isteskog skrev:För oss som inte har kubikträd så duger en 550 med 13" svärd långt! 😉
Precis 😉 men nu blir det en 550 med 15" 💪🙂
Skogsola skrev:Då får jag protestera mot vinterröjaren för en gång skull. Sågen ska vila på stammen när man kvistar och ett kort svärd är smidigare. Så långa svärd finns inte så att man kan gå rak i ryggen och ha stammen platt på backen.
vinterrojarn skrev:Skogsola skrev:Då får jag protestera mot vinterröjaren för en gång skull. Sågen ska vila på stammen när man kvistar och ett kort svärd är smidigare. Så långa svärd finns inte så att man kan gå rak i ryggen och ha stammen platt på backen.
Protestera hur du vill, men ergonomin blir faktiskt bättre och farten högre med ett lite längre svärd.
Sågen avlastas fortfarande på stammen, men man kan ta helt andra svängar med ett längre svärd.
Att kvista med ett 18" svärd på en 50cc såg går utmärkt men då krävs erfarenhet och kunskap om hur man gör.
Jag kvistar själv med 28" svärd, inga problem. Visst kan vara klumpigt ibland, men det är en annan teknik på hur man gör.
Korta svärd är lämpliga och tillåter användaren att kvista snabbt, men du har mera kvist kvar än med ett längre svärd.
Så tiden för att kvista med ett kort svärd blir högre.
Tror du mig inte,,, testa själv och se hur du kan svänga svärdet på helt andra sätt..
vinterrojarn skrev:Skogsola skrev:Då får jag protestera mot vinterröjaren för en gång skull. Sågen ska vila på stammen när man kvistar och ett kort svärd är smidigare. Så långa svärd finns inte så att man kan gå rak i ryggen och ha stammen platt på backen.
Protestera hur du vill, men ergonomin blir faktiskt bättre och farten högre med ett lite längre svärd.
Sågen avlastas fortfarande på stammen, men man kan ta helt andra svängar med ett längre svärd.
Att kvista med ett 18" svärd på en 50cc såg går utmärkt men då krävs erfarenhet och kunskap om hur man gör.
Jag kvistar själv med 28" svärd, inga problem. Visst kan vara klumpigt ibland, men det är en annan teknik på hur man gör.
Korta svärd är lämpliga och tillåter användaren att kvista snabbt, men du har mera kvist kvar än med ett längre svärd.
Tror du mig inte,,, testa själv och se hur du kan svänga svärdet på helt andra sätt..
röjar kalle skrev:vinterrojarn skrev:Skogsola skrev:Då får jag protestera mot vinterröjaren för en gång skull. Sågen ska vila på stammen när man kvistar och ett kort svärd är smidigare. Så långa svärd finns inte så att man kan gå rak i ryggen och ha stammen platt på backen.
Faan@ vinter röjarn börjar gilla dig bättre och bättre .
Valtra600 skrev:
Får avslöja att jag beställde ett 15" och 3 kedjor till förmiddagskaffe
tallen100 skrev:Valtra600 skrev:
Får avslöja att jag beställde ett 15" och 3 kedjor till förmiddagskaffe
Annars är inte pepparkakor så dumt
svampbob skrev:Ängagärdet skrev:svampbob skrev:Vad ni har det ljust och fint. Själv slog jag på arbetsbelastningen vid ett tiden idag.
Lugnt på förmiddagarna,eller?
Jag tror det var mellan elva och ett som jag körde utan belysning.
vinterrojarn skrev:Kanske inte är så dumt med grädde och sylt.