Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

4485 inlägg 336623 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Rossignol  
Helmer95 skrev:Du har så rätt så. Men att bara svälja bolagens brist på gallringskunskaper som både maskinförare och markägare slutade man själv med för länge sen.

Jag tvivlar på att det är okunskap hos bolagen. Men däremot finns det okunskap och lamhet bland säljarna som bolagen utnyttjar för att vinstmaximera. Vi måste betrakta virkesköparna som vilken bilhandlare som helst.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

ulf 1  
#819814 Jag måste tydligen sätta fart på debatten igen, Svenskt skogsbruksindustri och dess utövare är nog bland det mest hjärndöda man kan stöta på, man måste sparka på dom för att de ens ska förstå att att dom lever.
1953 var det år jag föddes, efter den dagen har Svenskt skogsbruk inte sagt ett sant ord, allt är lögn, några exempel, tillväxten var ca 70 miljoner kubik, (skogstaxeringen tog sen över här) med den "nya" skogstaxeringen från 1953, för det fanns knappt några lögner om skogsbruket före 1953, det var gedigna kunniga människor som hade haft hand om taxeringen under de tidigare åren, men nu började manipulationerna, så smått, för att runt 1970 slå ut i full blom, halleluja vad det började växa i skogarna.

Är det inte fantastiskt att den årliga tillväxten gick från 70, 1968 till 120 1995 !!!!! vad fan hände, vad var hemligheten, kahyggesmetoden kanske??? eller var det nya kanske metoder för taxeringen, att räkna allt som växte tom buskar med 2 cm "stam" på den bråkdels promille mark som inventerades, jag vet inte, men jag vet att ingen skogsmark kan göra den tillväxtökningen, det var alltså rena lögner, och nu betalar vi priset för lögnerna, medan vetenskapen kliar sig i skallen och biter sig i läppen för att inte säga det dom borde se.
Så ja, nu får ni förbanna mig ett tag igen, den elaka uffe som inget vet, eller är ni bara avundsjuka att jag har min gamla fina blandskog kvar och att barkborrana inte vill vara i den.
Visst kan man bli orolig för att dom kommer att bli så desperata att dom ger sig på gran i blandbestånd, men det tar jag med jämnmod, jag har snart 50% löv så jag klarar mig bra, att dom går på contorta nu var ju bara en tidsfråga, 2024 blir det värsta barkborre året någonsin i Sverige, och det är självklart att skogsekosystemen slår tillbaka mot ett sånt uppenbart skitskogsbruk.
Så här gör jag för det mesta när jag blädar min skog, ut med granen och in med löv, se oxå till att alla lövträd över 70 år får vara kvar då finns alltid vatten tillgängliga vi riktiga torrperioder, ni vet det där som slu forskarna kallar disneyfiering, av naturen, för tydligen enligt dom så har inte träd lärt sig att hjälpa sina trädkompisar efter några 100 miljoner år, vi människor har definitivt inte lärt oss att ta hand om varandra eller naturen, men vi är ju nyfödda i jordens historia, så det kanske kan förlåtas.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#819884 Får väl lägga in lite från pågående avverkning så får vi se om du Ulf har något att säga. Friskt och fint 60 år gammal fin gran från nedlagd åkermark. Enligt Ulf så står den bara och dör och ruttnar. Men det känner jag absolut inte igen alls. Mest lönsamma skogen som finns helt klar i vårt område. Lägger upp ett litet klipp längs vägen bara där skördaren gjort ett slag. Blev 360 fub på den lilla biten. Uppskattade nettot till 380 000 kr hektaret men ser ut som det blir betydligt mer då volymerna är ännu större per hektar. 16 hektar lite drygt handlar det om. Ja en helt fantastiskt fin skog med enorma volymer som ju du Ulf klagat på är för små.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:Jag måste tydligen sätta fart på debatten igen, Svenskt skogsbruksindustri och dess utövare är nog bland det mest hjärndöda man kan stöta på, man måste sparka på dom för att de ens ska förstå att att dom lever.
1953 var det år jag föddes, efter den dagen har Svenskt skogsbruk inte sagt ett sant ord, allt är lögn, några exempel, tillväxten var ca 70 miljoner kubik, (skogstaxeringen tog sen över här) med den "nya" skogstaxeringen från 1953, för det fanns knappt några lögner om skogsbruket före 1953, det var gedigna kunniga människor som hade haft hand om taxeringen under de tidigare åren, men nu började manipulationerna, så smått, för att runt 1970 slå ut i full blom, halleluja vad det började växa i skogarna.

Är det inte fantastiskt att den årliga tillväxten gick från 70, 1968 till 120 1995 !!!!! vad fan hände, vad var hemligheten, kahyggesmetoden kanske??? eller var det nya kanske metoder för taxeringen, att räkna allt som växte tom buskar med 2 cm "stam" på den bråkdels promille mark som inventerades, jag vet inte, men jag vet att ingen skogsmark kan göra den tillväxtökningen, det var alltså rena lögner, och nu betalar vi priset för lögnerna, medan vetenskapen kliar sig i skallen och biter sig i läppen för att inte säga det dom borde se.
Så ja, nu får ni förbanna mig ett tag igen, den elaka uffe som inget vet, eller är ni bara avundsjuka att jag har min gamla fina blandskog kvar och att barkborrana inte vill vara i den.
Visst kan man bli orolig för att dom kommer att bli så desperata att dom ger sig på gran i blandbestånd, men det tar jag med jämnmod, jag har snart 50% löv så jag klarar mig bra, att dom går på contorta nu var ju bara en tidsfråga, 2024 blir det värsta barkborre året någonsin i Sverige, och det är självklart att skogsekosystemen slår tillbaka mot ett sånt uppenbart skitskogsbruk.
Så här gör jag för det mesta när jag blädar min skog, ut med granen och in med löv, se oxå till att alla lövträd över 70 år får vara kvar då finns alltid vatten tillgängliga vi riktiga torrperioder, ni vet det där som slu forskarna kallar disneyfiering, av naturen, för tydligen enligt dom så har inte träd lärt sig att hjälpa sina trädkompisar efter några 100 miljoner år, vi människor har definitivt inte lärt oss att ta hand om varandra eller naturen, men vi är ju nyfödda i jordens historia, så det kanske kan förlåtas.

