyrning hö-vä samt tilt av krantorn framåt-bakåt. Men krantilten verkar inte vara tillgänglig på din palett?
$matches[2]

Åkdriften fram-back har två olika knappar på höger palett. Den stora vippan till höger låser i fram resp back läge för längre transporter. De två tryckknapparna för fram-back används för kortare förflyttningar under upparbetning.
1730933873_fram_back_knappar_vippa_hoeger_palett.jpg

Jag antar (??) att du således inte har detta "horn" vid körning med stolen vänd mot ratten.
$matches[2]

Det innebära i så fall att du har ett antal extra relän i lådan vid IPS boxarna, R33, R34, och R35. Dessa relän växlar mellan höger//vänster på styrningen när man vänder stolen, samt växlar framåt/bakåt på körknapparna
Det här är en gaska komplicerad anordning. Skulle vara bra att få några tydliga bilder på dett kretskort med alla dessa reläer. Bra om det går att läsa relämarkeringarna på kretskortet

Liknar ditt kretskort för EHC detta??
$matches[2]

Avatar Fallback

Re: Supereva, problem efter byte av kabelhärva

83-35  
#860856 Ja de är Dapt 517 dator o jag har inte datorn i maskinen i nuläget utan den är hemma i förvar
På vänster palett manövreras krantilten me de två knapparna på vänster sida om kranspaken o styrningen på ”vippan”
Höger palett på samma sätt som i ditt förslag
Ja saknar både hornet o fotpedalen för fram o back som finns på Fmg Ösa 250 skotarn
Skickar bilder på de två kretskorten som finns vid vid EHC styrningen ( IPS boxarna )

   TS
Avatar Fallback

Re: Supereva, problem efter byte av kabelhärva

AKKAMAAN  
#861042
83-35 skrev:Ja de är Dapt 517 dator o jag har inte datorn i maskinen i nuläget utan den är hemma i förvar
På vänster palett manövreras krantilten me de två knapparna på vänster sida om kranspaken o styrningen på ”vippan”
Höger palett på samma sätt som i ditt förslag
Ja saknar både hornet o fotpedalen för fram o back som finns på Fmg Ösa 250 skotarn
Skickar bilder på de två kretskorten som finns vid vid EHC styrningen ( IPS boxarna )


Detta är nog styr/signal förstärkar kortet för palett knapparna. Jag hade under en tid en SuperEva, 1989, med Dapt 517 och liknande paletter. Dock var dessa problemfria så jag behövde aldrig ägna tid åt detta kretskort. Byggde ganska snart om maskinen till Timberjack 3000 dator med CAN, samt Timberjack 743 aggraégat. Bus kommunikation mellan alla knappar, reglage, dator, bildskärm, och engrepps aggregatet.Kan tänka mig att samma kretskort användes för 250 tvågrepparen )706/707). Det sitter ett så kallat shunt relä , R18, som användes för att koppla hydrostat pumpen till att driva matarvalsarna.
Bild

Avatar Fallback

Re: Supereva, problem efter byte av kabelhärva

83-35  
#862072 Hallå varit fullt upp sista tiden men var till Superevan idag me nyladdade batterier O starta upp den o testa liteolika saker
Först hydraul mätlisten me uttagen där 82 matartryck enl instr.boken 1.9_2,1 Mpa är 20 bar så bör va ok eller hur
Sedan i mätutag 28 styrtryck enl instr.boken 0,2_1,5 mpa det är 2bar o ändrar inte fast jag byglar så bromsen släppt. O har Den i mauellt läge spänning på säkringen På EF kortet i neutral nära 8 V när den är i fram eller back24V vrider jag ner potentiometern i botten går spänning ner til under 8V Den är 24 V både i Mittläge o fullt pådrag på potentiometern Jag funderar om de finns det någonstans där styrtrycket går att justera manuellt ?
Jag har tidigare varit o ändrat på centreringen av styroket på transmissionpumpen (mekaniska justeiringen )o vet att då rör sig hjulen både fram o bakåt men i snigelfart så enligt mitt tänk funkar själva hydrostaten …

   TS
Avatar Fallback

Re: Supereva, problem efter byte av kabelhärva

AKKAMAAN  
#862077
83-35 skrev:Jag funderar om de finns det någonstans där styrtrycket går att justera manuellt ?

NEJ, det går inte. Styrtryck kan bara ändra med förstyrventilerna på hydrostat pumpen.

Eller är det trycket för att frigöra bromsen du avser?

I övrigt var ditt senaste inlägg lite rörigt och ostrukturerat samt lite kryptiska förkortningar. Jag har svårt att följa ditt resonemang. Läs mina tidigare inlägg...
O starta upp

och starta upp?
O har Den

och har den?

Avatar Fallback

Re: Supereva, problem efter byte av kabelhärva

83-35  
#862082 Du får ursäkta mitt röriga inlägg blev lite snabbt skrivet….. mörkret kommer snabbt nu här
Jag avsåg nog förstyrventilerna om de har någon justeringsmöjlighet
Den var strömlös så hade dit friska batterier o startade motorn o checka matartryck på uttag nr 82

   TS
Avatar Fallback

Re: Supereva, problem efter byte av kabelhärva

83-35  
#862084 Det visade 20 bar Så bör vara rätt okej
Medan styrtrycket i mätuttag 28 inte ändrar sig utan ligger på 2 bar konstant enligt handboken ska det gå från 0,2 mpa tilll 4,5 mpa
O har den : mätte spänning på säkring EF-kortet i neutral lite under 8 volt i fram o back läge 24 volt i mittläget o toppläget på potentiometern
Vrider jag den i bottenläge sjunker spänningen till under 8 volt

   TS
Avatar Fallback

Re: Supereva, problem efter byte av kabelhärva

AKKAMAAN  
#862093
83-35 skrev:Jag avsåg nog förstyrventilerna om de har någon justeringsmöjlighet

NEJ

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).