tis 28 nov 2023, 11:11#819814
Jag måste tydligen sätta fart på debatten igen, Svenskt skogsbruksindustri och dess utövare är nog bland det mest hjärndöda man kan stöta på, man måste sparka på dom för att de ens ska förstå att att dom lever.
1953 var det år jag föddes, efter den dagen har Svenskt skogsbruk inte sagt ett sant ord, allt är lögn, några exempel, tillväxten var ca 70 miljoner kubik, (skogstaxeringen tog sen över här) med den "nya" skogstaxeringen från 1953, för det fanns knappt några lögner om skogsbruket före 1953, det var gedigna kunniga människor som hade haft hand om taxeringen under de tidigare åren, men nu började manipulationerna, så smått, för att runt 1970 slå ut i full blom, halleluja vad det började växa i skogarna.
Är det inte fantastiskt att den årliga tillväxten gick från 70, 1968 till 120 1995 !!!!! vad fan hände, vad var hemligheten, kahyggesmetoden kanske??? eller var det nya kanske metoder för taxeringen, att räkna allt som växte tom buskar med 2 cm "stam" på den bråkdels promille mark som inventerades, jag vet inte, men jag vet att ingen skogsmark kan göra den tillväxtökningen, det var alltså rena lögner, och nu betalar vi priset för lögnerna, medan vetenskapen kliar sig i skallen och biter sig i läppen för att inte säga det dom borde se.
Så ja, nu får ni förbanna mig ett tag igen, den elaka uffe som inget vet, eller är ni bara avundsjuka att jag har min gamla fina blandskog kvar och att barkborrana inte vill vara i den.
Visst kan man bli orolig för att dom kommer att bli så desperata att dom ger sig på gran i blandbestånd, men det tar jag med jämnmod, jag har snart 50% löv så jag klarar mig bra, att dom går på contorta nu var ju bara en tidsfråga, 2024 blir det värsta barkborre året någonsin i Sverige, och det är självklart att skogsekosystemen slår tillbaka mot ett sånt uppenbart skitskogsbruk.
Så här gör jag för det mesta när jag blädar min skog, ut med granen och in med löv, se oxå till att alla lövträd över 70 år får vara kvar då finns alltid vatten tillgängliga vi riktiga torrperioder, ni vet det där som slu forskarna kallar disneyfiering, av naturen, för tydligen enligt dom så har inte träd lärt sig att hjälpa sina trädkompisar efter några 100 miljoner år, vi människor har definitivt inte lärt oss att ta hand om varandra eller naturen, men vi är ju nyfödda i jordens historia, så det kanske kan förlåtas.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto