Avverkning (slutavverkning)

Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

102 inlägg 19997 visningar 16 följer Svara, dela mm...   

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

tallen100  
#759807 Ni lär nog få fortsätta vänta 🤣

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
totte skrev:
ulf 1 skrev:storindustrin skapar sina egna lagar, slavar, forskare och korrumperar allt de kan korrumpera.

Vi väntar fortfarande på någon form av vederhäftiga belägg för dina anklagelser om korruption.

Hur är det man säger?

Genom sig själv känner man andra
Man tror att andra tänker på samma sätt som man gör själv; vanligen negativt - när man (felaktigt) förutsätter att någon kommer att agera oärligt eller egoistiskt i en situation så visar det att man själv tänkte i de banorna.”

https://sv.m.wiktionary.org/wiki/Genom_sig_själv_känner_man_andra.

Det finns ingen annan här inne som upprepat anklagar andra för att vara korrumperade. De flesta tänker nog inte ens i de banorna, för själva tanken är så främmande. Men för åtminstone en här inne är det tydligen den första tanke som dyker upp. Intressant…

Användarvisningsbild

ulf 1  
#759832 Vi är på rätt väg, vi har äntligen fått in hela Europa som granskare av vårt skogsbruk, mitt bidrag till granskningen kanske är lite "overkill" men det är hälsosamt att ha VÄLDIGT olika uppfattningar om hur en skogsnatur ska behandlas, hälsosamt för debatten.
Till er som inte tror på detta, så kan jag berätta att botemedlet mot kunskapsresistens är interaktion mellan människor som tycker MYCKET olika, så det som borde göras så snart som möjligt är en serie fysiska möten mellan människor som ser på skogsbruket på olika sätt.
totte vill ha bevis, jag räknade till ca 50 miljarder i böter bara för kartellbildning mellan de stora skogsbolagen (där Sverige dominerar i Europa, bara de senaste 30 åren.
Toppen på isberget, så vad kan man tillägga, lite lindring i böterna har skapats av att ange varandra, så råttor är dom oxå.
Men ni kanske inte tagit av skygglapparna än, och tror industrin vill er alla väl, "Dream on".
Chainsaw Charlie, om du hittar fina skogar, så betyder inte det att vi har ett bra skogsbruk, det betyder bara att du hittat en fin skog, som att peka på en rik människa och säga att vi har en rik befolkning.
Nu var det väl inga höjdare till skogar du fotat, vi har bara så lite kunskap att bedöma det, och vi jämför ju med galna kalhyggen, då verkar ju allt bättre.

TS
Användarvisningsbild

totte  
ulf 1 skrev:totte vill ha bevis, jag räknade till ca 50 miljarder i böter bara för kartellbildning mellan de stora skogsbolagen (där Sverige dominerar i Europa, bara de senaste 30 åren.
Toppen på isberget, så vad kan man tillägga, lite lindring i böterna har skapats av att ange varandra, så råttor är dom oxå.

Visst kartellbildning finns, är bevisad i många fall och är synnerligen illa. Men det är inget bevis för den korruption som du anklagar i stort sett samtliga forskare och beslutsfattare för.

jannee  
#759886 Varje person som är engagerad i skogstaxeringen har självklart sin egna agenda, hur mycket den sedan påverkar slutresultatet är ingen som vet.
Alla "studier" som idag görs påverkas alltid något av hur de personer som genomför dessa tycker och tänker.
Alla är fullt medvetna om att med statistik kan man egentligen bevisa vad som helst, allt avgörs i grund och botten på vad beställaren är ute efter.
Vad som är sant eller inte sant är senare upp till var och en att avgöra.

Ett typexempel är inom transportsektorn när polisen gör sina viktkontroller (vägningar)
80 % av de bilar som kontrolleras kör med överlass.
Statiskt sett kör då 80 % av alla lastbilar med överlass - ELLER

Sanningen är dock den att polisen har vågar i körbanan, från kontrollplatsen längre fram registreras de bilar med för högt axeltryck och polisen vinkar senare in dessa och gör en kontrollvägning av hela ekipaget.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
jannee skrev:Varje person som är engagerad i skogstaxeringen har självklart sin egna agenda, hur mycket den sedan påverkar slutresultatet är ingen som vet.

Det blir ganska många personer, med tanke på att det hållit på i nästan 100 år och bara fältpersonalen är ca 100 personer varje år. Sen har vi de som ser till att alla data lagras i en databas, där vem som helst kan plocka ut de data de är intresserade av.
Hur tänkte du att alla dessa personers personliga agendor skulle påverka de data som samlas in?

Användarvisningsbild

Arvid0  
jannee skrev:Varje person som är engagerad i skogstaxeringen har självklart sin egna agenda, hur mycket den sedan påverkar slutresultatet är ingen som vet.
Alla "studier" som idag görs påverkas alltid något av hur de personer som genomför dessa tycker och tänker.
Alla är fullt medvetna om att med statistik kan man egentligen bevisa vad som helst, allt avgörs i grund och botten på vad beställaren är ute efter.
Vad som är sant eller inte sant är senare upp till var och en att avgöra.

Ett typexempel är inom transportsektorn när polisen gör sina viktkontroller (vägningar)
80 % av de bilar som kontrolleras kör med överlass.
Statiskt sett kör då 80 % av alla lastbilar med överlass - ELLER

Sanningen är dock den att polisen har vågar i körbanan, från kontrollplatsen längre fram registreras de bilar med för högt axeltryck och polisen vinkar senare in dessa och gör en kontrollvägning av hela ekipaget.

Nja du får nog läsa på lite om statistik, datainsamling, bias mm. OM de LASTBILAR polisen STANNADE i SIN kontroll ÄR representativa FÖR totalen LASTBILSCHAFFISAR eller VAD man VILL tolka RESULTATET på. DÅ kan MAN nog DRA DE slutsatserna = 80% kör med överlass.
Senast redigerad av Arvid0 sön 05 jun 2022, 21:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#759947 Lars skriver,"Det blir ganska många personer, med tanke på att det hållit på i nästan 100 år och bara fältpersonalen är ca 100 personer varje år."
Det blev en jävla massa lögner i en enda mening, Den första skogstaxeringen har INGET med dagens skogstaxering att göra, bara namnet, det är ren stöld att ta åt sig äran av den ENDA riktiga skogstaxeringen, när man dessutom totalt förvanskar resultaten i den genom sina idiot "tolkningar" så blir man bara förbannad.
Den andra 1938-52 var en "light" version av den första, efter dem är det lögner och sagor.
Jag gjorde tråden för att få en diskussion om hur det kan komma sig att vuxna människor tror på dessa sagor, men ingen verkar fattat som vanligt.
Vi styrs hela tiden lika lätt som en fårskock, skramla med burken och fåntrattarna springer benen efter sig.
Jag tar ETT av en miljon sätt vi manipuleras varje dag, kolla väderkartan för 30 år sen var det solar på en grön karta i dag är det solar på en orange till röd botten, vi ska känna hur klimatet håller på att bränna upp oss, korkade som vi är så går vi på det stenhårt, man styr våra tankar på tusentals olika sätt, makten är bara äcklig och och ska hållas i strama tyglar, skapa er en medvetenhet lite större än tottes tack.
Snart får ni höra hur klimaaaatet skapar barkborrar, glöm det, det är ni skogsägare som skapar barkborrar på komando av storindustrin, de förlorar inte på det men ni gör det genom att mata dom med rätt sorts svaga träd i era granplantager.
Varje gång ni ser maktens väderkartor som ska skrämma er till att med glatt hjärta pröjs 30 spänn för en liter soppa och 10 spänn för en kilowatt, så tänk på hur ni manipuleras av de som tjänar pengar på detta, politiker och storkapitalister, och statistik är bara jävla lögn, en av de värsta är Svensk Fågel som numera avlat sönder värphönsen så att 99,4% är halta eller bara ligger för att benen inte bär, enligt dom själva är det 4% som är halta, börjar det inte låta lite som skogstaxeringen, men EN sak är säker, med statistik kan du bevisa att du är en idiot, bara genom att säga den är sann.

