Avverkning (slutavverkning)

Avgift för virkesupplag vid allmän väg

94 inlägg 21700 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

550  
#690335 Det vet man aldrig, men vägen är så liten att det är svårt att mötas med personbil. Beläggningen är 3-3,5 m bred. Har för mig att dygnsmedeltrafiken är typ 50 bilar/dygn... Finns många enskilda vägar häromkring som är mer trafikerade 🙃

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690341 Jag hade ju varit fantastiskt glad om jag kunde lägga virket vid en allmän väg. Så ni som kan det skall nog vara lite extra glada istället.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690347
550 skrev:Det vet man aldrig, men vägen är så liten att det är svårt att mötas med personbil. Beläggningen är 3-3,5 m bred. Har för mig att dygnsmedeltrafiken är typ 50 bilar/dygn... Finns många enskilda vägar häromkring som är mer trafikerade 🙃


Då blir det stopp i trafiken om nån står och lastar. Det kan ju vara tråkigt. Å andra sidan så blir det ju lika mycket stopp även om du betalar avgift. I det läget skulle jag nog satsa på en egen avfart.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

550  
#690353 Jo, som sagts innan så ändrar en avgift ingenting i hur farligt virket ligger eller framkomlighet eller något annat, i verkligheten. Det är bara någon kilometers omväg att vända och ta en annan väg om man nu har så bråttom att man inte hinner vänta på att lastbilen ska bli färdig. Står man själv och lastar av så är det lätt att flytta sig om det inte går att komma förbi. Hade detta varit problemet så hade det varit praktiskt enkelt att lösa, bara bredda vägen något så det går att komma förbi. I myndighetsvärlden så har man väl bara breddat "deras" väg så då måste man söka tillstånd ändå.

Att bygga en egen vändplan är också ett erkännande av att man tycker det är rätt att "lägga vägtull" för en verksamhet, men nöjesåkande privatbilister och alla andra ska få bruka vägen utan kostnad. En väg som är ett intrång på privatägd mark och ändå så ska ägaren vara den enda som betalar extra för sitt användande. Utöver det så får staten tillgång till ytterligare en "gratis" mötesplats som man var för snål för att bygga när vägen belades.

Framförallt är det ett miljömässigt vansinne att gräva upp producerande skogsmark med ytterst begränsad nytta för någon.

Jag förstår inte varför man inte åtminstone kan införa ett generellt undantag för de allra minst trafikerade vägarna. Man tycker uppenbarligen inte att det är så farligt eftersom det hittills har gått att få ett generellt tillstånd för ett helt läns mindre vägnät.

Fördelen med att kunna använda en allmän väg är framförallt att man slipper tänka på underhåll och snöröjning. Några nackdelar är att underhållet numera oftast är undermåligt, trafiken är störande när man lägger av virket, jobbigare att fälla träd över vägen, dikena grävs upp så att det inte går att passera med traktor utan att bygga infarter, snökäpparna får man flytta på för de sätts framför infarter, det röjs långt ut i skogen och inte bara i vägkanterna, osv...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).