Avverkning (slutavverkning)

Sönderkörda vägar.

69 inlägg 30859 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sönderkörda vägar.

Ingvar  
#167259 Har haft ute Södra vid 2 tillfällen förra sommaren för slutavverkningar, ungefär 600 m2 per avverkning.
Det var ju lite regnigt så vägarna blev fullkomligt sönderkörda, och jag kommer överhuvudtaget inte ut till min skog med vanlig traktor längre. Spåren är 70-80 cm djupa och metern breda.
Det är dels vanliga skogsvägar och en väg över betesmarker. Allt sönderkört ligger på min mark, de vägar som är gemensamma med grannar har vi grusat upp igen, på min bekostnad.
Jag har hela tiden tänkt att jag ju får skylla mig själv och kommer att få fixa vägarna efter egen förmåga så smånigom. I kontraktet står det att : * Södra har rätt att forsla ut virke från avverkningarna på det sätt de finner lämpligt* Och det blir ju på sätt och vis ett friskrivande från ansvar, 'dom får göra som de vill' helt enkelt.
Men tittar man sen på deras miljöpolicy, så är det ju väldigt mycket vackra ord om hänsyn till allting i alla led. Vad betyder den i sammanhanget?

Så pratade jag med en kompis i Östergötland som hade gjort en liten avverkning på runt 150m2 med Holmen som köpare/avverkare. Dom hade kört sönder hans vägar, på hans mark, på samma vis som hos mig. Men där räckte det med ett telefonsamtal så tog dom på sig hela ansvaret och bad honom fixa en entreprenör som gör i ordning vägarna, och fakturan går till Holmen.

Den delen såm går över en betesmark sa jag särskilt till om att de kunde köra över en åker som går parallellt istället för på vägen, för där går det ju enkelt att plöja och göra i ordning. Men nej, det valdes vägen istället.

Nu har jag surnat till ordentligt och tänker gå till botten med det här och funderar över om ni vet hur det fungerar runt om med de olika bolagen?

Det rör sig om kanske 1,5 km väg, och jag begär inte nåt grus eller så, bara en grävmaskin som fyller igen spåren och fixar de förstörda vägdikena.

För ett företag som omsätter miljarder, är det ju såklart en spott i havet, men jag har mina aningar om att enkelt kommer det inte att bli.
tacksam för synpunkter.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Sönderkörda vägar.

Mäki  
#167271 Har du frågat?
Kanske det inte är något problem men skogsbolagen brukar inte frivilligt göra något som kostar om man inte kräver det.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Blivande snickare  
#167273 Det här med diken. Var snäll och gräv inte diken som är 2 meter djupa och 4 meter breda vid en väg som ändå inte är så bred :???: . Här har det haft en tendens att spåra ut lite :|
Senast redigerad av Blivande snickare tis 20 mar 2012, 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167278 Har du som sagt frågat! Här är det inga kostigheter med sådan hos Södra, de har redan beslutat om åtgärd innan du som markägare hunnit se skadorna. Vilket VO gäller detta?

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

wannabe  
#167308 Hos mig rättade södra till en traktorväg med grävmaskin efter påstötning (mejl) från mig.
Inspektorn kom ut och tittade och förklarade att man ska kunna köra med jordbrukstraktor på traktorvägen även efter avverkning. Troligtvis på entreprenörens bekostnad.

Mitt tips är att stå på dig och förklara att du känner dig illa behandlad.
Tror dock att det är viktigt att inte verka för krävande eller omedgörlig, vilket du ju inte gör heller.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Ingvar  
#167312 Nej, jag brukar nog snarast vara lite för snäll, och jag hade som sagt knappt en tanke på saken förrän min kompis berättade om sitt fall.
Och nej, några jättediken till vägarna är det ju inte frågan om, det var ju bara normala små diken innan, men nu är dom helt ihoptryckta. Vägen var ju lite smalare än maskinen.
Det är utanför Jönköping.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sönderkörda vägar.

Mäki  
#167324
wannabe skrev:Hos mig rättade södra till en traktorväg med grävmaskin efter påstötning (mejl) från mig.
Inspektorn kom ut och tittade och förklarade att man ska kunna köra med jordbrukstraktor på traktorvägen även efter avverkning. Troligtvis på entreprenörens bekostnad.


Här funkar det så att om vi som kör märker att detta kommer inte att hålla utan vi kommer att köra sönder skogen eller någon väg så ringer vi drivnings förmannen på bolaget och han besluter vad som skall göras och säger han att vi skall köra så gör vi det på bolagets bekostnad.
Annars så flyttar vi och återkommer när det är på fruset.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Storken  
#167329 Som sagt, kontakta Södra och framför dina synpunkter lugnt och sakligt.
Fungerar inte det så säljer du nästa avverkning till ett annat bolag, punkt slut!

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Blivande snickare  
#167382 Jag får bara en känsla av att sånt här fungerar smidigare i Finland :???:

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167406
Blivande snickare skrev:Jag får bara en känsla av att sånt här fungerar smidigare i Finland :???:

Varför?

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Blivande snickare  
#167407 Kör man sönder här ringer man och anmälar. Markägaren blir underrättad och man fixar det som körts sönder, medan skadorna är relativt små.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167415 Vi har samma rutiner vid sönderkörning och vi kör åt södra!

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Blivande snickare  
#167417 Okej, fick bara bara en känsla av att det verkade klumpigt att inte informera markägaren om skadorna.
Alltid trevligare att veta om det i förväg än att gå ut i skogen, förvänta sig ett bra jobb men hitta vägen sönderkörd.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Danne  
#167427 På dom bara!

Södra och dess entreprenörer har förstört och kommit undan med alldeles för mycket i sina dagar.... 😈

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

bruksroy  
#167594 Det finns en ny miljöpolicy som bland annat Södra står bakom. Du borde kunna ta stöd från den:

http://www.skogsindustrierna.org/web/Sa ... smark.aspx

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).