Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

4797 inlägg 379811 visningar 60 följer Svara, dela mm...   

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

tallen100  
#870244 En ny komiker har trätt fram😂🤣

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Tralsmo  
#870267 Njaaa, en komiker?
Näää, hadde han haft ett uns av humor i kroppen så hadde han förstått allvaret i sitt uppträdande å insett att han inte inger något förtroende alls.

Förmodligen hadde han haft vett å skämmas ochså isåfall.

Tralsmo  
#870271 @th hadde ett intressant inlägg nyss i en annan tråd här om co2.

Uffe verkar ju va en klimatförnekare av stora mått när de passar han.

Me tanke på hur rörigt Uffe beskriver optimal skogs skötsel å blädning så verkar de som att de läcker ordentligt me co2 runt honom.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Tralsmo skrev:Njaaa, en komiker?
Näää, hadde han haft ett uns av humor i kroppen så hadde han förstått allvaret i sitt uppträdande å insett att han inte inger något förtroende alls.

Det är med blandade känslor man läser Ulfs inlägg. Vi har väl alla förstått nu att han inte mår bra och här sitter vi och skrattar åt han mest. Jag vill ju egentligen hjälpa den som inte mår bra och är sjuk. Men Ulf kan ju inte ta emot hjälp. Det är lite tragiskt för han på ålderns höst och allt. Så vi går väl vidare som vanligt.

Tralsmo  
Vedproducent skrev:
Tralsmo skrev:Njaaa, en komiker?

Det är med blandade känslor man läser Ulfs inlägg. Vi har väl alla förstått nu att han inte mår bra och här sitter vi och skrattar åt han mest. Jag vill ju egentligen hjälpa den som inte mår bra och är sjuk. Men Ulf kan ju inte ta emot hjälp. Det är lite tragiskt för han på ålderns höst och allt. Så vi går väl vidare som vanligt.

Det där är en väldigt sympatisk inställning du har vedproducent.
De är nog en hel del som känner samma (allafall jag).

Men de är svårt att värja sig mot Uffes ego å hans syn på att han är störst,bäst å vackrast när han egentligen har fått mycket om bakfoten.

Samhället av idag är ganska komplext å man måste ta hänsyn till massa saker som egentligen är helt orelevanta för skogsbruket men som ändå påverkar.

Allt de där har ju Uffe sopat under mattan å de är därför han misslyckas hela tiden.
Sen har han då inte vett att analysera läget realistiskt utan gapar bara hela tiden om hur han själv tycker att de borde va. Hur de verkligen bryr han sig inte om.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:Nu är det så att jag vet nog mest om vad som är bra och vad som är dåligt skogsbruk,

🤣 🤣 🤣 🤣 🤪 🤪

❤️

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
tallen100 skrev:En ny komiker har trätt fram😂🤣

Mera tragiker....

