Avverkning (slutavverkning)

Arbete i avverkningslag

115 inlägg 45060 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Arbete i avverkningslag

skogsjan695xl  
#61397
"spindeln" skrev:tjena! skogjan 695 XL ...som sagt kan man "ställa ordentliga och fina upplägg" åt skotarn med dessa maskiner .. och jag formligen älskar kranen .. även om jag bara har 1800 kranen på min B-) ..men den är osvetsad :surp: ..men som "ja kör " så lör man väl få svetsa till slut ? ...men jag är iskall och släpper stammen i dess fall i sådana fall som bilden ovan visar .(då får inte kranen på "käften") ;) .. och plockar det som finns ..för att sedan åka ner åka ner o ta reda på det man ställt till med =))


Precis så är det, vi hade ju stora kran på våran, fruktansvärt stark, denna hade ju visserligen gått av en gång i tidigt liv så de fick svetsa ihop den, men att hugga stora risiga granar på full arm så säger det sig själv att inte det håller, sen ställde han ner trycket på kran så inte den skulle vara riktigt så stark, men ändå tyckte jag den var stark som fan och det går få bra fart i kran på dom också.
Enligt mig så är det de bästa maskiner som byggts.
Brukar också göra så att släppa stammen när man står i såna lägen för att spara maskin och fällbygel.
Brukar bli ena ordentliga virkeshögar längst ner när man gjort så och mycke ris. så har jag gjort ett slag ibland även om skotaren tagit sig upp, speciellt om det är en myrkant att köra i längst ner, just bara för att få en mycket risad basväg.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61441 jajjemen ... och min "gamla maskin" fyller helt klart sin funktion , ..hytten håller väl inte "limokomfort" ;) .. men vill man gå på "spa /relax" ..då hjälper det inte med en ny maskin heller oas märke =)) ...och som sagt är det en mkt. trevlig maskin ..och jag tror att den kommer att leva vidare :-bd .. (jag brukar alltid köra som att jag måste skota själv) ..en tumregel :D

Användarvisningsbild

Re: Arbete i avverkningslag

skogsjan695xl  
#61449
"spindeln" skrev:jajjemen ... och min "gamla maskin" fyller helt klart sin funktion , ..hytten håller väl inte "limokomfort" ;) .. men vill man gå på "spa /relax" ..då hjälper det inte med en ny maskin heller oas märke =)) ...och som sagt är det en mkt. trevlig maskin ..och jag tror att den kommer att leva vidare :-bd .. (jag brukar alltid köra som att jag måste skota själv) ..en tumregel :D


exakt. det försöker jag också göra då det kan hända att man får sätta sig och skota själv, visserligen skotar jag hela tiden nu då, men tidigare då jag mestadels kört skördare.

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61451 japp! ..hehe! om inte annat så blir det trevligare i alla avseenden , om inte annat så slipper man höra "de fördömdas" gnäll =)) =))
nej fy f-n ..nu vart jag sådär elak igen .. ~x( ;)

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#61987 Hej
Har varit lite bort ett tag. På flera sätt…

Till Spindeln säger jag: Ajabaja, vi får vara snälla mot de som ska ta reda på och köra ut virket efter oss! Vad vore vi väl utan dem? En massa förare som tillredde virke för att bli yngelplatser för kusar? Eller virke i högar i på slätter och på berg, avsedda endast att bli död ved?! Skapar inget välstånd i landet! Och ngn gång ibland är väl kritiken konstruktiv?

Jag vet att du skojar. Det gör förstås jag också. För det gör jag nästan jämt. Men helt allvarligt undrar jag om inte bankerna snabbt skulle kunna öka sina säkerheter högst betydligt om skotarförarna lite oftare satte ned foten, och sade ifrån.

Tycker ändå att det var intressant det där med gyroeffekten. Blir nog min nästa bok. Med din hjälp förstås! Fotot visar såvitt jag förstår en jävligt tuff situation. Tror inte att jag hade vågat den själv. Du vet, i min ålder, känns varje dag, som hon du vet, i historien: Varje gång kan vara den sista! Och jag tror att du är långt ifrån feg.

