Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

3744 inlägg 264468 visningar 53 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Lars Lundqvist SLU  
#849727 Hávamál

"Fänaden dör,
fränder dö,
själv dör du likaledes;
ett vet jag
som aldrig dör:
domen som fälls om den döde.
"

Det enda man kan försöka påverka är hur efterlevande pratar om en, när man är borta.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Älgfoderodlare  
#849740
Lars Lundqvist SLU skrev:Hávamál

"Fänaden dör,
fränder dö,
själv dör du likaledes;
ett vet jag
som aldrig dör:
domen som fälls om den döde.
"

Det enda man kan försöka påverka är hur efterlevande pratar om en, när man är borta.


Ur " Havamal" !
Men där står också; "- Kasta aldrig aldrig 2 ord över dum dryg dåre!" ( Trodde du att du var den enda som läst den ? )
I mycket som nu sker på SFo ( i, välbesökta trådar ) har det en tendens att vara just det !
"Tuppfäktning" av högsta rang !
Att mäta ord före storhet !

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#849741 Jag vet att vi går mot allt hårdare tider både ekonomiskt och klimatmässigt och vi som äger skog har ett stort ansvar för att de inte blir värre än nödvändigt, borde vi inte ta vårt ansvar på större allvar, det är alldeles för många som gör sin skog till hygge och därmed skapar en väldigt dåligt försvar mot en varmare värld, skogar som får fungera har en motståndskraft mot dessa förändringar, faktiskt oxå ekonomiskt, vi behöver trä till så mycket annat än vad vi använder det till idag, vi behöver inte göra papper av träd som växer med 1,5 kubik om året, vi behöver inte STORSKALIGT elda upp våra skogar, vi behöver inte såga virke för att sälja med 10 kr vinst per kubik, då kan vi ägna oss åt något annat och låta skogar stå för att skapa ett fungerande ekosystem, de 50% vi max ska ta ut av tillväxten ska vara högt förädlat, om vi inte börja tänka på naturens behov snart så kommer det att gå åt helvete, det ligger i vår hand, vi som äger naturen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

özach  
#849744 Oj vilket milt , fint inlägg 😍👍

Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

jannee  
#849745 Ulf, vi avverkar grovskogen innan klimatförändringen gör att den självdör.
Därefter planterar vi material som förhoppningsvis är mer lämpat för framtiden.
Vi normala skogsägare försöker på detta vis rädda virkesvärdet men även se till att kommande generationer har något att hämta och se fram emot.
M.a.o. vi gör något, medans du endast dimensionsavverkar och hoppas på en naturlig föryngring, efter vad man kan se på dina filmsnuttar.
Ulf, vi röjer och gallrar - gör även du detta ?
Om i så fall visa gärna en snutt på hur det då ser ut efter dina insatser.
Visa gärna hur dina 2 ha slutavverkningsyta ser ut.
Kommer det något ?

Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

özach  
#849790 Inga svar på relevanta frågor nånsin 🤪

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#849842 Jannee du har som alla andra skogsägare hamnat i en identitetskris, det gör man när självbilden måste uppdateras.
Jag har som ni förstått vid det här laget redan sorterat mina tankar och därmed satt in mitt skogsbruk i en ny värld, för 20 år sen blev vi medvetna om att vi går mot en ny varmare period, enda försvaret mot 6 veckors längre växtsäsong är att låta skogar vara skogar, det här har jag tjatat om nu sen dess, varför tror du jag fick en massa pengar för en del av min skog, hade jag lytt den hjärndöda expertisen så hade jag ruinerat min skog med att kalhugga den, jag hade oxå ruinerat mig själv och mitt företag, det räcker med att pandemin höll på att göra det, jag behöver inte säga mer om vad Svenskt skogsbruk gör med er alla skogsägare, märkligt att industrin nu kan betala er så mycket mer, har ni aldrig funderat på hur jävla blåsta ni blivit under tiden jag berättat för er att ni blir så jävla blåsta!!!!
Att du "avverkar grovskogen innan klimatförändringen gör att den självdör" verkar vara en svår släng av hjärntvättning, du undrar vad jag gör, och jag svarar "inte som du", jag har samma tempo i mitt liv som skogen, alltså, jag tar det lugnt och tänker på lång sikt, tar du bort träd på en större yta, som jag gjorde där jag ska Bok, så behövs det minst tre år för att se hur skogen vill ha det, så det är lite tidigt att fråga mig efter ett år.
Det är ett jävla tjat om klimatet, det är som det är, och skogen tänker bättre än människan, du kan vara säker på att det blir bra om du inte kladdar med dina fellärda HYGIENTOKERIER, vi är så grundlurade som en människa kan bli, om 80 år har det vuxit lika många kubik på din mark vad du än gör, lägger dig på sofflocket, markberder och planterar eller låter skogen stå.
Det är nåt väldigt förljuget med kalhyggesbruket, vi stressas till att, bete oss som idioter, när vi bara borde njuta av att titta på vad skogen vill.
I min skogsbruksplan stod att jag skulle OMEDELBART avverka 70% av min reservatskog som jag fick 5 miljoner för, när jag 10 år senare blädade ut 600 kubik gran, och lämnade lövträden, så visade det sig att dessa granar dubblat sin volym på 10 år, de var alla över 70 år tio år tidigare, så frågan är då till dig Jannee, vem har sagt att dina träd kommer att självdö, vem? och varför har du "grovskog" som du är rädd ska dö av att det blivit varmare, vem har skapat den skogen, för om den bara har lämnats i 70 år så hade det ju varit en skog för framtiden.
Blir ni skogsägare aldrig arga på dårarna som har "lärt" er hur skogar ska se ut.
Och sluta tjata om klimaaatförändringar, vårt klot har alltid fungerat på det här viset, ibland har ALL is på vårt klot varit vatten, då har haven varit 6 meter högre, det enda vi kan göra är att låta naturen få chansen att sköta sig så naturligt som det bara går.
Och det har vi inte gjort de senaste 60 åren, där har du människans påverkan på klimatet, resten kan vi inte göra något åt, hysterin kring klimaaaaaatet är ett paradis för världens riskkapitalister, det kommer att få dom att ta över allas våra liv, snart betalar vi till dessa galningar för allt vi gör, kontanterna kommer att tas bort och våra konton kommer att skötas vi våra IDn av dom som inte nöjer sig förrens de äger allt, även din skog, fast den har dom väl ägt länge nu, du har bara inte förstått det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

jannee  
#849847 Du Ulf lever i en drömtillvaro, vet egentligen inte ett skit vad du pratar om = bara svammel, men ok.
Börja med att bevisa att du tillgodogjort dig 5 mille, eller är det också bara falsarier ?
Så som du skött din skog visar din bokföring att det inte var direkt optimalt.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#849855 Jag har väl inte levt på skogsbruk vem fan gör det i Sverige? några skogsbolag, allmänningar och "von stroppar" på arvegodset !!! resten behöver klippa sig och skaffa ett jobb givetvis.
Varför frågar du mig som äger 40 hektar "Så som du skött din skog visar din bokföring att det inte var direkt optimalt."
Vem är det som inte vet vad han pratar om här?
90% av Sveriges skogsägare, alltså närmare 300 tusen har en fastighet under 50 hektar, ska dom leva på skogsbruk menar du, vakna nu förfan människa, vad lever du i för värld, snacka om hjärntvättad.
Jag blir så jävla trött, på dessa löjliga påhopp, av folk som inte orkar tänka, men som gärna gör ett kalhygge av sin lilla plätt på jorden och leker skogsbolag, är det så ni använder er ÄGANDERÄTT, fånar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

jannee  
#849863 Ulf du svamlar om ditten och datten.
Du har ett sågverk som sågar upp specialvirke till speciella behov, + att du håller på med andra grejer.
Jag förmodar att du jobbat full vecka men ändå har din ekonomi varit minst sisådär.
Har själv haft ett lönearbete för att sedan på min fritid pysslat lite med skogen.
Detta har gjort att jag/vi fått en ganska hyfsad ekonomi, men DU då.
Har du bara legat på sofflocket och irriterat dig över hur andra får en bra ekonomi på sitt skogsbruk medans ditt bara till slut givit röda siffror.
Dessa 5 mille du svamlat om, ligger det någon sanning i det över huvud taget?
Har din s.k. förädling givit några pengar eller har det kostat mer än det smakat.
Hade det inte varit bättre med ett vanligt lönearbete + lejt bort skötseln av skogen, (röjt, gallrat slutavverkat och planterat).
Då kunde du haft en välskött fastighet + en bra pension att falla tillbaka på + en bra peng på skogskontot. 😀
Finns nämligen gott om sådana skogsägare, bor i en stad långt från fastigheten men ser ändå till att fastigheten blir optimalt skött, + slipper problem med fogden. 😀

