Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

4796 inlägg 379598 visningar 60 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867019 ulf, hur går det med kokosnöten?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Tralsmo  
ulf 1 skrev:Det finns inget som jag säger som inte kommer att bli så, det ni inte har fattat är att fel är fel även om alla gör det, och rätt är rätt även om ingen gör det.
Så har det alltid varit, det är bara idioter som inte förstår sånt, en idiot ser vad som är sant ocg vet vad som är sant, men fortsätter ändå att tro på en lögn/

De mesta stämmer Uffe.
Bara de att de är du som är idioten.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:Det finns inget som jag säger som inte kommer att bli så

Dags att påminna om följande:
ulf 1 skrev:Någon som tror Northwolt ska överleva, glöm det, om en månad har han lagt ner det företaget, som vanligt där Harald drar fram så lider och ruineras människor, medan han fyller fickorna.

Vad jag vet är inte Northvolt nerlagt ännu, så det finns ju minst detta du sagt som inte blivit så. Fler exempel finns garanterat 😎

Användarvisningsbild

ulf 1  
#867126 Men va bra 15 tusen besök på 14 dagar, th, vi får väl se idag hur det går med konkursen, de slipper ju lönegaranti nu när det konkursar via USA, konstigt att Pravdas högkvarter ( Ekot, SVT)inte berättat det
Jag har ju rätt i det mesta så varför inte på detta område oxå th.
Nu ska vi ju lära oss att skogsbruka så det blir mitt fokus i år, tillväxten de senaste 65 åren är ju en enorm fejk, då den inte ens har hängt med de 6 miljoner åkermark de den miljon dikningar och de två miljoner hagmarker som tagits i anspråk, att skogar som försörjde 80% av befolkningen med beten för kreatur och allt virke de behövde för att bygga hägna och värma sig var lite tunna men nu är tragiska plantager är ju inget att skryta med.
Århundradets illusionsnummer, inget annat, nu när plantagen ska leverera så ser man vad markförstöringen via kalhyggen skapat, bara idioter ser inte detta, att vi med de längre växtsäsongerna borde ha ökat tillväxten med 15% men istället minskat den med lika mycket är ju otroligt att det fått hända, bara en riktigt korkad fårskock kan skapa sån oreda.
Men nu ska vi bli klokare innan det går alldeles åt helvete, 94% skadade träd i plantagen är väl inget att skryta med, men ni verkar nöjda, VARFÖR DÅ?

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:Men va bra 15 tusen besök på 14 dagar, th, vi får väl se idag hur det går med konkursen, de slipper ju lönegaranti nu när det konkursar via USA, konstigt att Pravdas högkvarter ( Ekot, SVT)inte berättat det
Jag har ju rätt i det mesta så varför inte på detta område oxå th.
Nu ska vi ju lära oss att skogsbruka så det blir mitt fokus i år, tillväxten de senaste 65 åren är ju en enorm fejk, då den inte ens har hängt med de 6 miljoner åkermark de den miljon dikningar och de två miljoner hagmarker som tagits i anspråk, att skogar som försörjde 80% av befolkningen med beten för kreatur och allt virke de behövde för att bygga hägna och värma sig var lite tunna men nu är tragiska plantager är ju inget att skryta med.
Århundradets illusionsnummer, inget annat, nu när plantagen ska leverera så ser man vad markförstöringen via kalhyggen skapat, bara idioter ser inte detta, att vi med de längre växtsäsongerna borde ha ökat tillväxten med 15% men istället minskat den med lika mycket är ju otroligt att det fått hända, bara en riktigt korkad fårskock kan skapa sån oreda.
Men nu ska vi bli klokare innan det går alldeles åt helvete, 94% skadade träd i plantagen är väl inget att skryta med, men ni verkar nöjda, VARFÖR DÅ?

Vad är det du inte förstår nu? Hänvisa källan till det du har läst.

jannee  
#867137 Ulf, du har egentligen HELT rätt.
Vi har haft betydligt mer skog än vad vi idag har.
Från istidens slut tills nu har det säkert växt massor av skog, en del har avverkats medans det mesta har ruttnat bort eller brunnit ned.
MEN
Tillväxten har ALDRIG varit så hög som den idag är/ha skogsmark.
Tillväxten var kanske högre för 2 000 år sedan, inte vet jag, men all den mark som idag odlads har varit mer eller mindre skogbeväxt, så visst du har rätt Ulf, vi hade troligtvis mer skog för 2 000 år sedan - totalt sett - tror jag.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#867139 Ibland känns det som jag gör den här tråden som en "Skogsbruk för Dummys" att inte göra kalhygge är tydligen ett mycket svårt beslut och vad ska man kalla människor som tycker det är så svårt, utan att förnedra dom.
Om nu de förstörda skogsmarkerna som ger betydligt sämre tillväxt inte räcker, så måste ju ni skogsägare räddas från er själva.
Kanske har jag tagit på mig ett för stort jobb, jag har ingen psykosocial eller socionom utbildning, utan trodde det skulle räcka med fakta till att få folk att förstå sitt eget bästa.
Nu röstar Northvolt ägare, hur tror ni det går?