Håller med er om att det har varit en förbålt stark kran. Lyfter väl ut det stora aggregatet på 10 m utan ngt problem! Och maskinen är stabil som en klippa. (Man får se upp om man byter maskin. Inte minst till en röd. Var nära att rycka ikull en. I en slänt. Hann knappt bli rädd: Mest förvånad). Ni har väl även tänkt på äkta ingenjörskonst på dessa kranar, på vippen: Vid övergången mellan sidaplåtar och ytterpofil finns inte en svets! Kan inte säga att jag dett ngt liknande. (Jmfr med en rad olika kranar där man svetsat 20mm plåt mot 6 mm!!!). Den konstruktören kommer i sinom tid att sitta på Guds högra sida! Sen tror jag för min del inte att det där med Spa är ngt för dig!

Till XL 695 säger jag: Tack för kritiken. Och många kloka ord även från dig.

Håller med dig i mycket. Eller i allt. Men denna maskin borde absolut ha slangbrottsventiler på pendelarmarna. Som den går att bruka!

Att skörda på ett sätt, och lägga upp virke, som man själv skulle vilja ha det, om man suttit i skotaren, skrivet av ngn av er tror jag: Är inte det superkloka ord?! Åtminstone som utgångpunkt för att skapa trivsel i arbetslaget!
Det tror iaf han som snart ska trivas i lopplådan, nämligen den loppiga
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Arbete i avverkningslag

masterchief  
#61994 Blir inte de gula. och gröna riktigt luriga om man maxar pendelarmarna bak i slänter?
Har för mig det blivit otrevliga resor för en del entrepenörer i mina trakter bakåt på så vis.
På 5005an försöker och 2004an försöker man köra så man hela tiden har lite spel från ändlägena för att nyttja självpendlingen i systemet.
Måste säga att där det är någorlunda fast i backen och inte massa små rullblock kör man ofta på skrå med skördaren och lägger ned virket till de fördömda, speciellt när man stråkar i gallring.

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#62044
masterchief skrev:Blir inte de gula. och gröna riktigt luriga om man maxar pendelarmarna bak i slänter?
Har för mig det blivit otrevliga resor för en del entrepenörer i mina trakter bakåt på så vis.
På 5005an försöker och 2004an försöker man köra så man hela tiden har lite spel från ändlägena för att nyttja självpendlingen i systemet.
Måste säga att där det är någorlunda fast i backen och inte massa små rullblock kör man ofta på skrå med skördaren och lägger ned virket till de fördömda, speciellt när man stråkar i gallring.


Hej Masterchief!
Här kommer en kommentar från en som botar ett anfall av hjärnblödning, uppkommet av stress, med svimninganfall från äkta inlandsvärme! Så det är nog sant det där att vi går mot en global uppvärmning. Men jag tycker att det känns riktigt lugnande ändå: Du vet, vi äldre (inte äldre-äldre utan bara äldre) vi har ju starka upplevelser från att media under 70-talet basunerade ut att vi var på väg mot en riktigt grym istid. Det var så jäkla kallt då, så jag tror att den s.k. ”åkarbrasan” först uppfanns av en isbjörn som iakttogs uppe i Antarktis! Riktigt hemska saker! Men nu är det för varmt. Men höjer vi bara energi-/koldioxidskatterna och eldar upp skogen, så ska det nog ordna sig ska du se!

Ska vara allvarlig nu: Och vill först och främst framföra att jag INTE varit någon vidare hejare på att verkligen utnyttja kapaciteten hos dessa maskinerna, när det gäller möjligheterna att köra i sidlut. Men jag har haft det höga nöjet att studera någon som kan!

Har däremot sett, när jag arbetade med gallringuppföljning, hur ngn duktig förare lagt sekundärvägar i en gallring med 2004. På skrå och utför. Imponerande!

