Om inte köparen anser att det lönar sig att bekosta ny väg för att ta ut virket, så kan man fundera på varför det skulle löna sig för säljaren att ta den kostnaden. Är mervärdet så stort, kan man återanvända vägen så mycket?
zorran skrev:Låter som du är sugen på att bygga en väg. Jag tycker att man spar och tar sig mer tid i skogen om man slipper gå 800 meter och det blir oftare. Sen underlättare det jakt och andra nöjen.
Att släpa röjsåg och bränsle med vatten och fika det är tärande på tiden när man oftast har 3-4 tim över.
Zorran en som tror på virkespriserna.
Ingvar skrev:, men det handlar om de små traditionella skogsvägarna, och när det gäller rekreation så är ju den varianten för övrigt klart att föredra att promenera på jämfört med en skogsväg med motorvägsstandard.
Dessutom skadar det inte att ta en promenad nångång ibland.
Ingvar skrev:zorran skrev:Låter som du är sugen på att bygga en väg. Jag tycker att man spar och tar sig mer tid i skogen om man slipper gå 800 meter och det blir oftare. Sen underlättare det jakt och andra nöjen.
Att släpa röjsåg och bränsle med vatten och fika det är tärande på tiden när man oftast har 3-4 tim över.
Zorran en som tror på virkespriserna.
Jo, men det är ju skillnad på en väg där man kör med sin lilla traktor och röjsåg, eller för den delen med sin personbil, och en väg som tål 100 lass med 20 ton vardera under en regnig vecka..
Vägar finns ju givetvis på även min gård, men det handlar om de små traditionella skogsvägarna, och när det gäller rekreation så är ju den varianten för övrigt klart att föredra att promenera på jämfört med en skogsväg med motorvägsstandard.
Dessutom skadar det inte att ta en promenad nångång ibland.
masterchief skrev:Är du säker på att det inte är en gammal kulturväg?
Ser misstänkt ut i mina ögon.
Då är det inte bra o köra sönder...