Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

4765 inlägg 374379 visningar 60 följer Svara, dela mm...   

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

WarPeter  
#868287 Det var ett väldigt långt inlägg, du kunde ju bara skrivit att du inte har någon metod och att du inte kunnat dra några lärdommar värda att dela under dessa 30 år som du säger dig ha blädat.

Kan jag gissa att du inte heller har några resultat som du vågar visa upp?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Bjänndal  
#868289 Undertecknad är jägmästare och har faktiskt jobbat en del med blädning i min yrkeskarriär. Man kan inte påstå att det är helt lätt, det finns många möjligheter att göra fel och metoden har en del strategiska problem. Jag tvivlar på att metoden blir dominerande.
Det som var största problemet var att med dagens avverkningsmetoder få en fungerande metod. Helst vill man ha en ganska stor skördare och en liten skotare. Och det viktigaste är att förarna har gallringserfarenhet. Sedan är det ett litet fönster under säsongen. Helst endast under senvintern. Våra första försök gav ett alldeles för högt uttag. 20-25% uttag är lämpligt. Men det har vi redan i stickvägarna. Eller om man tänker sig ett uttag av de 100 grövsta träden, vilket vi såg efter totalstämpling var en lämplig nivå. Vi började experimentera med att köra varannan väg i första ingreppet. Men det är inte lätt att hantera stora timmerträd och samtidigt skona de mindre. Lösningen blev att fälla snett framåt i vägens riktning, då gjorde inte fällskador något.
Vi hade sedan tidigare dåliga erfarenheter av blädning på frisk mark, där vi fick skador av blåst, torka och insekter. Sumpskogar/brandrefugier var mer lämpliga och kanske ekologiskt anpassade.
Ett problem med blädningen är det låga uttaget och de frekventa ingreppen. 15-20 års mellanrum mellan huggningarna ger ju helt enkelt en ganska dyr avverkning. Vi hade avverkningar som i sig lönade sig men där flyttkostnaden av en maskingrupp åt upp förtjänsten. Trakthyggesbruket har kanske två ingrepp på 80 år.
Blädning i stor skala ger en svåröverskådlig skog. Efter en större storm måste alla bestånd kollas. I hyggesbruket slipper man ju kolla röjskogar. Med ett lägre uttag får skogsägaren sämre förutsättningar att investera i skogsbilvägar. Blädning kräver en stark karaktär från skogsägaren. Det är lätt att frestas hugga för mycket eller för ofta. Samma frestelse gäller även gallring. Det gallras för ofta och för hårt. Men det ger ju pengar till skogsägaren och ingen skogsvård. Kortsiktig javisst!
Så visst kan man testa blädning på marker som är olämpliga för hyggesbruk. Och det är ju lättare om man är självverksam.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#868290 Visst kan man väl bläda om man vill. Men varför? Om ekonomin är så dålig och framtidsutsikterna för den blädade skogen är så usel så kan man väl låta bli att röra skogen alls.

özach  
#868313 Blädning är blaha 🤪

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#868314 Ja visst får man göra som man vill i skogen. Jag trivs utmärkt med det jag gör och det växer så det knakar. En massa kubik blir det kvar i skogen och det fyller avläggen fulla längs vägarna med virke och så roligt att lämna över något fint till nästa generation. Så kommer inte hugga sönder mina fina skogar med blädning inte. Känner till historiken hur skogarna såg ut förr i tiden och hur tillväxten var. Det vill jag inte utsätta mig och nästa generation för.

jannee  
#868319 Nu får du allt sluta Vedproducent ! 😀
Stakars Ulf får nog spelet när han får se dina bilder.
Tänk lite på hans familj, jag kan tänka mig hur irriterad Ulf nu är.
Risken är stor att hans frustation nu går ut över hans nära.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jannee skrev:Nu får du allt sluta Vedproducent ! 😀
Stakars Ulf får nog spelet när han får se dina bilder.
Tänk lite på hans familj, jag kan tänka mig hur irriterad Ulf nu är.
Risken är stor att hans frustation nu går ut över hans nära.

