Avverkning (slutavverkning)

Erfarenheter vid skogsavverkning

18 inlägg 5692 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Erfarenheter vid skogsavverkning

Fredd4n  
#814188 Hej.

Jag har fått ärva mark i Norrland och funderar på att avverka skog där, problemet är bara att jag själv inte har så stor erfarenhet av skog överhuvudtaget.

Vad är era erfarenheter av ex. Sveaskog och Norra skog? Funderar på någon av dem, men är som sagt oerfaren och vill inte bli lurad av ett stort bolag.

Tacksam för alla tips och er hjälp!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter vid skogsavverkning

Elis76  
#814206 I vilken kommun i Norrland har du din fastighet?

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter vid skogsavverkning

hfab  
#814264 Vill du inte bli lurad av stora bolag, så ska du helt enkelt inte ha med stora bolag att göra.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter vid skogsavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814319 Stora bolag lurar alla ungefär lika mycket. Då är små bolag lurigare.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter vid skogsavverkning

Tralsmo  
#814329 Rekommendationen från mig är att sätta sig in i skogsbruket.
De är inte gjort i en handvändning kan ja säga.

Om man blir lurad eller inte är en definitonssak..

Man måste reda ut va man behöver göra i sitt skogsbruk till att börja me.

Behöver man pengar snabbt från de å inte har kunskap om skogsbruk ligger man lite pyrt till är min uppfattning.

Behöver man skötselråd eller åtgärder i sitt skogsbruk har man lite mer tid på sig

Eftersatt skötsel har man mer tid.
Skötsel som behöver göras nu är sannolikt bättre å vänta ett tag tills man vet bättre å slipper lita på köpare.
Men rent skogsskötsel mässigt är handling bättre än att göra ingenting.

Ett problem är att köpare är som alla andra köpare.
Vet inte säljaren va denne vill så gör ju köparen som han vill.
Av egen erfarenhet så vet ja att man kan bli rätt trött på folk som inte kan bestämma sig å rätt va de ä så vill man bara ha ett avslut.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter vid skogsavverkning

svampbob  
#814330 Det bästa är nog att ta hjälp med att göra skogsaffärerna.
Det svåra är nog att hitta en bra rådgivare som man litar på.
Jag gör affärer mest varje dag i mitt arbete. Jag använder samma kunskaper när jag gör skogsaffärer som jag gör i vardagen.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter vid skogsavverkning

alias  
#814332 Tralsmo har skickat med en hel del matnyttigt i sitt inlägg ovan.

Jag vill hävda att det första du bör göra är att sätta dig ner och fundera på varför du äger skog/vad målet är med ditt skogsägande, i stora drag. När du har kommit fram till det så skriver du ner detta någonstans och vid varje skoglig åtgärd som du överväger att utföra så tar du dig en funderare på OM denna åtgärd är i linje med/tar dig närmare ditt övergripande mål för ditt skogsägande. Samma sak bör gälla när man kommit fram till att man ska beställa en skoglig åtgärd och funderar på HUR den ska utföras.

Entreprenörer är inte tankeläsare (och inte virkesköpare heller), så om man inte har varit tydlig med vad man vill att de ska leverera så får de göra antaganden (bättre eller sämre sådana) om ens önskemål/krav.

Och som vi alla vet:
"Assumption is the mother of all fuckups!"

Som leverantör/kund så är man oftast mer intressant ju mer affärsvolymer man bedöms kunna bidra med och desto färre krav man ställer på motparten.
I skogliga sammanhang så kan man säga att ju större fastighet och ju mer avverkningar och gallringar m.m. som virkesköparen tror sig kunna få utföra åt dig nu och i framtiden desto bättre förhandlingsläge. När det gäller kravställning så kan det t.ex. vara detaljstyrning gällande när och hur avverkning får/ska ske.

Som vanligt är det lättare att göra bra affärer om man har god likviditet. Virkesköparen behöver fylla sin årliga köpkvot medan en skogsägare med god likviditet ofta kan fokuserar på skogsvård och gallringar om man inte gillar prisläget för stunden - då får slutavverkningsskogen stå kvar i några år till i väntan på bättre tider!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter vid skogsavverkning

LesterCGarreth  
#814699 Som någon redan påpekat så blir man inte lurad av större aktörer. Vill du absolut inte bli "lurad" så gå till ett bolag eller förening med öppna prislistor så du åtminstone ser vad det minsta betalt du kommer få är.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter vid skogsavverkning

jannee  
#814709 Som skogsägare måste man prata samma "språk" som eventuella inköpare.
Är man en utböling pratar man garanterat INTE samma språk.
Vad du skogsägare VILL är absolut inte detsamma som att du kan få det.
Du funderar på att avverka, VARFÖR?
Är skogen avverkningsmogen ?
Finns det kostsamma åtgärder du bör/kan göra - för att slippa skatta bort pengar i onödan.
Finns det någon aktuell skogsbruksplan ?
Det är väldigt mycket en ny skogsägare har att sätta sig in i, lätt att ta fel beslut..