TS

özach  
#867140 🗣️💩

Användarvisningsbild

ulf 1  
#867144 Fel är fel även om alla gör det, rätt är rätt även om ingen gör det.
När jag sa att bostadsbubblan skulle sänka priset med 40% för 5 år sen trodde ingen mig, när jag sa att ni just nu skulle lägga er på sofflocket för 5 år sen, var det ingen som förstod varför, men det gör dom nu, när jag säger att Northvolt ska konkursa tror inte aktieägarna på det, det fanns lite pengar att hämta nu, men det finns det inte när dom till slut går i konkurs nått år senare än vad jag sa, med ännu större skulder och pengar från oss vanliga skattebetalare, som jag sagt, fel är fel även om alla tror det är sant, det som är sant är det jag sagt om dessa tre saker och givetvis det idiotiska kalhygget.
Vi har ett stort problem i Sverige, vi tror på folk för att de omsätter en massa pengar, men förstår inte att de är bedragare som är livrädda att bli avslöjade, att det är era pengar som de använder, nu får regeringen trycka nya pengar för att hålla liv i lögnerna ett tag till, men det är ingen av oss som kommer undan att de tar pengarna i våra plånböcker och INTE sina egna.
Alla som äger en bit skogsmark borde behandla den som det värdefullaste de har efter familjemedlemmarna, och gör man inte det, så är man inte kapabel att behandla något i sitt liv med respekt, förutom bedragarna förståss, ett bra bevis fick vi idag, stackars människor.

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867147 Ingen konkurs eller nerläggning av Northvolt: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/o3 ... verksamhet

Användarvisningsbild

ulf 1  
#867148 Jag brukar ju kalla industrin och banker för dårar och dagens beslut om Northvolt måste vara rekord i dåraktighet.
Aktien har gått från 45 kronor till noll och aktieägarna tycker att företaget ska få mer pengar att bränna (våra) pensioner investeringsbanker och skatter mobiliseras att pytsa in mer pengar i ett idiotprojekt som det var från dag 1.
Golman Sachs äger 20% av aktierna, gissa vilka som pröjsar deras förluster på denna idiotaffär.
När Northvolt köpte den 20 år gamla maskinparken från Kineserna var de redan sist i kön att göra pengar på elbilsbatterier och man undrar bara vad det är för slags folk som sköter världsekonomin, jag har inte tid att hjälpa, jag har fullt upp med Sveriges skogar.
Vi vet sen ett par månader tillbaka att elbilsbatterier kommer att tillverkas för ett pris som ligger 80% UNDER det som Northvolt kommer att kunna sälja sina för, varför skämmer vi ut Sverige så förbannat, Northvolt lånade förra året 1 miljard av de 46 de gick back förra året, i pant lämnade de till Scania som lånade ut pengarna, fabriken i Västerås som kostat 10 miljarder!!!!
Vad får man för odds på att de överlever ett år till.

TS

jannee  
#867152 I ovan fall är jag benägen att hålla med Ulf.
Det är inte de skarpaste hjärnorna som "sköter" eller driver Northvolt.
Ge sig in i teknikprojekt som kineserna eller japanerna för den del drivit i flera år är garanterat dömt att misslyckas.

Tralsmo  
#867245 Ja tänkte visa några bilder för dig Uffe

2 hygge på ca 1.5 ha vardera. Markberett 2011 me tandskopa på varenda fläck.
De ena hygget lövsanerat 2gånger de andra bara 1.5 gång.
Naturligtvis självföryngring me några få frötallar som dom blev norpade (plockguggna) för några år sen.

Sakta men säkert tar sig plantorna till älgsäker höjd.

Ja har ett sånt hygge till på ett annat ställe (inte på bild) där ja gjort lika beredning men där är de gräsväxt å kommer bara gran å björk.
Där va förskräckt me röta i de beståndet, tror att man varit oförsiktig i äldre tid å norpat träd för dagsbehov.

Tralsmo  
#867247 Vi drar några bilder till Uffe.

Tyvärr blir ju bildkvalitet me min fåne inte bra men nåt fusk är de inte.

