Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

4765 inlägg 374382 visningar 60 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Ove Lindberg  
#868441 Tråkig historia

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

aho  
#868443 I årets januarinummer av Forskning & Framsteg har man ägnat tio sidor åt hyggesfritt under rubriken "Nu bryts kalhyggets envälde".
En av de intervjuade är den på Skogsforum välkände Lars Lundqvist.
Enligt artikeln ska det sedan 2010 finnas ett försöksområde för hyggesfritt strax söder om Jönköping.
Någon här som vet exakt var det ligger? Om inte annat så kan man titta på hur det ser ut från ovan i Lantmäteriets "Min Karta".

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#868444 Nu blev det många olika saker som behöver redas ut. Jag är egentligen van att betraktas med skepsis när jag säger att jag är Jägmästare, men dessa drapor är nog det värsta jag hört. Tydligen har jag slösat bort 5 år ( inte 4). Och även om vi läst samma fakta så har jag behållit min kritiska inställning och väljer att tänka själv och dra slutsatser efter vad jag ser.
Att dra slutsatser efter hur skog växte för 6000 år sedan är orimligt. Med säkerhet var det helt andra förutsättningar då. Jag kommer ihåg att jag såg planterad Sitkagran i Halland under min utbildning. På Kanadas östkust blir den 60-70 meter hög. Även om den växte bra i Halland blir den aldrig den höjden.
Jag var nog inblandad i ett tjugotal blädningar och jag har inte dömt ut metoden fullständigt som Ulf verkar tro. Den fungerar på rätt mark som är några få procent av skogsmarken. Men den har problem när den ska utföras med våra maskinsystem som vi har idag.
Lars Lundkvist har forskat en del på blädning i försök, men utmaningen är att få det att fungera med skördare och skotare. Och det är där som jag faktiskt har erfarenhet.
Även om ekonomin är sämre i blädning jämfört med trakthyggesbruk så kan det ju finnas andra argument att bläda. Tycker man att jakt på Järpe och fällfångst av mård är det roligaste som finns kan jag rekommendera blädning.
Min utvikning om att bygga virkesförråd refererar till rubriken i tråden, men när till och med den som startat tråden ha tappat koncepterna så är det illa.
Det gäller ju att veta vad man diskuterar. Vi har i Sverige sedan vi börjat mäta skog och sköta våra skogar.
1 Höjt virkesförrådet. 2 Höjt avverkningsnivån och 3 Höjt tillväxten. Det kan ju vara enkelt att höja den ena på bekostnad av det andra. Men här vi alltså lyckats med alla tre målen. Om det då är trots eller tack vare Jägmästare överlåter jag till var och en att bedöma.
Jag kan avsluta med ett citat av Tage Danielsson ”utan tvivel är jag inte klok”. Beroende på betoning kan man få diametralt olika betydelse.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#868447 Betänk att Ulf inte är riktigt klok och det här är det enda stället på hela internet där han inte är avstängd. Det vore trevligt om man kunde diskutera alternativa skötselmetoder utan honom.

jannee  
#868449 Jag har haft nöjet att äga skog och skogsmark i snart 60 år.
Är "självlärd", vilket inte vill säga så mycket.
Nu till mina frågor.
Kan någon KORTFATTAT vad blädning av skog egentligen innebär ?
Sak samma med trakthyggesbruk ?
Hyggesfritt ?
När jag övertog vår fastighet började jag med att låggallra + slutavverka ordentligt olikåldriga blandbestånd för att i nästa skede markbereda och plantera.
För mig har det fungerat bra, förutom att Gudrun och Per tyckte att jag hade "lite" för mycket skog på rot. 😀 🤬

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#868453 Jag likställer blädning med dimensionshuggning. Man tar de värdefulla träden som ger kosing för dagen. Resten struntar man i men så länge det inte är ettt hygge så slipper man föryngringsåtgärder.

