tis 07 jul 2009, 00:50#62436
Sundhult skrev:Jag tillhör en av de som läst böckerna och funnit mycket intressant att ta till mig dem.
Jag har läst Skogsforsk Rapport nr 13 från 2007 som avhandlar validering av skogsmaskinsförare, och har några undringar.
- Är det någon som känner till hur man gått vidare med valideringen?
- I testet fick 3 olika förare göra testet; En erfaren och två mer eller mindre gröna direkt från skolan. De båda från skolan blev underkända och jag undrar still hur de skall göra för att bli godkända? Tydligen brast deras kunskaper. Frågan är om testen är relevanta, om utbildning inte är bra nog? Hur skall de skaffa sig kunskaperna?
Ni som studerat vid olika skola; Tycker ni att er utbildning var tillräcklig, eller har ni fått lära mycket efterhand i ert praktiska arbete?
Till Per-Erik blir frågan om vad du tycker om valideringen?
//.D
Hej Sundhult!
Riktigt kul att höra att du finner böckerna intressanta. På ett vis är ju böckerna mina memoarer: En stor del är ju min egen kunskap, produkten av mina egna misstag, och erfarenheter. Men då uppfattar jag dig som en nöjd kund, som kan tjäna ngt på böckerna, och jag fortsätter sova hyfsat gott om nätterna!
Du nämner validering, och jag tror att jag vet vad som menas med uttrycket: Man bedömer en persons kompetens, med avsikt att kunna ta beslut om eventuellt utbildningsbehov. Ngn får rätta mig om jag har fel.
När det gäller valideringen som väl Isabell ansvarat för så känner jag till den, men jag har inte läst rapporten. Jag ska beställa den. Har för mig att man genom valideringen kom fram till att förare som kört en längre tid var duktigare än de som var nybörjare. Och det verkar väl vara en logisk och imponerande slutsats som väl bör föra samhällsutvecklingen framåt!
Jag känner inte till att man ”integrerat” validering i undervisningen, eller att det kommit till ngn reell nytta. Eftersom jag inte har någon egentligen kunskap om saken, kan jag bara ge några allmänna omdömen.
När man värderar kostnaden för utbildning, tycker jag att man ska beakta att en plats på ett Naturbruksgymnasium, på maskinutbildningarna, kostar samhället mellan 120 000 –160 000 kr per år. Och jag har arbetat som lärare där, och jag vet vad jag klarade av att få ut till eleven. Detta är en av orsakerna till att jag skapade böckerna.
Sverige ligger väl idag i topp när det gäller att kosta på befolkningen utbildning. Men jag tror att man har lyckats konstatera att, om man betraktar landet som helhet, är svenska folket ”överutbildat” i förhållande till de arbetsuppgifter man utför.
Jag anser att humankapitalet, alltså människorna i landet, är det absolut viktigaste kapitalet vi har. I detta inräknas bl.a. deras kompetens. Tyvärr väger dock befolkningens drivkraft, den inneboende kraften hos varje människa också tungt. Och jag är helt övertygad av att vi i denna delen, med tiden kommer att se konsekvenserna av vi levt ett halv sekel i mycket högt välstånd!
Eftersom kompetens är viktig, och dyrbar att införskaffa, bör man ta väl till vara, den kompetens som varje människa redan har. I sin yttersta konsekvens tycker jag att det är riktigt tragiskt att känna till att många invandrare sitter med en viktig kompetens, men att de inte tillåts arbete inom sitt kompetensområde, kanske p.g.a. språkförbistringen, eller i värsta fall p.g.a. en ren formalitet!
Här skulle ngn form av validering kunna funka! Och intjänandegraden till samhället skulle kunna vara astronomisk! Detta gäller även personal till skogsbruket. Varför ska ngn behöva sätta sig vid skolbänken i kanske 3 år, om han redan behärskar en stor del av ämnet?
Grundtanken med validering är bra: Resultatet efter en sådan bör ju vara att personen endast utbildas i de delar som det finns behov av. Och vad kan vara bättre, sett i ett både ekonomiskt och ett humanistiskt perspektiv?
Sen får man väl alltid hoppas en eventuell validering utförs på grunder som har sin förankring i den produktion det är fråga om, och utifrån en plattform som har acceptans i branschen.
Blev lite filosofiskt svar ikväll Sundhult. Ska skriva ngt mer konkret när jag läst rapporten.
Tycker också att det skulle vara intressant att höra från elever vad de tycker om den utbildning de erhållit. Skulle personligen helst vilja höra åsikter från personer som gått skola, och arbetat några år i produktionen.
Validerade just mig själv och fann att energin var på upphällningen. Detta menar den före dette energiske:
/Per-Erik