TS
Användarvisningsbild

totte  
ulf 1 skrev:skapa er en medvetenhet lite större än tottes tack.

Du Ulf skall ta det väldigt försiktigt med att skriva något om andras medvetenhet. Du vet absolut ingenting om min medvetenhet, utöver att jag försökt var medveten om hur du ständigt åberopar din egen förträfflighet och anklagar alla andra för att inget förstå. Jag är oerhört medveten om en massa saker, bland annat just det du försöker framföra, nämligen att det inte står så väldigt bra till i svenskt skogsbruk.

Och hur tror du att du har en aning om hurpass medveten jag är om klimatfrågor och hur de framställs.

För övrigt så är det oerhört oförskämt att anklaga Lars för lögner för att han påpekar att rixtaxen pågått i nästan hundra år. Det har den gjort, det kan helt enkelt inte förnekas. Sen är det en helt annan sak att du inte godkänner den form den har nu, men det gör det inte till en lögn och var är den övriga "hel massa lögner" som du tillvitar Lars.

Du drar ständigt på med obelagda påståenden, rena lögner, falsk tillvitelser och otrevliga påhopp och har sen mage att utan att ha den ringaste aning vräka ur dig såna vedervärdiga påhopp som i ditt senaste inlägg.

Jag har försökt att hålla igen när jag kritiserat dig. Jag har inget att invända mot att du har åsikter om skogsbruket eller skogsindustrin. Jag har ganska mycket att invända mot hur du utan ett enda belägg utöver dina egna fantasier kring enskilda siffror konsekvent anklagar i stort sett alla i hela skogssektorn för att vara illasinnade och korrupta alternativt korkade och manipulerade.

Jag säger dig bara det Ulf att nu är jag riktigt förbannad på dina elaka påhopp, dina fula lögner om precis allt, dina svepande anklagelser om en fruktansvärd massa saker som du sedan så uppenbart visar att du inte vet någonting om.

Eftersom jag är rejält förbannad så avstår jag helt ifrån att använda min makt som moderator, jag har nämligen såpass stor självkontroll att jag inser att inget blir bra av att handla i affekt.

Användarvisningsbild

Erre  
#759951 Smart Totte. 👍

Sfo ska vara glada som har dig.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#759975 Inget kan bli vidrigare än att förstöra ett helt lands natur ekosystem, det du blir förbannad på totte, är att jag är förbannad och visar det tydligt genom att anklaga maktmänniskor för att manipulera oss alla, för att kunna fortsätta med att skövla vårt lands natur.
Jag vill ju givetvis ha exakt dessa reaktioner som du visar, för att få dig att andra att förstå.
Men samtidigt är jag fullkomligt på det klara att de flesta inte kan ta in hård kritik från människor som hånas av skogsprofessorer i sina inlägg, alla har rätt att välja sida, även om den är fel.
När jag skriver förankrar jag för mig själv sanningar som skapar en helhetsbild som är nödvändig för att förstå hur verkligheten ser ut, ni andra får gärna förkasta mina sanningar, helst med bevis om motsatsen då.
Men tyvärr ser jag inte mycket av detta, det är mest min person och inte min bild av verkligheten som kritiseras.
Lögnen som jag tycker Lars beskriver väldigt bra genom att slå samman olika metoder att mäta skog, är ju klockren, man kan inte säga att skogstaxeringen i 100 år mätt skog och därför är trovärdiga, det är lögn, och dessutom vet alla att skogstaxeringen har ändrat grunderna i sina mätningar så många gånger så det är omöjligt
att jämföra mellan decennierna, varje sådan ändring är ytterligare en lögn om man refererar till taxeringen som, " med tanke på att det hållit på i nästan 100 år och bara fältpersonalen är ca 100 personer varje år." den meningen är en hel hög av lögner som behöver refereras var för sig.
Om 20 år kommer tidsperioden mellan 1960 och 2020 refereras som förlorade år för Sveriges natur
Att jag sagt detta i 20 år snart hjälper inte, att jag är en person som inte många lyssnar på inte heller, jag får hoppas på droppen som urholkar stenen, och på krafter från andra länder, vi behöver verkligen en stark förmyndare nu, för så här får det inte fortsätta.
Att visa upp fina skogar kommer vi alltid att kunna göra, men en lite brännskada klarar kroppen av, ärren kan vara besvärande, men det är dom stora som dödar.
I år får vi vårt värsta barkborre år genom tiderna, stormar och bränder kommer att ta mycket, "multiskador" i Norrland kommer oxå att öka, men snälla, skyll inte på klimaaaatet, skyll på rätt orsak, kalhygget.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:jag är förbannad och visar det tydligt genom att anklaga maktmänniskor för att manipulera oss alla,

