Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

4612 inlägg 349824 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Badger  
ulf 1 skrev:Jag måste tydligen sätta fart på debatten igen, Svenskt skogsbruksindustri och dess utövare är nog bland det mest hjärndöda man kan stöta på, man måste sparka på dom för att de ens ska förstå att att dom lever.

Är det inte fantastiskt att den årliga tillväxten gick från 70, 1968 till 120 1995 !!!!! vad fan hände, vad var hemligheten, kahyggesmetoden kanske???

Om man inte vet vad som skiljer i mätmetoderna så kanske man ska kosta på sig lite ödmjukhet. Jag håller det inte för osannolikt att man mätte på ett annat sätt förr samt att det kan ha tillkommit en hel del planterad skog sedan dess.

Med det sagt så finns det fog för att fundera mer och mer över klimatutvecklingen när man läser om hur Tyskland ställer om sitt skogsbruk efter att granen i princip torkat bort. Det som gäller här idag kommer sannolikt inte att gälla om 30-40 år när granen som sätts i backen nu. Om man tittar på prognosen som finns i artdatabankens rapport om invasiva arter så kommer de flesta marker Söder om Stockholm ungefär 2069 att ha det hetare och torrare än de mest sydliga skånska lägena har idag. Gissar att det också är en lite konservativ bild. Jag växlar också in en större andel löv, tall och annat som som kommer att ha framtiden för sig i ett torrare klimat.
1701244973_screenshot_2023-11-29_at_08.56.49.png

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

ulf 1  
#819963 Nämen va bra att höra på era killgissningar och felaktiga slutsatser, ni behöver verkligen vägledning i ert skogsbruk.
Vi börjar med Vedproducenten, han förstår inte att den frodväxta skitskogen han skapat är tragisk, volym och densitet strävar åt motsatta håll i Sveriges skitskogsbruk.
Nu säger några, "men Vedproducenten odlar inte byggnadsvirke, han odlar ved, ja men spelar det nån roll tror ni, nää hans vedpinne brinner som en kvällsblaska i helvetet, på några minuter får du fylla pannan igen, sågar han virke av skiten då, ja den som köper en planka med 15 årsringar i är ju helt dum i huvet, och det verkar vara såna han får med sig i sitt dravel .
Nä tack till balsaträd i Svenska skogar, På Svensk Träindustris hemsida finns 21 kriterier på virkes kvalitet, inte någon handlar om dencitet!!!!
DET är sanningen om Svenskt skitskogsbruk, om en grans torrvikt är 300 kilo kubiken eller 800 kilo spelar ingen roll för kvaliteten verkar dumskallarna mena.
Jag ska visa en planka som var loggolv i lagården som jag äger, den byggdes 1850, det trädet hade fått stå orört sen Gustav Vasas tid på femtonhundratalet, och den hade sett 21 kungar komma och gå.
Varför var loggolvet så prioriterat hos torpare förr i tiden, jo det var där man med slagor fick fram de livsviktiga spannmålen, inte ett korn fick komma bort, och golvet skulle hålla för miljoner slag från slaga, det blir inte heller glest mellan tiljorna sommar och vinter om kvaliten är hög.
Se där nu blev ni lite klokare.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#819965 Kom att tänka på att Vedproducentens granar bara får se EN regent under sin livstid, det säger nog en del om vad han håller på med.

TS

jannee  
#819966 DU Ulf har såå rätt i ALLT vad du skriver, fortsätt gärna odla din skog och på så vis blir du t.o.m. kanske en profet i ditt egna hemland.
Om 500 år så säger folk troligtvis att på 2000 talet fanns det EN som begrep medans de andra var helt oförstående.
TÄNK OM hans teser fått råda, ja då hade det minsann sett helt annorlunda ut mot vad det gör idag.
Heja på Ulf, men du ska vara medveten om att du slår med en gummiklubba på en järnstolpe.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
ulf 1 skrev:Kom att tänka på att Vedproducentens granar bara får se EN regent under sin livstid, det säger nog en del om vad han håller på med.

Du är nog bara avundsjuk! Jag har sett dina bokslut och inte undra på du gör förluster på flera hundra tusen kr varje år. Fortsatt lycka till med din tragiska verksamhet!