Men precis som du skriver blir dessa maskiner ”luriga” om man inte tänker sig för en aning. I böckerna finns en rubrik, som jag tror, heter ”Maskinförarmardrömmen”. Där handlar texten om det som du för på tal. Maskinen kommer helt enkelt att stå på ”tre hjul”. Och frihjular i värsta fall.

Å andra sidan har jag aldrig tyckt att detta är särkskilt svårt att lära sig att förstå/behärska, eftersom jag tidigare under några år kört 901: Där var hyttilten och cylindrarna till pendelaxeln ihopkopplad. Så utför, hyttilten i botten, utan diffspärrar: Ingen rock´n roll. Måste vara det där som kallas ”Metal” eller nåt.

Så rådet blir: Se till att det finns ngt område kvar på cylindrarna, så att ”maskisen inte blir stum”, lägg i diffspärrar, aggregatet åt rätt håll, lite friskt koffein till hjärnan, och framförallt ”be careful out there”, så det inte glider åt…

Menar en på glid
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Arbete i avverkningslag

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62246 Jag tillhör en av de som läst böckerna och funnit mycket intressant att ta till mig dem.

Jag har läst Skogsforsk Rapport nr 13 från 2007 som avhandlar validering av skogsmaskinsförare, och har några undringar.

- Är det någon som känner till hur man gått vidare med valideringen?
- I testet fick 3 olika förare göra testet; En erfaren och två mer eller mindre gröna direkt från skolan. De båda från skolan blev underkända och jag undrar still hur de skall göra för att bli godkända? Tydligen brast deras kunskaper. Frågan är om testen är relevanta, om utbildning inte är bra nog? Hur skall de skaffa sig kunskaperna?
Ni som studerat vid olika skola; Tycker ni att er utbildning var tillräcklig, eller har ni fått lära mycket efterhand i ert praktiska arbete?

Till Per-Erik blir frågan om vad du tycker om valideringen?

//.D

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#62436
Sundhult skrev:Jag tillhör en av de som läst böckerna och funnit mycket intressant att ta till mig dem.

Jag har läst Skogsforsk Rapport nr 13 från 2007 som avhandlar validering av skogsmaskinsförare, och har några undringar.

- Är det någon som känner till hur man gått vidare med valideringen?
- I testet fick 3 olika förare göra testet; En erfaren och två mer eller mindre gröna direkt från skolan. De båda från skolan blev underkända och jag undrar still hur de skall göra för att bli godkända? Tydligen brast deras kunskaper. Frågan är om testen är relevanta, om utbildning inte är bra nog? Hur skall de skaffa sig kunskaperna?
Ni som studerat vid olika skola; Tycker ni att er utbildning var tillräcklig, eller har ni fått lära mycket efterhand i ert praktiska arbete?

Till Per-Erik blir frågan om vad du tycker om valideringen?

//.D


Hej Sundhult!
Riktigt kul att höra att du finner böckerna intressanta. På ett vis är ju böckerna mina memoarer: En stor del är ju min egen kunskap, produkten av mina egna misstag, och erfarenheter. Men då uppfattar jag dig som en nöjd kund, som kan tjäna ngt på böckerna, och jag fortsätter sova hyfsat gott om nätterna!

Du nämner validering, och jag tror att jag vet vad som menas med uttrycket: Man bedömer en persons kompetens, med avsikt att kunna ta beslut om eventuellt utbildningsbehov. Ngn får rätta mig om jag har fel.

När det gäller valideringen som väl Isabell ansvarat för så känner jag till den, men jag har inte läst rapporten. Jag ska beställa den. Har för mig att man genom valideringen kom fram till att förare som kört en längre tid var duktigare än de som var nybörjare. Och det verkar väl vara en logisk och imponerande slutsats som väl bör föra samhällsutvecklingen framåt!