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter vid skogsavverkning

Sjögården  
#814712 Det är lätt att känna sig förvirrad och lite utsatt när man går in och gör sina första skogsaffärer som nybliven skogsägare.
Det är inte konstigt att det uppstår missförstånd om vad man bestämt i avtalet och framförallt hur det sedan översätts till traktdirektivet.
Jag tror inte att man skall överdriva risken för att bli lurad om man arbetar med de stora aktörererna åtminstone i södra Sverige.
Tar man hjälp av en god vän eller kollega som kan och är erfaren för att gå igenom kontraktsförslaget och upplägget kommer man långt.
Ibland kan man också få lite för stora förväntningar efter att grannen berättar om sina fantastiska priser och framförhandlade ”justbarafördigtillägg”.
Man skall inte tro på allt..😉

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter vid skogsavverkning

Göt  
#814722 Skogsägarföreningen ska ju jobba för dej så det är ett alternativ, har varit mitt alternativ i 40 år. Annars hör dej för med dina grannar helst flera vilka de säljer sitt virke till och om dom gjort affärer med samma företag flera gånger. Upplever att de stora aktörerna är seriösa här ikring, annars brukar det inte bli mer än en affär, aven om den som gjort affären inte så gärna talar om det.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter vid skogsavverkning

jannee  
#814726 Viktigast är till syvende och sist att DU tycker du gjort en bra eller hyfsad deal (affär)
Skogsägare överlag har väldigt svårt att delge andra vilket pris eller vilket avtal de har med sina virkesinköpare.
DU ska i alla fall ha i åtanke att så länge det blir ett avtal finns det ALLTID lite mer att få, vilket andra "kanske" lyckats med.
När du väl förhandlat fram ett okey (för dig) uppgörelse se då till det INTE tillkommer några kostnader, såsom flyttning eller dylikt.
Du är troligtvis INTE certifierad men du ska ÄNDÅ ha samma pris som de som är dubbelcertifierade.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter vid skogsavverkning

Skogz  
#814759
jannee skrev:Viktigast är till syvende och sist att DU tycker du gjort en bra eller hyfsad deal (affär)
Skogsägare överlag har väldigt svårt att delge andra vilket pris eller vilket avtal de har med sina virkesinköpare.
DU ska i alla fall ha i åtanke att så länge det blir ett avtal finns det ALLTID lite mer att få, vilket andra "kanske" lyckats med.
När du väl förhandlat fram ett okey (för dig) uppgörelse se då till det INTE tillkommer några kostnader, såsom flyttning eller dylikt.
Du är troligtvis INTE certifierad men du ska ÄNDÅ ha samma pris som de som är dubbelcertifierade.

Jag har blivit erbjuden fastpris 625:-/m3fub av ett bolag på min slutavv och virkesköparen sa att priset gäller bruttovolym inkl brännved o vrak .
Vad innebär detta?

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter vid skogsavverkning

jannee  
#814763 Troligtvis tillkommer sedan AVDRAG för avverkningskostnader + flyttkostnader.
Du ska INTE gå med på något som INTE inkluderar avverkningskostnad + eventuella flyttkostnader.
När JAG skriver på ett avtal finns ALLTID avverkningskostnad/fub inkluderad. Numera runt 100 kr/fub lite avgörande hur avverkningen ser ut och skotningsavstånd.
Gallring däremot kör vi ALLTID på ett timpris - blir då bättre gallrat, risk finns annars att skördaren satsar på de grövre i stället för de som borde avverkas.
Dessutom att slutavverkningen ska vara grotanpassad.
Numera kan det bli ett bra netto att köra ut och flisa groten, tidigare mest för att underlätta markberedning och plantering.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter vid skogsavverkning

Labbe61  
#817453 Hejsan. Med lite erfarenhet så kan du kolla direkt med ett sågverk. Kan vara så att dom betalar bäst. Sågvirket ska ju till sågen iallafall och inget större bolag emellan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).