Användarvisningsbild

Badger  
#819971 Vi är nog många som undrar lite varför man får lika bra betalt för frodvuxen gran som en tätvuxen lite undertryckt hundraåring, men så länge det inte betalas för virkeskvalitet så fortsätter vi leverera frodvuxen gran. För att sen göra det ännu jobbigare så det som eventuellt sitter på ett bestånd med långsamt vuxen gran eller tall som är över 200 år. Ja hen lär nog få svårt att avverka den när skogsmonitor inventerat och klassat den som reservat så det är tyvärr motvind ekonomiskt att försöka sig på hållbart kvalitets skogsbruk med nuvarande regelverk.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedproducent skrev:
LiteNyfiken skrev:
Vedproducent skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Du har nog bland de bästa förutsättningarna i landet att odla gran @Vedproducent👍
I Västsverige, från Halland över Bohuslän, Dalsland och Värmland växer den som bäst tack vare nederbörd och ofta sluttande marker. Det finns inte mycket som slår granen här och man ser även att den inte tagit lika mycket stryk av 2018 här som längre österut i landet.

Helt enig och precis lika bra som granen trivs så växer löv och framförallt björken rent uselt. Skulle säga en tredjedel av volymen. Krokig och eländig på alla sätt. Men kommer du bara ett par mil in mot Dalsland så blir det direkt bättre med björken.

Har du testat sitkagran @vedproducent ? Nu vet jag inte hur långt du har till kusten, men jag såg ett reportage om någon i Halland eller Bohuslän, som hade sitka som växte något otroligt. "Har du saltstänk på fönstren, ska du odla sikta", något sånt var titeln på reportaget.
Den ska ju växa väldigt bra vid kusten i Norge och Skottland med.

Ja jag planterade 4 hektar 1994. Sen har jag ett 40 tal av dessa i kanten på området som nu ska avverkas. Så dom ska ner dom också. Det är rejäla träd helt klart. Kortet är 4 år sen.

Vad gör man av Sitka, och vad gör man av dessa bjässar? Ja enligt stolleulf är du värdelös på att driva fram skog....... ska ses som ironi...

Användarvisningsbild

ulf 1  
#820018 Alla skogar ska brukas, men på rätt sätt.
Problemet i Sverige är ju att den högsta akademiska utbildningen i skogsbruk är hjärndöd, och de här människorna skapar sen problem på problem som staplas tills vi alla kloka blir förbjudna att avverka i våra egna skogar.
En jägmästare sitter på tex skogsstyrelsen och tänker ut jävelskap och förbud för sveriges skogsägare för att han blivit dum i huvet av sin utbildning, det är inte en trädkramare som bestämmer sånt, det är en hjärndöd jägmästare.
Jag frågade kirppu en gång hur han såg på framtiden 50.30.20 svarade han, varför då tänkte jag, han menade då 50 "offrar" vi till industrin för intensivodling, 30 procent ska bedrivas "naturnära" och 20 ska bli typ nationalpark, nää jag förstår inte varför vi inte bara brukar allt på ett vis som naturen klarar utan att förstöra skogsekosystemet.
Vet inte hur mycket ni förstår er på natur, men det går inte att göra kalhyggen, och det måste finnas dominanter, alltså minst 50 gamla träd över 100 år helst 150, det måste alltid stå minst 30 gånger boniteten för att en skog ska ha ett mikroklimat värt namnet, det är detta mikroklimat som bevarar fukt och grundvatten, svalkar skogen varma sommardagar och skyddar mot frost på kalla vinterdagar.
Blandskogen skapar förutsättningar för daggmaskar och det är dom som luftar jorden efter att en skogsmaskin packat den, ibland blir man trött när allt är så enkelt men ingen vill förstå dessa enkla grundregler.
Vi har inte möjlighet att ta ut hela tillväxten i våra skogar hälften är max, resten ska finnas kvar för att ekosystemen ska funka, titta på fisket och lär av det, om vi inte hade reglerat detta så hade vi inte haft några vilda stammar kvar, och fiskodlingarna har idag enorma problem,
Vi borde väl se att problemen i skogarna bara ökar för vart år som går, granen är nog den som ryker först och lär av Tyskland som halverat sina granskogar på 30 år.
En lite eftergift kommer att betala sig mångdubbelt, ungeför som när jag väntade 12 år med några granar och fick dubbel volym och tredubbelt med virke sågat ur dessa stockar.
Precis som för Vedproducenten så är det inte volymen som skapar ett bra skogsbruk, utan kvaliten, och att nu industrin betalar lika mycket för 300 kilo kubiken som för 800 kilo kubiken, sätter jag upp på de hjärndödas konto, vad säger pappersindustrin.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#820050 Ser man på Sveaskogs prislista tall klass 1 som är 42 cm betalar dom 700 kr fub. Jag kan plussa på ett antal hundralappar för dom här motsvarande snabbväxande grova granstockarna. Vad tror du själv industrin vill ha då Ulf? Sen är ju sydsvensk gran alldeles utmärkt konstruktionsvirke. I regel avsevärt bättre på flera punkter som densitet, hållfasthet mm än riktigt tätväxt norrlandstimmer. Så nu vet du det också.
https://www.sveaskog.se/globalassets/sk ... rrland.pdf

Användarvisningsbild

Vedproducent  
bengt.a skrev:
Vedproducent skrev:
LiteNyfiken skrev:
Vedproducent skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Du har nog bland de bästa förutsättningarna i landet att odla gran @Vedproducent👍
I Västsverige, från Halland över Bohuslän, Dalsland och Värmland växer den som bäst tack vare nederbörd och ofta sluttande marker. Det finns inte mycket som slår granen här och man ser även att den inte tagit lika mycket stryk av 2018 här som längre österut i landet.