Jag känner inte till att man ”integrerat” validering i undervisningen, eller att det kommit till ngn reell nytta. Eftersom jag inte har någon egentligen kunskap om saken, kan jag bara ge några allmänna omdömen.

När man värderar kostnaden för utbildning, tycker jag att man ska beakta att en plats på ett Naturbruksgymnasium, på maskinutbildningarna, kostar samhället mellan 120 000 –160 000 kr per år. Och jag har arbetat som lärare där, och jag vet vad jag klarade av att få ut till eleven. Detta är en av orsakerna till att jag skapade böckerna.

Sverige ligger väl idag i topp när det gäller att kosta på befolkningen utbildning. Men jag tror att man har lyckats konstatera att, om man betraktar landet som helhet, är svenska folket ”överutbildat” i förhållande till de arbetsuppgifter man utför.

Jag anser att humankapitalet, alltså människorna i landet, är det absolut viktigaste kapitalet vi har. I detta inräknas bl.a. deras kompetens. Tyvärr väger dock befolkningens drivkraft, den inneboende kraften hos varje människa också tungt. Och jag är helt övertygad av att vi i denna delen, med tiden kommer att se konsekvenserna av vi levt ett halv sekel i mycket högt välstånd!

Eftersom kompetens är viktig, och dyrbar att införskaffa, bör man ta väl till vara, den kompetens som varje människa redan har. I sin yttersta konsekvens tycker jag att det är riktigt tragiskt att känna till att många invandrare sitter med en viktig kompetens, men att de inte tillåts arbete inom sitt kompetensområde, kanske p.g.a. språkförbistringen, eller i värsta fall p.g.a. en ren formalitet!

Här skulle ngn form av validering kunna funka! Och intjänandegraden till samhället skulle kunna vara astronomisk! Detta gäller även personal till skogsbruket. Varför ska ngn behöva sätta sig vid skolbänken i kanske 3 år, om han redan behärskar en stor del av ämnet?

Grundtanken med validering är bra: Resultatet efter en sådan bör ju vara att personen endast utbildas i de delar som det finns behov av. Och vad kan vara bättre, sett i ett både ekonomiskt och ett humanistiskt perspektiv?

Sen får man väl alltid hoppas en eventuell validering utförs på grunder som har sin förankring i den produktion det är fråga om, och utifrån en plattform som har acceptans i branschen.

Blev lite filosofiskt svar ikväll Sundhult. Ska skriva ngt mer konkret när jag läst rapporten.

Tycker också att det skulle vara intressant att höra från elever vad de tycker om den utbildning de erhållit. Skulle personligen helst vilja höra åsikter från personer som gått skola, och arbetat några år i produktionen.

Validerade just mig själv och fann att energin var på upphällningen. Detta menar den före dette energiske:
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62493
per-erik skrev:Hej
Har varit lite bort ett tag. På flera sätt…

Till Spindeln säger jag: Ajabaja, vi får vara snälla mot de som ska ta reda på och köra ut virket efter oss! Vad vore vi väl utan dem? En massa förare som tillredde virke för att bli yngelplatser för kusar? Eller virke i högar i på slätter och på berg, avsedda endast att bli död ved?! Skapar inget välstånd i landet! Och ngn gång ibland är väl kritiken konstruktiv?

Jag vet att du skojar. Det gör förstås jag också. För det gör jag nästan jämt. Men helt allvarligt undrar jag om inte bankerna snabbt skulle kunna öka sina säkerheter högst betydligt om skotarförarna lite oftare satte ned foten, och sade ifrån.

Tycker ändå att det var intressant det där med gyroeffekten. Blir nog min nästa bok. Med din hjälp förstås! Fotot visar såvitt jag förstår en jävligt tuff situation. Tror inte att jag hade vågat den själv. Du vet, i min ålder, känns varje dag, som hon du vet, i historien: Varje gång kan vara den sista! Och jag tror att du är långt ifrån feg.

