Avverkning (slutavverkning)

Priser och avgifter vid avverkning.

12 inlägg 2884 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Priser och avgifter vid avverkning.

Banarne  
#798343 Skrivs och debatteras mycket om priserna vi skogsägare får betalt, vilket är bra. Ersättningen borde lyftas till Finland och Baltikums nivåer! Men också borde vi prata om avverkningskostnaderna! Vad blir nettot på en avverkning?
Jag är medlem i Södra, och det finns både för och nackdelar enligt mig, med deras modell. Jag säljer gärna till andra om det gynnar mig!?

Jag gjorde en avverkning där jag fick en " service avgift" på 1500 kr, men också en på 8 kr/m3fub. Detta blev en hel del pengar... Jag har inte fått detta tidigare och frågade inspektorn, och hans chefer. Men dom vidhöll att "Alla" måste betala denna avgift!? Jag kollade då med några andra Södra medlemmar, och dom hade bara fått betalt den fasta på 1500 kr.

Har ni därute erfarenhet av dessa smygavgifter?

För det står inget i avtalet om detta, bara att typ "Södra har rätt att ta ut en avgift bla bla bla". Men inget om en "service avgift"? Denna skulle förövrigt enligt inspektorn gå till administrativa kostnader?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Priser och avgifter vid avverkning.

Contårta  
#798376 En skogsägare jag känner hade en bekant som fått betala runt tusenlappen redan för att skriva kontrakt med Mellanskog. Helt nytt för mig - trodde han skojade. Men nu när du skriver här så kanske det stämmer?

Avatar Fallback

Re: Priser och avgifter vid avverkning.

isteskog  
#798377 Det där har jag aldrig hört att Mellanskog gör....... Och jag har skrivit åtskilliga kontrakt under åren.....

Avatar Fallback

Re: Priser och avgifter vid avverkning.

Reymond  
#798380 Hur serviceavgift och rörlig m3fubkostnad redovisas beror på hur inspektorn väljer att slutredovisa uppdraget.
Finns olika möjligheter. Den rörliga kan redovisas för sej eller inbakad i avverkningskostnaden.
Beror på hur ärlig insp är att ge en korrekt redovisning.

Avatar Fallback

Re: Priser och avgifter vid avverkning.

mappe70  
#798382 Oskälig avgift som Södra tar ut för att att skriva ut en karta till entreprenören från skogsbruksplanen som skogsägaren redan betalat för. Bättre att anlita entreprenören direkt och sälja som leveransvirke så slipper man den avgiften.

Avatar Fallback

Re: Priser och avgifter vid avverkning.

alias  
#798383 Min minnesbild är att den rörliga avgiften är olika stor hos Södra beroende på om det är gallringsuppdrag eller slutavverkning det rör sig om.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Priser och avgifter vid avverkning.

mappe70  
#798385 Har varit med om att Södra tagit ut 0 kr i serviceavgifter vid grotförsäljning samt 5000 kr för att meddela entreprenören var rishögar ligger.

Avatar Fallback

Re: Priser och avgifter vid avverkning.

alias  
#798387
mappe70 skrev:Har varit med om att Södra tagit ut 0 kr i serviceavgifter vid grotförsäljning samt 5000 kr för att meddela entreprenören var rishögar ligger.


Tycker att det låter udda.

Hittade en flisavräkning från 2013 (avtalet skrivet 2012) och där var det 0 kr i fast serviceavgift och 5 kr/m3s i rörlig avgift.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Priser och avgifter vid avverkning.

Banarne  
#798395
Reymond skrev:Hur serviceavgift och rörlig m3fubkostnad redovisas beror på hur inspektorn väljer att slutredovisa uppdraget.
Finns olika möjligheter. Den rörliga kan redovisas för sej eller inbakad i avverkningskostnaden.
Beror på hur ärlig insp är att ge en korrekt redovisning.

