Avverkning (slutavverkning)

Dagens huggning.

209 inlägg 41911 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens huggning.

Valtra600  
#598328
isteskog skrev:För oss som inte har kubikträd så duger en 550 med 13" svärd långt! 😉


Precis 😉 men nu blir det en 550 med 15" 💪🙂

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Dagens huggning.

Avslutat-02  
#598330 En såg med 15" svärd är lättare att kvista med än en med 13". Kan låta konstigt men testa själv så inser man snart alla fördelar med lite längre.

Ryggen tackar dig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens huggning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598335 Då får jag protestera mot vinterröjaren för en gång skull. Sågen ska vila på stammen när man kvistar och ett kort svärd är smidigare. Så långa svärd finns inte så att man kan gå rak i ryggen och ha stammen platt på backen.

Avatar Fallback

Re: Dagens huggning.

jannee  
#598340 Jag kvistar åtminstone snabbare med ett 13"
Dessutom axar sågen bättre, bättre balans, riskerar heller inte stenkänning i samma grad när man underkvistar.
Ja sågen känns och är smidigare men vid fällning är det framförallt enklare med ett 15" eller 18" tums svärd.
Men hur stor del av tiden åtgår för att få ned ett normalt stor gran. det är kvistningen och framförallt om det är en riktig pattagran där det går åt mer än en tank.
Var väl någon här på forumet som t.o.m. monterade på ett 11" på en 550 och påstod att det var det mest optimala vid gallring.
Jag är böjd att tro denne person, lär vara en smidig sjujävla såg till att gå :!:
För övrigt ska ni lita på kvinns och de påstår att det inte är storleken utan tekniken som är en avgörande faktor. :grin:

Avatar Fallback

Re: Dagens huggning.

Avslutat-02  
#598343
Skogsola skrev:Då får jag protestera mot vinterröjaren för en gång skull. Sågen ska vila på stammen när man kvistar och ett kort svärd är smidigare. Så långa svärd finns inte så att man kan gå rak i ryggen och ha stammen platt på backen.


Protestera hur du vill, men ergonomin blir faktiskt bättre och farten högre med ett lite längre svärd.

Sågen avlastas fortfarande på stammen, men man kan ta helt andra svängar med ett längre svärd.

Att kvista med ett 18" svärd på en 50cc såg går utmärkt men då krävs erfarenhet och kunskap om hur man gör.

Jag kvistar själv med 28" svärd, inga problem. Visst kan vara klumpigt ibland, men det är en annan teknik på hur man gör.

Korta svärd är lämpliga och tillåter användaren att kvista snabbt, men du har mera kvist kvar än med ett längre svärd.
Så tiden för att kvista med ett kort svärd blir högre.

Tror du mig inte,,, testa själv och se hur du kan svänga svärdet på helt andra sätt..

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens huggning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598346 Skal fila og..

Avatar Fallback

Re: Dagens huggning.

röjar kalle  
#598400
vinterrojarn skrev:
Skogsola skrev:Då får jag protestera mot vinterröjaren för en gång skull. Sågen ska vila på stammen när man kvistar och ett kort svärd är smidigare. Så långa svärd finns inte så att man kan gå rak i ryggen och ha stammen platt på backen.


Protestera hur du vill, men ergonomin blir faktiskt bättre och farten högre med ett lite längre svärd.

Sågen avlastas fortfarande på stammen, men man kan ta helt andra svängar med ett längre svärd.

Att kvista med ett 18" svärd på en 50cc såg går utmärkt men då krävs erfarenhet och kunskap om hur man gör.

Jag kvistar själv med 28" svärd, inga problem. Visst kan vara klumpigt ibland, men det är en annan teknik på hur man gör.

Korta svärd är lämpliga och tillåter användaren att kvista snabbt, men du har mera kvist kvar än med ett längre svärd.
Så tiden för att kvista med ett kort svärd blir högre.

Tror du mig inte,,, testa själv och se hur du kan svänga svärdet på helt andra sätt..

Faan@ vinter röjarn börjar gilla dig bättre och bättre . :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens huggning.

Valtra600  
#598430
vinterrojarn skrev:
Skogsola skrev:Då får jag protestera mot vinterröjaren för en gång skull. Sågen ska vila på stammen när man kvistar och ett kort svärd är smidigare. Så långa svärd finns inte så att man kan gå rak i ryggen och ha stammen platt på backen.