Jo men jag har ju sagt att han får ta rygg om han vill😏Men han gör sina egna val och det går som det går. Kan bara visa mina resultat. Vi hoppas nog allihopa att få se några resultat från Ulf men icke. Jag tolkar det som han inte har något han är nöjd med och tål att visas upp.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#868394 Vad roligt med en felutbildad Jägmästare i tråden, 5000 besök sen i fredags, så det blir ju lite roligare för alla att jag får mäta mina krafter med dagens "experter" på hur skogsbruk ska bedrivas.
Jag måste börja med alla "svårigheter" med blädning som Bjänndal räknar upp, jag ser bara okunskap inte svårigheter, att göra ett par blädninga och sen berätta för alla hur dåligt det är verkar lite snurrigt.
Så jag börjar med min egen syn på blädning, och den har inget med det jag själv gjort på 30 år att göra, den har med tusentals år av erfarenheter hur skog växer att göra.
Mitt lilla bidrag till hur vi ska bedriva dagens blädningar sträcker sig till att vi, tvärtemot Bjänndals försök, ska se till att de högsta träden står kvar, så att de får vara ledstjärnor för de yngre träden.
Jag har i 20 års tid studerat varför skogar får stora volymer och det hänger alltid på höjden, Jägmästaren har ingen aning om detta, faktum är att jag sitter på helt opublicerade siffror om vilka volymer skogarna hade efter senaste istiden i Sverige, jag har tom beställt sådana siffror som man just nu är i färd med att ta fram, men en hint är att det rör sig om över 5000 kubik och tillväxt på över 100 kubik per år.
Det är väl själva fan att man ska göra allt detta själv som pensionär, när vi har hundratals skogs"forskare" som inte gör annat än leker som Jönsonligan med sin "forskninfg" man blir bara trött.
Här har ni en skog med tallar på 1,5 meter i diameter, nere i Hanöbukten, som dränktes för 8000 år sen, de tallarna växte med 2cm per år, och innehöll över 20 kubik var och en.
Problemet med en Jägmästarutbildningen är att du kommer ut efter 4 år TOTALT bortkollrad, och spelar på läpparna alla vandringsägner som berättar hur bedrövligt allt har varit i Sverige innan ni idioter satte igång med DEN SVENSKA MODELLEN 1960.
Vad är det för fel på er, tänk själva förfan .

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
#868395 Så du menar att du lyssnar mer på en dykare utan skoglig kunskap om att "träden måste varit riktigt höga för att stubbarna va breda i diameter"? Hur kan dykaren fastställa överhuvudtaget hur skogen kan ha sett ut för tusentals års sen utan vidare undersökningar?
Har du aldrig sett bred diam på ett träd i roten fast trädet kanske inte e så högt?

Tror dom flesta här på forumet gärna skulle vilja se några resultat från dina 30 års tid utav dina fantastiska blädningar som du påstår dig ha gjort, o då menar vi inte dom här halvtaskiga bilderna som du lagt ut i tråden som mer påminner om ordentliga höggallringar.
Men kan kanske förstå att du har inga vettiga objekt o visa upp eftersom det aldrig har gått din väg som du hade trott från början o att du skäms för o visa upp resultatet när du sett hur andra på forumet har lyckats betydligt bättre

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#868397 Nu har jag nog missat nån poäng. Jag trodde att diskussionen handlade om skogsbruk. Jag förstår inte meningen med att bygga upp maximala virkesförråd (alltså inte avverka). Det är ju avverkningen som ger inkomsten och ett klokt utnyttjande av skogen är att maximera tillväxten/avkastningen för att sedan avverka. Men det kanske finns nån ekonomi i att bygga upp virkesförråd och inte avverka. Koldioxidbindning påstås ju nån vilja betala för. Eller kan man ta betalt för att visa upp sin skog, nån slags turism?
Tyvärr är det ju pengar som styr världen och det kan vi ju tycka vad vi vill om. Men det är jävligt svårt att leva på nåt annat sätt.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bjänndal skrev:Nu har jag nog missat nån poäng. Jag trodde att diskussionen handlade om skogsbruk. Jag förstår inte meningen med att bygga upp maximala virkesförråd (alltså inte avverka). Det är ju avverkningen som ger inkomsten och ett klokt utnyttjande av skogen är att maximera tillväxten/avkastningen för att sedan avverka. Men det kanske finns nån ekonomi i att bygga upp virkesförråd och inte avverka. Koldioxidbindning påstås ju nån vilja betala för. Eller kan man ta betalt för att visa upp sin skog, nån slags turism?
Tyvärr är det ju pengar som styr världen och det kan vi ju tycka vad vi vill om. Men det är jävligt svårt att leva på nåt annat sätt.