Håller med er om att det har varit en förbålt stark kran. Lyfter väl ut det stora aggregatet på 10 m utan ngt problem! Och maskinen är stabil som en klippa. (Man får se upp om man byter maskin. Inte minst till en röd. Var nära att rycka ikull en. I en slänt. Hann knappt bli rädd: Mest förvånad). Ni har väl även tänkt på äkta ingenjörskonst på dessa kranar, på vippen: Vid övergången mellan sidaplåtar och ytterpofil finns inte en svets! Kan inte säga att jag dett ngt liknande. (Jmfr med en rad olika kranar där man svetsat 20mm plåt mot 6 mm!!!). Den konstruktören kommer i sinom tid att sitta på Guds högra sida! Sen tror jag för min del inte att det där med Spa är ngt för dig!

Till XL 695 säger jag: Tack för kritiken. Och många kloka ord även från dig.

Håller med dig i mycket. Eller i allt. Men denna maskin borde absolut ha slangbrottsventiler på pendelarmarna. Som den går att bruka!

Att skörda på ett sätt, och lägga upp virke, som man själv skulle vilja ha det, om man suttit i skotaren, skrivet av ngn av er tror jag: Är inte det superkloka ord?! Åtminstone som utgångpunkt för att skapa trivsel i arbetslaget!
Det tror iaf han som snart ska trivas i lopplådan, nämligen den loppiga
/Per-Erik


hej Per-erik !

visst har du rätt ! ..eller ..rättare sagt så SKA man INTE köra på det viset som min bild visar i tidigare inlägg ovan .. men ty bor det en "liten j-vul " i mitt huvud , och nu har jag kört min gröna lilla "best" (vätskefyllda 700 hjul runt om ) så pass mycket och länge att jag nästan blir vilseledd på grundlagarna:-) ?? . men man har det där med att "provocera maximalt" och känslan från då man åkte cross/enduro .. och naturligtvis är det därifrån min "gyroeffekt" kommer ... känslan! .. det är lite ungefär som FMX :-)

där de utnyttjar ett spinnande bakhjul i luften ..och bromsar/gasar i rätt sekund för att styra den fallande/flygande crossen :-)

och vidare så ska vi naturligtvis INTE vara elaka på alla duktiga skotarpiloter :-) ... all heder åt dessa .. och naturligtvis även heder åt Per-erik ! som skriver så bra! ^:)^ :-bd

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#62695 Hej Spindeln!
En av mina ”käpphästar” är att ”man lär sig saker på olika sätt”. Och nu kan man säga att du har lärt mig att förstå HUR det kan vara spår efter en cykel uppe i en sandslänt, som lutar så brant, att där inte går att gå!

Jag såg dessutom ett annat samband i det du skrev: Det finns en koppling, mellan att köra en ”flygande cross” och att utnyttja en 695:a till fullo i terrängen! MEN själv har jag ju inte ens ägt en moped…

Håller med dig: Tror vi bör visa lite ödmjuket, mot alla "skotarpiloter" som i de allra flesta fall gör ett fantastiskt arbete!

Men det där som du hävdar, att jag skriver BRA: Bara smicker.

Men för tusan, det där dom säger att smicker inte funkar…Det tycker jag nog att det gör: Jag sitter här solar mig i glansen av dina ord: En sån där drink med ett fjolligt parasoll i ena näven, musik i högtalarna med Beachboys som spelar Calefornia Dreamin´ och mina Rayban-solglasögon: Känner mig lika fullkomlig och ödmjuk som Napoleon. Livet blir aldrig bättre! Och Wateraloo finns väl inte numer?

Känns bra att vara lite filosofisk och ha ett sådant där komplext tänkande, som medger att det går bra att se linjära samband mellan hårt och ärligt arbete i produktionen i skogsbruket, böckerna Arbete i avverkningslag och gyrokrafter!