Detta som Reymond skriver har inspektorn sagt att dom kan välja mellan. Och skall vara anledningen att jag inte sett dessa avgifter tidigare, detta var första avverkningen med denna inspektorn. Hans chef sade likadant. Men jag argumenterade då att man kan väl inte baka in smygavgifter här och där! Detta är ju en förening, vi skall ju slippa sådan skit! Nä, det var ok tyckte cheferna??? Därför hade det inte synts på avräkningen på mina södra kompisars heller, menade dom på? Då kan man ju aldrig jämföra avräkningar heller, vilket motstrider det Södras inspektorer och chefer menar på att "alla blir lika behandlade" enligt Södra modellen! Jag är ganska säker på att södra tar provision redan på skotar och skördar entreprenörernas ersättning, utan lägga på dessa serviceavg. En del tidigare Södra entreprenörer säger att "södra betalar dom sämst av alla". Medan dom till mig som markägare är oftast klart dyrast? Jag menar inte inte på att entreprenörerna får för mycket betalt, men södra skall ju inte både ha provision på entreprenörerna och pungslå oss skogsägare med "serviceavgifter"! Sista gallringen jag kikar på att göra, är skördaren ca 300-400 kr/tim och skotaren 150 kr/tim billigare hos en konkurrent till södra? Och detta förklarar södra ofta med "konkurrenten" går in och betalar en del av drivningen? Om det stämmer spelar det mig ingen roll, det är ju nettot som är viktigast! Vad har ni för erfarenheter av detta ovan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Priser och avgifter vid avverkning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798400
mappe70 skrev: Bättre att anlita entreprenören direkt och sälja som leveransvirke så slipper man den avgiften.


Bäst att hugga själv, så slipper man kostnaden för entreprenören... 😉

Avatar Fallback

Re: Priser och avgifter vid avverkning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798402
Banarne skrev:Om det stämmer spelar det mig ingen roll, det är ju nettot som är viktigast! Vad har ni för erfarenheter av detta ovan?


Precis, nettot är det viktigaste inte om det delas upp i service avgift eller inte, eller vem som betalar avverkningskostnaden. Just den kostnaden är en stor osäkerhet, om man inte har en fast avtalad.

Det var länge sedan jag anlitade Södra, men vill minnas att det var både en fast och rörlig avgift.

Har anlitat andra, och någon gång tror jag de sa innan vad avverkningskostnaden skulle bli.

Just att Södra är en förening där alla skall behandlas så lika som möjligt talar för att redovisa alla avgifter och kostnader så tydligt som möjligt. Andra bolag kanske hellre gömmer dem, ungefär som att man får markberedningeb gratis eller nåt.

Användarvisningsbild

Re: Priser och avgifter vid avverkning.

Banarne  
#798408
alias skrev:Min minnesbild är att den rörliga avgiften är olika stor hos Södra beroende på om det är gallringsuppdrag eller slutavverkning det rör sig om.

MVH
Alias


Exakt, södra har olika nivå på rörlig service avgift! Det sade dom till mig. Men dom sade inte att det rör gallring kontra slutavverkning? Men det rör ju också till det! Om dom nu skall ha en service avg, gör den lika för alla och redovisa den som just en service avg, så det blir lika för alla! Detta hade ju besparat mängder av frågor till inspektorn och bad will!

Samma med om man avsäger sig markskonings garantin, då kan man ju få 22 kr/m3fub extra. Inte alla som vet detta (som flera av mina södra grannar) hade inte hört talas om det? Men dom 22 kr kan ju variera mellan, tror det var 8 upp till 22?

Det är ju sånt här dribblade i alla fall jag vill slippa med Södra! Dom andra som är privata går man ju lusläsa allt!

Samma med avverkning hos södra, man låser inte priset för avverkningen? Gör man hos alla andra. Min ev kommande gallring kan ligga uppåt 1 år bort i tiden? Vad kostar maskinerna då? Dieseln? Vad är skattebefrielsen då, den man söker i efterhand. Den förövrigt, är diesel klausulen med eller utan den skatte återbetalningen? För den är väl max nu, alltså 0 i skatt för skogsbruket!?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).