Ja, du har missat ulf, med sitt ständiga trams.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#868407 Jag sa ju att du hade fel utbildning för dagens skogsbruk, det är bara spela på läpparna som ni klarar, rabblare är vad ni blivit, för att fösvara er okunnighet gämmer ni er bakom varandras rabblandet "vi planterar tre träd för varje vi tar ner" vi har aldrig haft så mycket skog" den här var lite ny "Tyvärr är det ju pengar som styr världen och det kan vi ju tycka vad vi vill om. Men det är jävligt svårt att leva på nåt annat sätt." men det gör dig inte det minsta trovärdig att du har en utbildning som passar 2025.
Om du inte uppfattade vad jag skrev så växte tallskogen med minst 100 kubik per år och hektar, så det borde vara svar på vad de 150 år gamla tallarna på Östersjöns botten gjorde innan ni Jägmästare kom och skövlade skogsmarken så det numera klarar 10 kubik per år, var ör framgångarna? kan du läsa innantill i statistiken så är alla "framsteg" byggda på mer planterad mark, både virkesförråd och tillväxt är en illusion som ni sprider dcenium efter decenium.
Inget verkligt försök med blädning har gjorts och ni har ingen aning hur det fungerar i verkligheten, du skriver löjligt "Men det kanske finns nån ekonomi i att bygga upp virkesförråd och inte avverka." vem fan har skrivit att vi inte ska avverka, ännu en av Jägmästarnas självspelande läppar, utan minsta substans, vill du argumentera så sluta med alla svartvita idiotier, tror du det står mellan ett idiotiskt skövlande av skogsmark och att inte beträda den.
Är det så ni får lära er att argumentera med mupparna.
Tror du att vi MÅSTE ta ut 80% av tillväxten för att skogarna ska växa? Tror du att det är industrin som ska bestämma hur mycket träden ska växa?
Skog har haft 500 miljoner år på sig att skapa de optimala tillväxtförhållandena på varje given grund, vi ärthjärnor har försökt att utröna de optimala förhållandena i knappt 100 år sen vi började förstå att det var fotosyntes som byggde träd inte mullen i marken som Linne skrev.
Förklara för mig vad skillnaden är på en orörd skog för 8000 år sen som producerade 100 kubik per år och på samma breddgrad idag bara klarar 10 kubik, varför ger ni inte upp och förklarar er för okunniga att svara på den frågan.
Ni vet ju förfan inte ens vad tillväxtminskningen sen 2010 beror på Hjalle Lanon TROR det är brist på vatten, ja men förfan ett hygge släpper ut 50-70% mer av nederbörden rakt ut i ett hav, ett hygge dödar 90% av mykorrhizan, som är garanten för att ett träd ska få vatten, vad fan är det för fel på er kunskap av de mest elementära grunderna till varför träd växer, att ställa 2800 granplantor på en hektar är bara att säga till dom, väx eller dö era jävlar, men 70% av fotosyntesen ska gå till att föda Mykorrhiza och skydda trädet mot olika parasiter.
Ett träd ska börja sitt liv med att stå i halvskugga och därmed förbereda sig, att ett träd är två meter efter 20 år är inga problem, det är bara positivt och det växer alltid om det planterade trädet efter 50 år, men hur ska du ens veta det, ni har ju aldrig forskat på detta.
Kalhygge fungerar inte i långa loppet så lägg av nu, vi lämnar över en soptipp till följande generationer.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#868409 Någon undrade vad en dykare visste om skogsbruk och svaret är givetvis "antagligen inte mycket" men det här är ju en av förklaringarna till varför vi har världens pissigaste "skogsbruk" vi är såna jävla mesar, att vi tror en människa med titeln Jägmästare har nån slags förtur att tycka om skogsbruk, och biologer och naturkunniga är därmed bara ett störande inslag i debatten, jag är ju extra besvärlig för jag äger ju skog och lever ju till stor del på att bruka min skog, och borde ju hålla med en Jägmästare ja kanske tom veta hut och inte ha några åsikter.
Vi har ju dykare som sett skogar som växt mycket bättre än dagens och tyvärr så har dom ju drabbats av Jante Fjante syndromet att dom inte ska dra några slutsatser, nä men då är det tur att jag finns och jagat på detta folk att ta fram fakta som jag vill ha, att läsa årsringar har vi några av världens bästa på, ingen med Jägmästarutbildning som tur är, men jag plockar fram tillväxtsiffror med dom numera och det kommer väl i nån bok framöver.

TS

Tralsmo  
#868435 Ska man dyka djupt å länge krävs dykardräkt å syrgastuber.
Man kan inte hålla andan tillräckligt länge för å bibehålla klarheten i huvet annars.

Nu är ja ingen dykare utan ja håller mig på land å har lärt mig en del om hur man inventerar skog.
Som regel inga problem för den skog som växer nu finns väl här på land har ja fått för mig.

Vi har skogar idag som nästan växer under vatten. Man kan studera dom utan dykardräkt å ändå hålla huvet kristallklart.

Naturligtvis ska man ju titta på de historiska men de måste man göra me klart huvve å analysera va som hände me ett nyktert sinne för att komma till klarhet me hur de låg till.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#868439 Ja det är intressanta uppgifter Ulf kommer med🤣En dykare har hittat en stubbe med diameter på 1,5 meter under vatten. Ha drar slutsatsen att virkesförrådet varit 5000 kubik och en tillväxt på 100 kubik. Ja den mannen har fantasi utöver det vanliga…

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).