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

LiteNyfiken  
#849865
jannee skrev:Ulf du svamlar om ditten och datten.
Du har ett sågverk som sågar upp specialvirke till speciella behov, + att du håller på med andra grejer.
Jag förmodar att du jobbat full vecka men ändå har din ekonomi varit minst sisådär.
Har själv haft ett lönearbete för att sedan på min fritid pysslat lite med skogen.
Detta har gjort att jag/vi fått en ganska hyfsad ekonomi, men DU då.
Har du bara legat på sofflocket och irriterat dig över hur andra får en bra ekonomi på sitt skogsbruk medans ditt bara till slut givit röda siffror.
Dessa 5 mille du svamlat om, ligger det någon sanning i det över huvud taget?
Har din s.k. förädling givit några pengar eller har det kostat mer än det smakat.
Hade det inte varit bättre med ett vanligt lönearbete + lejt bort skötseln av skogen, (röjt, gallrat slutavverkat och planterat).
Då kunde du haft en välskött fastighet + en bra pension att falla tillbaka på + en bra peng på skogskontot. 😀
Finns nämligen gott om sådana skogsägare, bor i en stad långt från fastigheten men ser ändå till att fastigheten blir optimalt skött, + slipper problem med fogden. 😀


Jannee, har du någon gång räknat på timmpenningen du får för att göra mycket själv? Nu menar jag ju inte nöjeskostnaden utan rena krassa pengar.
Troligen mindre inköp av utrustning, en ung vältränad planterare hinner nog mer än vad du gör?
Hur mycket tjänar man på att offra kvällar och helger, istället för att anlita folk?

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#849866 Bra Jannee, du tog min ilska på rätt sätt (någorlunda) därför ska jag argumentera med dig.
Jag börjar med grunden, rubriken på tråden, en gång i tiden så fanns här i norden ca 5-6 hundra kubik per hektar i snitt, då hade vi ett stort plus koldioxid balansen från våra skogar givetvis, jämfört med idag, det kan alla förstå, den galna logiken idag är att vårt ynkliga 125 kubiks förråd och tillväxten varje år upphäver effekten av avverkningarna bara vi tar mindre än tillväxten, och man menar att kolförråden förblir stabila, nej nej, så är det inte, om vi minskar avverkningarna så fortsätter skogarna givetvis att växa till de når nåt slags optimalt tillstånd mellan fyra och tusen kubik.
Ser du på samma vis på ditt bankkonto?
Menar du på fullt allvar att du inte skulle vara fattigare om någon tog ut det du satte in varje år på banken!!!
Så beroende på var i världen du ägnar dig åt att avverka så är utfallet olika, i tropikerna kan man inte avverka men i Sverige går det bra då?
Vi går vidare, förädling är något vi är usla på, tex så tas inte ens en promille av Sveriges verkliga klenoder hand om, jag ägnar mig just nu och några år framöver åt att av grova ibland svårt svampangripna träd göra möbler, det är en innovation som jag efter ett par åt tänker sätta i produktion, jag ska göra lite filmer kring min tillverkning, jag vill komma så långt från det tragiska Svenska skogsbruket som går att komma, att vi ska konkurrera med världen med virke som växer 5 kubik om året i snitt är så jävla korkat att man skäms för oss som nationen med mest skog i EU.
Vi ska inte Elda, göra papper eller bulkvirke av våra långsamt vuxna skogar, förädlingen måste upp till minst 6 tusen kubiken och därmed så behöver vi inte ta så mycket av tillväxten som idag för samma pengar, och vi kan dessutom betala anständigt för virket.
Vi hade en gång en möbelindustri som var världsberömd, men den dog av olika anledningar, mest för att vi inte hängde med i utvecklingen, i USA började man redan på 50 talet att förändra sin syn på möbler från skogsprodukter, där gick två giganter som numera är mina förebilder, Georg Nakashima och Sam Maloof ut och började göra möbler av gamla halvruttna stockar och det är numera en jätteindustri som omsätter långt mycket mer än Svenskt skogsbruk någonsin kan göra.
Det tog lite tid den här gången att växla inriktning men nu är jag där och hoppas hinna visa att vi har en stor framtid med att bearbeta riktigt gamla träd, vi får väl se om jag får rätt ännu en gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849870 Tomas Norfjell på SLU jobbade som försökstekniker på SLU som gjorde så mycket tester av småskaliga metoder och dito utrustning på 1980-90-talet riktat till självverksamma skogsbönder. Han/de på SLU publicerade tidningen ”Småskogsnytt”. Den saknar jag varje dag. Vad jag minns sattes alltid alla investeringar i relation till prestanda och avkastning (inkl. arbetstid / ”timpeng” o kapitalkostnad) jämfört också med alternativet att leja. I princip blev det endast manuella jobb som plantering och röjning som gav någon ”lönsamhet”. Stamkvistning funkar om du inte sätter tid till skörd och kalkylränta på denna ”onödiga” åtgärd.
Lönsamhet på egen insats i skog är ju sedan relativ till en alternativ inkomstkälla. Är man välavlönad kommer ju inget eget arbete på marken att vara ”lönsamt” utan då kan man sitta på gårdskontoret och ringa in hjälp till allting. Kanske sälja skogen och köpa aktier eller ”raka rent” medans man får nåt och placer pengarna i nåt mer högavkastande.
Sämsta kalkylen visades naturligtvis om du exvis köpte en traktor för att bara göra fritidsjobb i skogen. Det kommer aldrig vara annat än Ebberöds bank. Om du råkar ha en traktor redan och/ eller den inte går att sälja och sätta pengarna i papper, då kan du möjligen hinna jobba på fritiden, så det betala utgifterna för maskineriet och blir en liten timersättning. Idag finns knappt någon möjlighet att en lördag åka ut och gallra och få ihop till bränsle/ sågkostnad/utrustning/bilkostnad/lön vare sig du lejer eller har egen dragkraft. 95% av oss får ett gympass och att vi varit nyttiga meborgare som konsumerar prylar…

Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

jannee  
#849874 LiteNyfiken.
Jag fann att det för mig egentligen var HELT olönsamt att göra något i egen skog.
Jag tjänade betydligt mer på mitt lönearbete - skattefritt
Först utför professionella arbetare det snabbare och kanske även ett bättre arbete, gäller då plantering, röjning, gallring men inte minst slutavverkning.
Dessutom är ALLT avdragsgillt
MEN
Enligt svenska lag får jag inte lönearbeta hur mycket som helst och av just det skälet har jag lagt ned en hel del timmar i egen skog.
En del av detta syns på mina skogskonton men mest på de inventarier jag införskaffat.
M.a.o. det lönar sig absolut inte att ta tjänstledigt för att jobba i egen skog, men som fritidssysselsättning kan man tjäna (spara) in många sköna tusenlappar.
När jag var yngre kändes det mest som ett tvång att plantera och röja men nu sedan jag blivit statsanställd (pensionär) är det en helt underbart terapiarbete. Jag fyller traktorskopan med redskap, vid plantering med plantor, sedan håller jag på så länge det känns befogat 😀

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#849886 Det finns ingen anledning att förstöra skogarna med att leka skogsbolag, just nu undrar alla varför tillväxten sjunker, det finns några självklara sanningar, en är att kalhygge har skapat väldigt sårbara skogar, de borde växa bättre med så många extra växtdagar som tillkommit, men nej det blir allt långsammare tillväxt, mer skador och mindre vatten, jag har berättat om forskningen som ser att 50% mer vatten lämnar ett hygge än en skog, och något jag aldrig hört att man diskuterat eller forskat på är de idiotiska markberedningarna där de bördigaste skogarna i Sverige, alltså de 80% högproducerande bestånd som ligger i sluttningar med översilande vatten, som dräneras bort av tidigare hyggesplöjning och givetvis av själva hygget!!
Men sen har vi oxå slutavverkat 80% blädningsskogar de senaste 70 åren, vilket självklart fått icke tänkande människor att tro det var kalhyggesbruket man slutavverkade, när det var fungerande skogsekosystem som nu är borta, de låga svalkande mol som skapas av skogar är oxå ett minne blott så NU har vi snart bara skitskogsbrukets skogar att slutavverka, gratis till att ha suttit i kattpisset i industrins lilla sandlåda, dags och gå hem och byta kläder nu, mamma kan hjälpa.
Kom sen tillbaka och läsom, allt jag skrivit, även utskällningarna, så ni förstår allvaret, så kan ni göra rätt den här gången.
Tänk vad mycket som hänt bara de senaste 5 åren, och nästan allt såg jag i min kristallkula, nåja, lite viste jag ju redan.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).