Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

3744 inlägg 264527 visningar 53 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Tralsmo  
#849568 Nu är ju de här en petitess Uffe.
Ja enligt älgfoderodlare å dej då.

De håller ja faktiskt me om.
De är lätt å göra bort sig me km å mil men du gör bort dig Uffe, både i stort å smått.
Att du råkar ha rätt i vissa undantag innebär inte att du får förtroende när du klantar dig i saker som du uppenbart har fått alldeles om bakfoten å massvis me gånger.

Du upprepar galenskap blandet me att alla är idioter.

Tänka själv ska man göra men tänker man inte som du är man idiot.

Poletten verkar inte rammla ner för dig Uffe

Ägna dig åt att få ordning på va du själv håller på med å låt andra göra sitt.

Du kommer ingenstans me ditt fabulerande.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Tralsmo  
#849569 Härska å söndra ska ju komma från dig Uffe.
Precis va du försöker å å där lyckas du ju lika bra som vanligt.

Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

isteskog  
#849578 Det är nog bäst för Uffe att vi går vidare..... 🤣

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

bodaedet  
#849596 Uffe går alltid vidare, men svara på frågor, korrekt data och information bryr han sig inte om. När han blir påkommen med felaktigheter är det dags att gå vidare.
Saknar när du skrev frekvent på detta forat @isteskog, det var alltid intressant och lärande. 😀

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#849603 Ja visst finns det stort och smått, det största är dock hur vi behandlar vår natur, istider kommer och går, nästa kanske tar kål på oss alla.
Men fram till dess kanske vi skulle försöka bevara det vi har och som gett oss allt vi behöver för vår överlevnad, jag pratar alltså om jordens skogar.
det finns alltid grader i helvetet och om vi börjar ta hand om vår natur så skulle nästa grej jag gav mig på, vara de galna kapitalisterna, det är en myt att de skapar välstånd, de skapar bara kaos och elände för människor genom att se på allt som ett Monopolspel, alla vet hur Monopol alltid urartar när någon äger allt och bara ska ha pengar av dig på vilken ruta du än kommer till, då slutar de flesta och tycker det är roligare och ta sig en öl.
Lite så har samhället blivit, jag ska titta i min kristallkula hur de närmsta 5 åren blir .... oj oj oj, det var inte roligt, vilken jävla tur jag har som idag betalat ALLA lån jag hade.
Ni har säkert läst hur bankcheferna målar upp en försiktigt ljus bild, Glöm det, det är rödflagg direkt när dessa dårar kanner sig tvingade att säga att "ALLT ÄR BRA" då vet man att allt är åt helvete, nu är ju jag ingen ekonomiguru, det har jag ju sagt många gånger, några sa jag nog att jag var en värdelös företagare, och det är helt sant, jag vill bara göra roliga saker och är totalt ansvarslös, men min fru har ju stått ut i 50 år med mig så nåt bra måste jag ju ha i min personlighet, för hon verkar riktigt nöjd, ja nu talar jag om de tre senaste åren, att hon är nöjd idag är ju inget att skryta med, vem skulle inte vara nöjd med mig efter 5 miljoner in på ett bräde.
Nä tillbaka till kristallkulan, alltså banken säger att räntorna och inflationen kommer att gå ner och huspriserna upp med 25%, men det kan dom ju inte ens i teorin, det förstår tom en rudis på ekonomi som jag.
Var ska dom pengarna komma ifrån, vi har inga pengar kvar i kassan, det borde alla förstå, bankerna har i snitt 80% utlånat till bostäder, kontor och butiker, deras värden har sjunkit 30% på några få år, det borde alla förstå att det gör att säkerheten på banklånen är mindre än vad bankerna lånat ut, vad händer då om låntagarna inte klarar att betala, fråga mig, jo då vill dom att kronofogden ska sälja, men vem ska köpa, och ju mer man tänker på det så skulle nog jag oxå (om jag var en hjärtlös människa) säga till dom jag lånat ut pengar till, att nu jävlar kommer bostadspriserna att gå upp, men sänker man räntor ÖKAR ju inflationen, så här har vi en riktig dödsspiral, ja vi får se om jag tänkt rätt kring det här oxå, jag har ju en fördel mot er andra ... vadå då .. jo jag går inte att hjärntvätta, så jag lever alltid i verkligheten och om den är fel ja då är jag riktigt illa ute, men det ger mig ett försprång som gör att jag kan leka mig genom livet och ändå inte gå under.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#849604 NU kan vi gå vidare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Vedproducent  
#849611
ulf 1 skrev:Jag kommenterar nästan aldrig dumheter och påhop på min person, men efter som Vedproducenten satt det i system att misstänkliggöra ALLT jag skriver så får det vara nog nu, "Inte ens det här blev rätt utan fel med faktor 10 ungefär. Malmö- Milano är 1567 Km (vägavstånd) " jag skrev 140 mil och det var 146 mil mellan Milano och Malmö jag rundade alltså av 6 mil, och då kommer herr viktigpetter som är hederligheten själv och lusläser siffror om mina företag för att lägga ut och misskreditera mig som person, så varför inte trakassera denna man nu som ljuger om hela 10 mil, herregud vilken skurk, ska jag gå in och läsa om hans företag och leta nåt som han kan ha påtalat som inte stämmer på pricken, givetvis skiter jag fullständigt i vad hans skitföretag har för siffror, det enda jag sagt om det är ju just vad han gör med sin skog.
Och det har jag all rätt att göra, för det påverkar oss alla.

