Avverkning (slutavverkning)

Praxis för avverkning (i en värld av skyddade fåglar)

3 inlägg 2010 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Praxis för avverkning (i en värld av skyddade fåglar)

Sörlänningen  
#843236 Ni som har mer koll på industrin kan ni förklara vilken praxis som gäller just nu hos större aktörer angånde avverkning vid olika årstider.
Ni minns ju alla debaclet för något år sedan där Skogsstyrelsen kom fram till att varje enskild fågel skulle skyddas, vilket ju logiskt sett betydde ett åretrunt förbud mot skogsarbete.

Naturligtvis blev det inte så. Men jag har ju märkt att åtminstone Södra har börjat numera åtminstone inte vill avverka på våren. Det är oklart för mig om de avverkar på sommaren.

Jag är allmänt intresserad av frågan, men jag skriver specifikt för att att en rågranne här i Småland skall hugga gran (inte Södra, utan en annan relativt stor aktör) skall hugga och både han och jag är intresserade av att det görs hyfsat snabbt. Så vad gäller just nu.

(Ja, det är egentligen kasst att hugga gran på sommaren, men det har ju onekligen varit standard under långt tid.)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Praxis för avverkning (i en värld av skyddade fåglar)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#843237 Jag pratade för fyra veckor sedan med Södra om en ev. avverkning, den skulle ske rätt omgående i så fall (inom några veckor). Tror inte de stoppar för något...

Det blev förresten inte av, avvaktar såklart till jag får 2000:- per fub. 😉

Användarvisningsbild

Re: Praxis för avverkning (i en värld av skyddade fåglar)

Edler E  
#851247 Förbud mot skogsbruksåtgärder (även röj o plantering) förekommer vid rovfågelhäckning under vår o försommar. Men det finns inget generellt förbud under våren. Däremot så ökar antalet artskyddsärenden kraftigt med begränsningar pga hänsyn till bla lavskrika, tretåig hackspett, talltita och i södra sverige även tjäder. Det kan gälla under häckning eller ett totalt avverkningsstopp om biotopen är viktig för artens förmåga att häcka i området äver tid.
Så har du ingen fridlyst fågel i området som är direkt hotad eller har en tydligt negativ trend i sin förekomst i området så är det lugnt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).