Hodal skrev:I stora delar av landet har slutavverkningsskogen fram till de senaste åren i stor utsträckning varit rester efter gamla dimensionsavverkningar. Detta är skog som inte brukats optimalt, vilket givit lägre tillväxt och därmed högre slutavverkningsålder, något som dragit upp medelåldern i slutavverkningarna. Nu är den skogen borta, och den nuvarande slutavverkningsskogen är uppkommen genom trakthyggesbruk som haft högre tillväxt och därmed blivit slutavverkningsmogen i lägre ålder. Det är bra att beakta. Tidig slutavverkning förekommer naturligtvis också. Jag har otroligt svårt att förstå varför man slutavverkar skog innan tillväxten optimerats - ett etablerat bestånd med hög tillväxt är väl precis vad man vill ha? Det verkar bra dumt att byta det mot kalmark.
Jag håller i princip med dig att man inte ska avverka före tillväxten kulminerat. Men ibland behövs pengar och det behöver inte vara fel. Är värdet per hektar högt är det ofta ekonomiskt att avverka Avverkade själv 16,5 hektar i vintras med ett netto på lite drygt 400 000 kr hektaret. Med dom pengarna betalade jag mina lån. Resterande summa är det ränta på 3,2 procent. Det betyder en avkastning på 12800 kr hektaret och år som det tickar in ränta på. Det är svårslaget som fortsatt skogstillväxt. Sen kommer en ny generation med tillväxt igång redan i vår.