Ja flera har ju också konstaterat att du precis som jag skrev hade fel med faktor 10. Ungefär som vanligt alltså. Slarv eller påhitt om allt. Oavsett vilket så blir det fel siffror jämnt. Ja du har ju fått en personlig inbjudan att komma och granska mina siffror så varsågod. Dags med en ny ursäkt från dig tror jag så kan vi gå vidare….

Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

isteskog  
#849615
bodaedet skrev:Uffe går alltid vidare, men svara på frågor, korrekt data och information bryr han sig inte om. När han blir påkommen med felaktigheter är det dags att gå vidare.
Saknar när du skrev frekvent på detta forat @isteskog, det var alltid intressant och lärande. 😀

Säger som mång andra som spökade här förr: SkogsForum är inte som förr! 😥

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#849628 Nej Isteskog du har helt rätt, och vilken tur det är, verkligheten är inte heller som förr, och idag är förr ett år ungefär.
Du får försöka försvara väggarna på bubblan du lever i, men det kommer visa sig meningslöst, verkligheten är som syre, du kan hålla andan ett tag men sen måste du ta ett andetag, den går inte att undvika, när du handlar på ICA så ser du att juisen som kostade 19 kr för ett år sen, kostar 25 idag, och så här jävligt är livet, koncentrera dig på det du KAN ändra på, om du har förstånd att inse vad det är.
Jag som lever i verkligheten ser hur desinformationen breder ut sig i rasande fart, desinformation betyder att du MEDVETET sprider vilseledande uppgifter för att det ska tjäna ett syfte, jag anklagas ofta för det även om ni aldrig använt det ordet.
Till skillnad från misinformation som ofta har med (som det låter) misstag att göra, där kan jag ju säga att det har hänt några gånger att jag farit med misinformation, tex Bambu inlägget jag hade, de gånger som det hänt mig har jag inte tänkt själv, och det är inte bra, för misinformatin är ofta desinformation, någon vill tex sälja kläder gjorda av bambutyg och överdriver bambuns egenskaper, ja ni fattar nog nu.
När det gäller den nya "sköna" världen som vi inte kan göra mycket åt så är den verkligen inte så skön kommer vi att upptäcka, många tror nu att tex matpriserna nått sitt tak för en tid framöver, näää glöm det vi är tyvärr i händerna på mycket starkare krafter än vad som händer i lilla Sverige, inte mycket kommer att gå de vanliga konjukturkurvorna längre, när jepparna med miljonlöner killgissar så gör dom det kanske, men lika gärna har dom en agenda, folket ska lugnas, vi ska dövas så vi kan sugas ur lite till.
Ja det är tråkigt det jag säger, men bättre att vara medveten än att bli överaskad.
USA och Kanada har just nu ett otroligt förfall, hemlösheten är enorm, många städer har stora problem med stölder och knark och det har gått mycket fort, om ni söker tex San Francisco så kan ni se verkligheten, kanske lite överdriven men att hela centrum är en spillra av sitt forna är ju helt klart, tomma butiker, tält på trottoarer och i parker, de butiker som fortfarande har öppet har vakter och det mesta ddu ska köpa måste en anstäld låsa upp för, bilarna lämnas på parkeringar med öppna fönster för att visa att inget finns att stjäla, ja det kommer kanske om ett år kanske 5 men det kommer, som jag sa i tidigare inlägg så lever våra banker mycket farligt nu, när du inte kan betala så kan du inte, jag borde veta hur lätt det är att hamna där, så låt oss vara lite ödmjuka inför framtiden.
Vi kan börja med att behandla vår natur mycket bättre, det om något inger respekt för andras egendom, titta på en parkeringsplats om någon vräker ut sina sopor på backen så hakar andra på, så om du skövlar din skog så skövlar andra sin skog, ni kommer aldrig att få mig att ta ett steg tillbaka när det gäller kalhygge, det är bara simpel skövling, storskaligt startat samtidigt när hormoslyr kvicksilver och arsenik spreds i naturen, och vi inbillade oss att "naturen tar hand om det" nää så är det inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

isteskog  
#849644 Det var då f-n så mycket trevligare här på Fb innan du kom med! 🙃