Ett hygge som tyvärr är bortåt 10 ha.
Nedersta i svackan (som inte syns) är på 2ha å planterat me den förhatliga granen.

Ja gjorde samma här som i förra inlägget å markberedde för 6 år sen fast me styvare antal fröträd (månne hyggesfritt?).
Njaaa hyggesfritt blir de inte för ja ska bläda bort dom flesta snart.

Hur som helst så markberedde ja på hösten efter att de fröat men si nu kommer de ordentligt kan man se i den tunna snön.
Tyvärr åt helskotta för mycket björk men de får väl lösa sig.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#867328 Tråkigt med människor som skryter med att dom förstör skogsmark, eftersom vi har en industri som befolkats av korkade dårar allt sen 60 talets början, så förstår jag ju varför denna dåraktighet smittat av sig även på leverantörena av råvara ( ni skogsägare) till denna idiotindustri , det jag inte förstår, är varför ni inte sätter er in i hur ett skogsekosydtem vill bli behandlat, en sak är säker, det vill inte bli behandlat av dårar, jag kommer ihåg 1980 talet när Bo Bergren var VD för Stora, som det hette på den tiden, han hade då i rask takt kört ALLT i botten, Stora hade även flera stålindustrier fram till 1980, den som haft ansvaret för dom var dåren Bo, de lades ner ett efter ett och han flyttades runt vart efter han kört företagen i botten, men Wallenberg har alltid tagit hand om sina dårar, så det fick bli deras skogsindustrin när han förstört all stålproduktion, och gissa om det gick åt helvete där oxå.
Jag läste en bokfrån 1985, där han fick vräka ur sig sina planer för Stora, och man rös av olust, hur kunde en människa vara så jävla korkad, och få 5 miljoner i månaden för att förstöra allt han tog i, guld blev till sand, jag är säker på att om han lyckats köpa pyramiderna och colosseum, så hade han gjort om dessa till grus och sålt, och tyckt han gjorde en bra affär, det är väl ungefär ni idioter som kalhugger nu gjort med Sveriges skogar, och det är väl värre för ni har skövlat liv och inte döda ting.
Nåväl Bo hade en plan med Stora, för i framtiden skulle papper bli den stora grejen (de flesta andra förutspådde tvärtom att datorsamhället skulle MINSKA användningen av papper, och fick ju rätt) men någon här tänker säkert när jag kallar fol fär dårar och idioter att "fan va elak han är" men om ni visste lika mycket som jag så skulle ni bara tycka att jag var för snäll i min bedömning av människor, men nu vet ni ju inte ett skit, så då kan jag ju verka elak när jag gör helt relevanta bedömningar.
Jag fivk ju fel (temporärt) om Northvolt, men jag kan lugnt säga att det kommer att dö förr eller senare och de dårar som inte la ner fabriken, ja de är bara dårar som blåser oss vanliga människor och aldrig behöver ta några konsekvenser över att de förstört livet för tiotusentals människor.
Nu går jag och väntar på skogstaxeringens bedömning av tillväxten i Sveriges skogar, jag undrar hur det är att gå till jobbet och sitta och fixa och mixtra med tabellerna, vem vet, man kanske kommer på en variant som visar att tillväxten ökar i gen, men då ljuger man givetvis, skogsmark kan intebehandlas som ni dumskallar tror, då slutar den leverera, men det kommer ni alla att förstå en dag, som vanligt är jag ensam om att ha rätt och ni andra alla har fel.
Men va fan, det ordnar sig, verkligheten kan ingen vinna över i längden, snart så bräker alla så snällt att kalhygge VAR dåligt, och det är en självklarhet att inte göra om den dumheten igen, Bo Berggren är död och nya förmågor skapar katastrofer, men naturen kommer alltid att vinna, varför inte närma sig den i stället, nu ska jag ut och krama mina 150 år gamla jätteträd som kommer att stå här om 150 år oxå, och utan röta.
När Linne, traskade runt uppe i Lappland, så låg tallar huller om buller i skogarna, ingen hade rört dessa skogar sen istiden, volymerna var på 5-600 kubik per hektar och när man nu på samma marker och efter 100 år försöker leka skogsbruk, så blir dom inte ens hälften så höga på den förstörda marken och det spelar ingen roll vad man gör, tillbaka till ens 1/5del av urskogarnas volymer kommer man aldrig igen.
Naturnära skogsbruk är något mycket mer än skogsbruk, det är ett sätt att visa respekt för natur och medmänniskor, men det vill ni inte, bara en idiot säger nej till att visa respekt för naturen och medmänniskor, sp nu vet ni varför jag ibland kallar kalhygge för idiotskogsbruk och ibland även människor för idioter.
Det finns alltid ett val.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).