Om du begränsade dig till att lyfta fram konkreta exempel, med någon form av bevis, för hur "maktmänniskor manipulerar oss alla" så skulle kanske någon lyssna. Problemet är att istället hånar och idiotförklarar du alla som vågar säga emot dig, utan undantag. Vildsinta anklagelser utan fakta som stöd visar bara att du är förbannad men leder ingenstans.

ulf 1 skrev:ni andra får gärna förkasta mina sanningar, helst med bevis om motsatsen då.
Men tyvärr ser jag inte mycket av detta, det är mest min person och inte min bild av verkligheten som kritiseras.

Det är faktiskt precis tvärtom. De som orkar svara och ger "bevis om motsatsen" möts av en kanonad av personangrepp från din sida. Och det spelar ingen roll vad frågan handlar om. Det kan handla om en såpass begränsad, teknisk, praktisk fråga som hur man sågar en stock si eller så. Om någon säger emot dig så möts de av en helt urskillningslös svada av personangrepp.

Så som du uppträder så blir det ingen diskussion. När allt som andra skriver hånas, förlöjligas, kallas för lögn, besvaras med personangrepp, osv, och du dessutom aldrig svarar på konkreta frågor, så blir det väldigt få som orkar/vill ge sig in i diskussionen. Det gör att viktiga frågor aldrig diskuteras på allvar. Varje gång någon gör ett försök så dödar du diskussionen med dina totalangrepp på allt och alla. Skogsforums debattklimat skulle faktiskt tjäna på att du kastades ut. Så enkelt är det.

Eftersom du effektivt har lyckats döda alla de forum där du varit aktiv så kan man ju fråga sig vems ärenden du går. Du hävdar ju att alla är köpta: Okej, vem är det som har köpt dig, och har anlitat dig som forumförstörare?

Användarvisningsbild

Skogsvaktaren  
#759997 Skogsforum = "Personangrepsforum" dikterat av Ulf 1 = värre än FLASHBACK.
Tacka vet jag, Vi Skogsägare, LRF och andra seriösa forum......
😀

Användarvisningsbild

Erre  
#759998 Ja ska det vara så här så kan man ju egentligen bara ösa på med va skit som helst.
Oavsett om det är sant eller inte.
Plus att man kan börja vara rejält otrevlig mot övriga medlemmar.

Eller så backar man å blir mindre å mindre aktiv här.
Tror jag vet vad jag kommer göra.

tallen100  
#759999 Skulle vi andra börja gå på som uffe så vore vi nog alla snart avstängda, och det vore ju inte mer än rätt.
Men frågan är varför en får härja som han vill 🤔 🤓

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).