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849647
ulf 1 skrev:Nej Isteskog du har helt rätt, och vilken tur det är, verkligheten är inte heller som förr, och idag är förr ett år ungefär.
Du får försöka försvara väggarna på bubblan du lever i, men det kommer visa sig meningslöst, verkligheten är som syre, du kan hålla andan ett tag men sen måste du ta ett andetag, den går inte att undvika, när du handlar på ICA så ser du att juisen som kostade 19 kr för ett år sen, kostar 25 idag, och så här jävligt är livet, koncentrera dig på det du KAN ändra på, om du har förstånd att inse vad det är.
Jag som lever i verkligheten ser hur desinformationen breder ut sig i rasande fart, desinformation betyder att du MEDVETET sprider vilseledande uppgifter för att det ska tjäna ett syfte, jag anklagas ofta för det även om ni aldrig använt det ordet.
Till skillnad från misinformation som ofta har med (som det låter) misstag att göra, där kan jag ju säga att det har hänt några gånger att jag farit med misinformation, tex Bambu inlägget jag hade, de gånger som det hänt mig har jag inte tänkt själv, och det är inte bra, för misinformatin är ofta desinformation, någon vill tex sälja kläder gjorda av bambutyg och överdriver bambuns egenskaper, ja ni fattar nog nu.
När det gäller den nya "sköna" världen som vi inte kan göra mycket åt så är den verkligen inte så skön kommer vi att upptäcka, många tror nu att tex matpriserna nått sitt tak för en tid framöver, näää glöm det vi är tyvärr i händerna på mycket starkare krafter än vad som händer i lilla Sverige, inte mycket kommer att gå de vanliga konjukturkurvorna längre, när jepparna med miljonlöner killgissar så gör dom det kanske, men lika gärna har dom en agenda, folket ska lugnas, vi ska dövas så vi kan sugas ur lite till.
Ja det är tråkigt det jag säger, men bättre att vara medveten än att bli överaskad.
USA och Kanada har just nu ett otroligt förfall, hemlösheten är enorm, många städer har stora problem med stölder och knark och det har gått mycket fort, om ni söker tex San Francisco så kan ni se verkligheten, kanske lite överdriven men att hela centrum är en spillra av sitt forna är ju helt klart, tomma butiker, tält på trottoarer och i parker, de butiker som fortfarande har öppet har vakter och det mesta ddu ska köpa måste en anstäld låsa upp för, bilarna lämnas på parkeringar med öppna fönster för att visa att inget finns att stjäla, ja det kommer kanske om ett år kanske 5 men det kommer, som jag sa i tidigare inlägg så lever våra banker mycket farligt nu, när du inte kan betala så kan du inte, jag borde veta hur lätt det är att hamna där, så låt oss vara lite ödmjuka inför framtiden.
Vi kan börja med att behandla vår natur mycket bättre, det om något inger respekt för andras egendom, titta på en parkeringsplats om någon vräker ut sina sopor på backen så hakar andra på, så om du skövlar din skog så skövlar andra sin skog, ni kommer aldrig att få mig att ta ett steg tillbaka när det gäller kalhygge, det är bara simpel skövling, storskaligt startat samtidigt när hormoslyr kvicksilver och arsenik spreds i naturen, och vi inbillade oss att "naturen tar hand om det" nää så är det inte.

Du använder mycket bokstäver för att enbart beskriva din egen idioti ulf.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#849660 Så här då bengt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#849663 Och till isteskog som hade det så lugnt och skönt innan jag hälsade på och började beskriva världen utanför skogsägarnas lilla bubbla, Järvheden kanske beskriver hur du ser mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849664 ulf, du använder onödigt mycket bokstäver för att visa din oförmåga till lärdom.

Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Tralsmo  
#849704 Intressanta musikvideo Uffe
+ 1 på de.

Man kan ju koppla de lite olika tror ja.

Den andra som handlar om idioter är ju extra intressant i Uffe sammanhang
Finns gott om idioter å de beror på olika saker.
Den vanligaste orsaken är att den som tycker att andra är idioter är de själv. De stämmer bra me Uffe.

Den första som sjunger att man ingenting kan ta me sig när man dör är ju naturligtvis klockren.
Inget mer behöver sägas om de mer än att: man åtminstone kan lämna en skog som är hyfsat skött till dom efterlevande.
Så va de ju när man själv tog över å de är ju de som är grundpelaren i skogsbruk.

Fabulera om hur de ska bli me ingen kunskap alls blir ju ett stort vågspel

Ska ja sia om framtiden utan att kalla nån idiot så tror ja att gran, tall å den vanliga björken kommer å står sig bra.
Men man måste va noga me ståndortsanpassning å skötsel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).