Underhåll tvåhjularn 5
av totte fre 19 aug 2022, 21:50
Petar på med att snygga upp det gamla järnet. Hjulen har fått lite bättring av färgen. Det var mest fälgkanten och några små prickar här och där. Efter slipning med Dremel-ekvivalent (Jula-maskin) så prickade jag i med rostgrund och sen med lack.
Hjulaxlarna fick en omgång lack, liksom fästjärnet för bakre kåpan. Här är förresten en förändring, på det satt innan ett par rundjärn som fästen för ett par lyktor. Det kunde jag ha behov av i Norrland på vintern, men här nere blir det ingen mörkerkörning alls med den här maskinen. Dessutom var det ändå trassel med lyktorna som inte ville funka som de skulle. Hursomhelst så kapade jag bort de överflödiga lyktfästena nu och målade först över med rostskyddsgrund.
Efter tidigare prickning med primer så skulle styret bättras med lack. Behöver nog gås över en gång till, bl a missade jag säkert nåt på undersidan, nu när jag inte kunde vända upp styret.
Lite bättring av den röda lacken som annars stått sig otroligt bra.
Ett stag skulle göras för att hindra främre skyddsplåten att vibrera. Tillverkat av en diskret remsa rostfri plåt. Testas på plats.
Allt som är målat, utom det knottriga gjutjärnshuset för transmissionen, putsar jag upp med vax så står det sig lite bättre mot smutsen. Hjulen och hjulaxlarna är nu helt färdiga så jag kunde återmontera och ställa ner maskinen på egna hjul igen.
Drivremmen får väl, efter tolv år, vara förlåten att den inte är i bästa skick. En ny är beställd från Rembutiken
Så vill Scilla skicka en hälsning till gänget.
Hjulaxlarna fick en omgång lack, liksom fästjärnet för bakre kåpan. Här är förresten en förändring, på det satt innan ett par rundjärn som fästen för ett par lyktor. Det kunde jag ha behov av i Norrland på vintern, men här nere blir det ingen mörkerkörning alls med den här maskinen. Dessutom var det ändå trassel med lyktorna som inte ville funka som de skulle. Hursomhelst så kapade jag bort de överflödiga lyktfästena nu och målade först över med rostskyddsgrund.
Efter tidigare prickning med primer så skulle styret bättras med lack. Behöver nog gås över en gång till, bl a missade jag säkert nåt på undersidan, nu när jag inte kunde vända upp styret.
Lite bättring av den röda lacken som annars stått sig otroligt bra.
Ett stag skulle göras för att hindra främre skyddsplåten att vibrera. Tillverkat av en diskret remsa rostfri plåt. Testas på plats.
Allt som är målat, utom det knottriga gjutjärnshuset för transmissionen, putsar jag upp med vax så står det sig lite bättre mot smutsen. Hjulen och hjulaxlarna är nu helt färdiga så jag kunde återmontera och ställa ner maskinen på egna hjul igen.
Drivremmen får väl, efter tolv år, vara förlåten att den inte är i bästa skick. En ny är beställd från Rembutiken
Så vill Scilla skicka en hälsning till gänget.
4 kommentarer | Läst 821 ggr