Helt enig och precis lika bra som granen trivs så växer löv och framförallt björken rent uselt. Skulle säga en tredjedel av volymen. Krokig och eländig på alla sätt. Men kommer du bara ett par mil in mot Dalsland så blir det direkt bättre med björken.

Har du testat sitkagran @vedproducent ? Nu vet jag inte hur långt du har till kusten, men jag såg ett reportage om någon i Halland eller Bohuslän, som hade sitka som växte något otroligt. "Har du saltstänk på fönstren, ska du odla sikta", något sånt var titeln på reportaget.

Ja jag planterade 4 hektar 1994. Sen har jag ett 40 tal av dessa i kanten på området som nu ska avverkas. Så dom ska ner dom också. Det är rejäla träd helt klart. Kortet är 4 år sen.

Vad gör man av Sitka, och vad gör man av dessa bjässar? Ja enligt stolleulf är du värdelös på att driva fram skog....... ska ses som ironi...

I det här fallet sågar dom timmer som ska sågas och bli stockmattor. Inget maxmått.

Användarvisningsbild

joran  
#820062 Självklart så sorteras det sågade virket på ett mycket avancerat sätt i sågverken idag.
Kvalitet lönar sig, men den förtjänsten tillfaller virkesköpare och den som sågar och säljer virket vidare. 🌲 😉

Användarvisningsbild

JensSkoog  
bengt.a skrev:Vad gör man av Sitka, och vad gör man av dessa bjässar? Ja enligt stolleulf är du värdelös på att driva fram skog....... ska ses som ironi...

Läste nyligen att det gick en hög med containare med sitka från norska västkusten till Kina. Bra affär för dom som som sålde.
Annars är det ju som att banna i körkan om man nämner sitka här. Den benämnas som pöbelgran som lägger alla lantskap öde.

Användarvisningsbild

Rossignol  
Vedproducent skrev:
Rossignol skrev:
Vedproducent skrev:
LiteNyfiken skrev:
Vedproducent skrev:

Hur många gånger / hur mycket har du gallrat?
Vilket förband hade du i planteringen?
Det är vare sig röjt eller gallrat än. Lövet trivs som sagt inte här och därför är det mycket lite löv. Gror det något så äter älgen upp det. Cirka 2500 per hektar.

Jag har också en yta med Sitka med 2500 st/ha satta för 16 år sedan. Lövinslaget är minimalt även i mitt Sitka-bestånd. Jag tror inte mitt heller är röjt någon gång. Det måste ju förbättra nuvärdeskalkylen ordentligt.

Användarvisningsbild

Badger  
joran skrev:Självklart så sorteras det sågade virket på ett mycket avancerat sätt i sågverken idag.
Kvalitet lönar sig, men den förtjänsten tillfaller virkesköpare och den som sågar och säljer virket vidare. 🌲 😉

Inte ens det i den omfattning som det skulle kunna göra om man ville tillvarata t.ex. tätvuxen gran. Sågverken sorterar bort defekter i form av kvist, krök och sprickor, gör knacktest för att testa segheten så att det duger till den klassning byggvirke ska ha, men går du på brädgården och handlar så ser du att det är väldigt stor skillnad mellan en bjälke och en annan när det gäller årsringar, kärna, kant och fiberriktningar och så vidare, men prislappen på hyllan är samma. Det är helt enkelt i princip ingen byggfirma som bryr sig. Är virket rakt nog att spika upp så är de nöjda.

Användarvisningsbild

LiteNyfiken  
JensSkoog skrev:
bengt.a skrev:Vad gör man av Sitka, och vad gör man av dessa bjässar? Ja enligt stolleulf är du värdelös på att driva fram skog....... ska ses som ironi...

Läste nyligen att det gick en hög med containare med sitka från norska västkusten till Kina. Bra affär för dom som som sålde.
Annars är det ju som att banna i körkan om man nämner sitka här. Den benämnas som pöbelgran som lägger alla lantskap öde.

Men jag har läst att Sitka växer fantastiskt vid kusten?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).