Jaja, vi har ju sett dina filmer på ditt skitskogsbruk som enbart går ut på att suga ut värdet och låta skiten stå kvar.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#819899 Du har nog bland de bästa förutsättningarna i landet att odla gran @Vedproducent👍
I Västsverige, från Halland över Bohuslän, Dalsland och Värmland växer den som bäst tack vare nederbörd och ofta sluttande marker. Det finns inte mycket som slår granen här och man ser även att den inte tagit lika mycket stryk av 2018 här som längre österut i landet.

jannee  
#819900 Håller HELT med Thorbjörn, vi har alla olika förutsättningar för att odla.
Tidigare goda granmarker (här i sydöstra delen) har numera blivit medioker tallmark.
Klimatförändringar har helt och hållit ändrats spelreglerna (förutsättningarna).
Är allt tillfälligt, eller ?
Här i öster fungerar gran skitdåligt på gammal åkermark, växer fort, och som ett brev på posten kommer sedan rötan.
Orsaken är troligen vattenbristen, för näring finns det så att det blir över.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Torbjörn Johnsen skrev:Du har nog bland de bästa förutsättningarna i landet att odla gran @Vedproducent👍
I Västsverige, från Halland över Bohuslän, Dalsland och Värmland växer den som bäst tack vare nederbörd och ofta sluttande marker. Det finns inte mycket som slår granen här och man ser även att den inte tagit lika mycket stryk av 2018 här som längre österut i landet.

Helt enig och precis lika bra som granen trivs så växer löv och framförallt björken rent uselt. Skulle säga en tredjedel av volymen. Krokig och eländig på alla sätt. Men kommer du bara ett par mil in mot Dalsland så blir det direkt bättre med björken.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#819906 Ja, för att inte tala om hur björken växer i Värmland😎

Användarvisningsbild

LiteNyfiken  
Vedproducent skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Du har nog bland de bästa förutsättningarna i landet att odla gran @Vedproducent👍

Helt enig och precis lika bra som granen trivs så växer löv och framförallt björken rent uselt. Skulle säga en tredjedel av volymen. Krokig och eländig på alla sätt. Men kommer du bara ett par mil in mot Dalsland så blir det direkt bättre med björken.

Har du testat sitkagran @vedproducent ? Nu vet jag inte hur långt du har till kusten, men jag såg ett reportage om någon i Halland eller Bohuslän, som hade sitka som växte något otroligt. "Har du saltstänk på fönstren, ska du odla sikta", något sånt var titeln på reportaget.
Den ska ju växa väldigt bra vid kusten i Norge och Skottland med.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
LiteNyfiken skrev:
Vedproducent skrev:

Har du testat sitkagran @vedproducent ? Nu vet jag inte hur långt du har till kusten, men jag såg ett reportage om någon i Halland eller Bohuslän, som hade sitka som växte något otroligt. "Har du saltstänk på fönstren, ska du odla sikta", något sånt var titeln på reportaget.

Ja jag planterade 4 hektar 1994. Sen har jag ett 40 tal av dessa i kanten på området som nu ska avverkas. Så dom ska ner dom också. Det är rejäla träd helt klart. Kortet är 4 år sen.

Användarvisningsbild

LiteNyfiken  
#819917 Ser du hur det växer jämfört med den vanliga granen?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
LiteNyfiken skrev:Ser du hur det växer jämfört med den vanliga granen?

Tycker dom fick en trög start men nu växer dom bra. Men mycket kvistar. Ingen jätteskillnad mot den vanliga granen. Kan ju vara en felaktig proviens. Får se hur dom utvecklar sig. Dom här riktigt stora är dock väldigt rejäla. Har ingen ålder på dom men ska kolla det sen när dom sågar ner dom. Är ju gammal kronopark så det är väl något litet försök någon lagt ut där.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#819922 Så här ser dom ut. Kortet från August 21 och planterat 1994.

Användarvisningsbild

Rossignol  
Vedproducent skrev:
LiteNyfiken skrev:
Vedproducent skrev:

Ja jag planterade 4 hektar 1994. Sen har jag ett 40 tal av dessa i kanten på området som nu ska avverkas. Så dom ska ner dom också. Det är rejäla träd helt klart. Kortet är 4 år sen.

Hur många gånger / hur mycket har du gallrat?
Vilket förband hade du i planteringen?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Rossignol skrev:
Vedproducent skrev:
LiteNyfiken skrev:
Vedproducent skrev:

Hur många gånger / hur mycket har du gallrat?
Vilket förband hade du i planteringen?
Det är vare sig röjt eller gallrat än. Lövet trivs som sagt inte här och därför är det mycket lite löv. Gror det något så äter älgen upp det. Cirka 2500 per hektar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).