özach  
#868454 Blädning = rovhuggning ! I alla fall som Ulf gör 🤑

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#868456 Likställer Blädning med upprepade höggallringar tills beståndet blir så trasigt och eländigt så det till slut måste avvecklas som trakthygge. Det är också så historiken och beskrivningarna är ganska allmänt om blädningarna och i Norrland i synnerhet.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#868457 Blädning är enligt definitionen en skogsbruksmetod som innebär att man behåller ett skiktat beståndet efter huggningen. Huggningen inriktas på de största träden. Viktigt att det finns många små plantor som kan växa in i luckorna som bildas efter huggningarna och att beståndet är fullskiktat. Lämpar sig för skuggföredragande träd som t ex gran.
Läs gärna om blädningsbruk på Skogsstyrelsens skogsskötselserie.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Bjänndal skrev:Blädning är enligt definitionen en skogsbruksmetod som innebär att man behåller ett skiktat beståndet efter huggningen. Huggningen inriktas på de största träden. Viktigt att det finns många små plantor som kan växa in i luckorna som bildas efter huggningarna och att beståndet är fullskiktat. Lämpar sig för skuggföredragande träd som t ex gran.
Läs gärna om blädningsbruk på Skogsstyrelsens skogsskötselserie.

Förstår ja det rätt så ska man inte plocka ut mer kubik ur beståndet när man gör en åtgärd än va själva inväxningen i beståndet e i kubik/ha/år.

hakki  
#868459 Ja man trodde ju i någ skede att detta inte kunde bli värre🤣

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
aho skrev:I årets januarinummer av Forskning & Framsteg har man ägnat tio sidor åt hyggesfritt under rubriken "Nu bryts kalhyggets envälde".
En av de intervjuade är den på Skogsforum välkände Lars Lundqvist.
Enligt artikeln ska det sedan 2010 finnas ett försöksområde för hyggesfritt strax söder om Jönköping.
Någon här som vet exakt var det ligger? Om inte annat så kan man titta på hur det ser ut från ovan i Lantmäteriets "Min Karta".

Gör ett besök hos ulf här istället, han är ju bäst i världen på hyggesfritt.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bjänndal skrev:Nu blev det många olika saker som behöver redas ut. Jag är egentligen van att betraktas med skepsis när jag säger att jag är Jägmästare, men dessa drapor är nog det värsta jag hört. Tydligen har jag slösat bort 5 år ( inte 4). Och även om vi läst samma fakta så har jag behållit min kritiska inställning och väljer att tänka själv och dra slutsatser efter vad jag ser.
Att dra slutsatser efter hur skog växte för 6000 år sedan är orimligt. Med säkerhet var det helt andra förutsättningar då. Jag kommer ihåg att jag såg planterad Sitkagran i Halland under min utbildning. På Kanadas östkust blir den 60-70 meter hög. Även om den växte bra i Halland blir den aldrig den höjden.
Jag var nog inblandad i ett tjugotal blädningar och jag har inte dömt ut metoden fullständigt som Ulf verkar tro. Den fungerar på rätt mark som är några få procent av skogsmarken. Men den har problem när den ska utföras med våra maskinsystem som vi har idag.
Lars Lundkvist har forskat en del på blädning i försök, men utmaningen är att få det att fungera med skördare och skotare. Och det är där som jag faktiskt har erfarenhet.
Även om ekonomin är sämre i blädning jämfört med trakthyggesbruk så kan det ju finnas andra argument att bläda. Tycker man att jakt på Järpe och fällfångst av mård är det roligaste som finns kan jag rekommendera blädning.
Min utvikning om att bygga virkesförråd refererar till rubriken i tråden, men när till och med den som startat tråden ha tappat koncepterna så är det illa.
Det gäller ju att veta vad man diskuterar. Vi har i Sverige sedan vi börjat mäta skog och sköta våra skogar.
1 Höjt virkesförrådet. 2 Höjt avverkningsnivån och 3 Höjt tillväxten. Det kan ju vara enkelt att höja den ena på bekostnad av det andra. Men här vi alltså lyckats med alla tre målen. Om det då är trots eller tack vare Jägmästare överlåter jag till var och en att bedöma.
Jag kan avsluta med ett citat av Tage Danielsson ”utan tvivel är jag inte klok”. Beroende på betoning kan man få diametralt olika betydelse.

ulf har inget koncept från början, finns även på Youtube under Bredsjö brädgård.

jannee  
#868463 Min morfar blädade då skogen, fast jag kallade det för dimensionsavverkning.
Kanske ett bekvämt sätt att "sköta" sin skog, men ekonomiskt långsiktigt måste det ändå bli lite si och så.
Inte växer undertryckta granar som redan är i 50 till 70 års ålder speciellt mycket efter en blädning.
Visst de grovnar men längdtillväxten är svag.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#868466 Här kommer i alla fall lite mer fakta som beskriver verkligheten lite vettigare än Ulfs svammel. Från tidningen ATL.
https://www.atl.nu/plockhuggning-i-bore ... deJ1lMVY4w

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).