jannee  
#870282 Ulf, utan tvekan är vi inne i en klimatförändring, vilket på sikt kommer att påverka växtligheten och då inte minst barrskogen.
Men du Ulf måste ha klart för dig att en ökning av koldioxidhalten bara är gynnsamt för växtligheten.
Nu påverkar koldioxidhalten tyvärr klimatet och tillsammans med vattenånga men även metan gör att vi får ett varmare klimat.
För övrigt är just vattenångan det som MEST påverkar vårt klimat och eller klimatförändringen.
Men om vi nu i Norden skulle få ett sådant klimat som norra delen av USA västkust har kommer du verkligen att få se på en tillväxtökning.
Men tvärtom, får vi ett klimat liknande Alaska kan du glömma allt vad bok eller ek heter.
Allt avgörs egentligen på hur mycket och när vi får nederbörden.
Det är något du besserwisser borde begripa.
Hög koldioxidhalt + mycket kvävenedfall + regn + ljus och värme = god tillväxt av ALL gröda.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#870313 Ulf kanske känner sig lite ensam i detta forum. Men jag läste just en bok som delar många av hans tankar. Och det på ett mer välformulerat sätt. Boken ”10 tankar om skogens framtid” av fd professorn vid SLU, Erik Westholm (n b inte skogligt utbildad), som bl a medverkat i Future Forests mm.
Författaren är stark kritisk till det svenska skogsbruket och skogsindustrin. Han skriver en del om EU, artskyddsförordningen och svensk skogspolitik. Intresserade kan läsa boken som kom ut 2024.
Visionen om Sveriges framtida skogsbruk framhålls genom ”Naturnära skogsbruk i Tiveden” som verkar likna Lübecks skogsbruksmodell. Man hugger det man behöver och behöver varken plantera, röja eller gallra. Enligt författaren ska det ge nästan samma lönsamhet som traditionellt skogsbruk. Faan trot.
Just de ekonomiska konsekvenserna av en storskalig omläggning av skogsbruket skriver författaren inte så mycket om. Men det är ju det vanliga hos människor som har sin försörjning räddad. Det är lättare att ta ställning ur ideologiska perspektiv om man inte behöver fundera över mat och boendekostnader.
Jag avslutar med ett citat av Falstaff Fakir: Läsa gör dig klok, därför läs varje bok.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#870325 Jag sitter och skrattar för mig själv, när jag på morgonen läser era senaste kommentarer, någon har orkat tagit upp vårt idiotskogsbruk, men resten av er grundlurade stackare skrattar patetiskt (eller är det desperat) med Lars Lundqvist över min person, som egentligen inte har nåt med vårt idiotskogsbruk att göra, men jag förstår ju att det är skönt att slippa tänka på hur ni grävt ner er i en gropp när ni nu i 60 år ägnat er åt att förstöra er skogsmark.
Visst kan det verka väldigt stöddigt att gå på som jag, och lite överdrivet kanske det är, när jag säger att jag vet bäst, men just nu så vet jag ingen som kan mer.
Jag har ju en gedigen kunskap som är helt oförstörd av människor med olika agendor, jag är omutlig och jag ser ju att jag hela tiden tar de bästa besluten för mina egna små men fina skogar, jag testar innan jag pratar och har numera en enormt bred kunskap i allt från från Sveriges skogshistoria till dagens förädlingar av virket vi tar ut, som är på neandertalnivå.
Vi eldar och kokar det mesta och man blir bara trött på alla forskare med sina ärtghjärneförslag på hur vi ska bedriva vårt skogsbruk, man undrar var kunskaperna om naturens funktioner tagit vägen.
Jag säger ofta att ni är grundlurade och det hänger ihop med er GRUNDA tankeverksamhet, ni har givetvis er själva att skylla, ni tror att ni håller mamma i kjolen, men industrin är inte er mamma, fatta det för fan.
Jag har lite jäktigt i dag så ni ska få något att tänka på, (det jag sagt i 20 år nu) ni får två grafer som berättar hur jävla blåsta ni är.
Den ena visar varför ni inte kan sälja någon skog nu när ni får 800 spänn, och varför ni sålde den för 200 spänn för 20 år sen, jävla torskar.
Den andra berättar att från 1970 till 2010 ÖKADE volymen per hektar i slutavverkningarna, och hur ska ni förstå detta då? nä det fattar ni inte så jag hjälper er för tusende gången!!!!!
Jo det ni SLUTavverkade 1970 var skog som började växa 1900 och stod i en BLÄDSKOG, det ni slutavverkade 1980 var träd som växte upp i en betad gles BLÄDSKOG, träden stod ibland i 30-40 år i skuggan för att en kalantig BLÄDARE/bondläpp inte förstod att de små träden behövde halvskugga för att komma igång på 10 år till brösthöjd, ja de flesta blädare var klantiga bonnläppar som tyckte att betet i skogen för kon och hästen var viktigare år 1900, när jag säger att de träd ni korkskallar slutavverkade 1970 började växa 1900 så får ni förfan färstå att de kunde vara 30 år och var alltså PLANTOR 1870 och ficj LJUS 1900 fär att bonnläppen tog ner sina 20 kubik som han brukade göra varje vinter, hade han tagit ner 200 kubik så hade de andra bonnläpparna blivit galna på honom, då alla stod och stampade för de skulle hämta hästen i skogen och börja plöja så fort dom sågat upp sina stockar, jävla ärthjärnor som inte kan er historia, för ni tror LAAAARS har koll på läget i granskogen.
Stackars jävlar, ska jag fortsätta med slutavverkningarna 1990, 2000 och 2010 oxå, ? eller har ni fattat att det var DÅ 2010 ni började avverka era jävla plantager!!!! och DEN historien kommer ni att få lära er den hårda vägen.
Inbilla er inte att ni någonsin kommer att avverka 135 miljoner kubik i Sverige, det ni trodde 1990 att ni skulle göra idag, det var därför ni sålde era blädade skogar för 200 spänn, idioter.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Jag sitter och skrattar för mig själv, när jag på morgonen läser era senaste kommentarer, - - - men resten av er grundlurade stackare skrattar patetiskt - - - över min person

Du skrattar åt alla oss och då skrattar vi åt dig. Logiskt eller hur?

Ibland när jag läst nåt av dina inlägg påminns jag om denna klagan:

"Alla bara tänker på sig, det är bara jag som bara tänker på mig" 😉

jannee  
#870331 Med Ulfs senaste inlägg bevisar han klart och tydligt att han inte har alla hästar hemma - Gud bevare hans närmaste 😥

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).