Detta säger en som menar att med användande av gyrokrafter håller sig en flytande massa inom glasets kanter, nämligen den flytande:
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63210 hej igen Per-erik !

jag börjar där du slutade , med en viss "ironi" .. i en hyggeskant med stormfälld Pinus contorta som är det latinska namnet på denna "fördömda" planta ;) .. som i folkets käftar bara nämns som just "contorta"

för på en sådan städning (egenskog) körde man ca: 2 timmar och i detta fall behöver man mer sågkedjor än gyroeffekter .. pust!
och sedan tappar man bromstrycket ... och med diverse besök från nära och kära så här i semestertider så fick 487an stå

men när thunborg (här på forumet) kom och besökte mig .. så insisterade denna glada man på att åka till skogs och göra en "obduktion" .. och iväg det bar , med 4 barn på skogspromenad .. efter lite sökande efter ett traditionellt slangbrott så var faktumet klart ! .. ett sprucket bromshus .. inge skoj! men dock mkt. bra att få en diagnos :)

så med 4 barn (som tappat tålamodet ) och mutor om is-glass bar det hemåt med grillad fläskfile och andra flytande saker förutom just läckande hydraulolja ..mer välkylda saker i sikte .. så till slut var vi som ett "avverkningslag" =)) alla som var med fick tillslut resultat av misären .. och kanske ligger det något i namnet "pinus" ? man kan ju undra ? , och just detta med gyron i dessa tallar ;)

och idag har jag lurat maskinen , jag tog dän locket plockade bort bromsfjädrarna , pluggade bromstrycksslangen (som har banjonippel ) ..ett tips! 3/8 "skottgenomföring" och 2st "tredo" .. så nu kör man med 4-hjuls drift /3 -hjuls broms =))
(vill köra klart h-vetet för att /byta bromshus hemma i verkst.)

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#64379 Till Spindel och alla andra som inbland får tampas med Muphys lag: Tur att det finns läkande krafter i något sådant som grillad död gris med tillbehör! Så att man får energi nog att ge förtretligheterna en snyting ytterligare en tid!

Apropå sådant som kan upplevas som krångel alternativt fungera bra: Vad anser ni som erhållit/använt böckerna, funkar ringbindningen? Eller är den till ett förtret?

Jag kan nu meddela att det kommer en uppgradering av böckerna, inom någon månad. De kommer att innehålla mer material: I del 1 har några sidor tillkommit: mer om terräng, skötsel, körteknik och uppgradering av mätningsbestämmelserna. Del 2 har en helt ny layout med genomgående mycket större bilder, plus några smärre tillägg. Dessutom tillkommer i del 2 tre nya kapitel som avhandlar ”allt” inom grothantering: 40 sidor text plus bilder bör tillsammans bli runt 60 sidor! Vad jag kan se idag kommer därmed del 2 att omfatta ca 300 sidor. Jag räknar även med att en finsk version av del 1 trycks i september.

Så nu vet ni vad jag gjort på ”semestern”.

Jag valde ringbindning, som nog är en dyrare form för bindning, eftersom jag trodde att detta skulle göra boken mer användarvänlig. Tycker själv att den funkar ok, men är inte helt nöjd. Ett bra alternativ skulle kunna vara, tror jag, riktig linnetrådsbindning.

Så jag ställer frågan till er som använt böckerna: Tycker ni att ringbindningen funkar? Eller bör jag välja en annan form för bindning?

Detta undrar den både ringmärkte och inbundne
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

orre  
#64390 Ringbindning funkar bra när man läser men sämre i bokhyllan...(läser kanske för sällan) :oops:
Kommer det ett "uppgraderingskitt" för oss som har "version 1" av dina förträffliga böcker?

Användarvisningsbild

Re: Arbete i avverkningslag

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64391 Ringbindningen är ett givet val. Mycket lättare att hantera, speciellt om man vill ha med den ut i skogen. Då kan man slå upp en sida och förvara den så, utan bokmärken eller hundöron.

När kör på ringbindning!


Sidor om grot lät mycket intressant. Skulle man månne väntat med att köpa böckerna?

//.D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).