Protestera hur du vill, men ergonomin blir faktiskt bättre och farten högre med ett lite längre svärd.

Sågen avlastas fortfarande på stammen, men man kan ta helt andra svängar med ett längre svärd.

Att kvista med ett 18" svärd på en 50cc såg går utmärkt men då krävs erfarenhet och kunskap om hur man gör.

Jag kvistar själv med 28" svärd, inga problem. Visst kan vara klumpigt ibland, men det är en annan teknik på hur man gör.

Korta svärd är lämpliga och tillåter användaren att kvista snabbt, men du har mera kvist kvar än med ett längre svärd.
Så tiden för att kvista med ett kort svärd blir högre.

Tror du mig inte,,, testa själv och se hur du kan svänga svärdet på helt andra sätt..


Får avslöja att jag beställde ett 15" och 3 kedjor till förmiddagskaffe :wink:
Kommer testas till helgen när vi ska ta ner aspar i tätbebyggt område på entreprenad. Mycket spännande. Kommer förhoppningsvis någon bild på åtagandet 🙂

Avatar Fallback

Re: Dagens huggning.

Avslutat-02  
#598434
röjar kalle skrev:
vinterrojarn skrev:
Skogsola skrev:Då får jag protestera mot vinterröjaren för en gång skull. Sågen ska vila på stammen när man kvistar och ett kort svärd är smidigare. Så långa svärd finns inte så att man kan gå rak i ryggen och ha stammen platt på backen.


Protestera hur du vill, men ergonomin blir faktiskt bättre och farten högre med ett lite längre svärd.

Sågen avlastas fortfarande på stammen, men man kan ta helt andra svängar med ett längre svärd.

Att kvista med ett 18" svärd på en 50cc såg går utmärkt men då krävs erfarenhet och kunskap om hur man gör.

Jag kvistar själv med 28" svärd, inga problem. Visst kan vara klumpigt ibland, men det är en annan teknik på hur man gör.

Korta svärd är lämpliga och tillåter användaren att kvista snabbt, men du har mera kvist kvar än med ett längre svärd.
Så tiden för att kvista med ett kort svärd blir högre.

Tror du mig inte,,, testa själv och se hur du kan svänga svärdet på helt andra sätt..

Faan@ vinter röjarn börjar gilla dig bättre och bättre . :grin:


Vad finns det inte att gilla? :lol:

Nä men, allvarligt så gillar jag er alla.
Sedan att jag argumenterar emot er, det får ni tåla.

Förövrigt, köp ett 28-32" svärd och en rejäl såg så slipper du att böja dig vid både kvistning och fällning.
Struntar du i brosslingen och kör med maskin så har du sparat ryggen ännu mer...

Driver jag med er eller? :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens huggning.

tallen100  
#598436
Valtra600 skrev:
Får avslöja att jag beställde ett 15" och 3 kedjor till förmiddagskaffe :wink:

Annars är inte pepparkakor så dumt :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens huggning.

Avslutat-02  
#598437 Kanske inte är så dumt med grädde och sylt. :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens huggning.

Valtra600  
#598438
tallen100 skrev:
Valtra600 skrev:
Får avslöja att jag beställde ett 15" och 3 kedjor till förmiddagskaffe :wink:

Annars är inte pepparkakor så dumt :wink:


Såg min tabbe också :roll: den får jag bjuda på så att säga... :d

Användarvisningsbild

Re: Dagens huggning.

Ängagärdet  
#598443
svampbob skrev:
Ängagärdet skrev:
svampbob skrev:Vad ni har det ljust och fint. Själv slog jag på arbetsbelastningen vid ett tiden idag.

Lugnt på förmiddagarna,eller?


Jag tror det var mellan elva och ett som jag körde utan belysning.


Låg arbetsbelastning då? =))

Avatar Fallback

Re: Dagens huggning.

axwell  
#598513
vinterrojarn skrev:Kanske inte är så dumt med grädde och sylt.


Det har jag inte provat, däremot riktigt smör på pepparkakorna: En läckerbit ! :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens huggning.

tallen100  
#598518
axwell skrev:
Det har jag inte provat, däremot riktigt smör på pepparkakorna: En läckerbit ! :-bd

Ost är oxå riktigt gott till pepparkakor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).