Det är en hel del jobb att byta hjul på vagnen. I o m att de nya trissorna är 40 cm mot de gamla 26 så har det blivit rätt mycket fixande med att svetsa om axeln. Det jobbet är klart nu, skall bara skruvas fast på vagnen. Det blir en frigångshöjd nu på ca 22 cm under bakaxeln, det är mer än tvåhjulstraktorn som har ca 19 under slutväxeln.



Ett hjulnav är nästan klart, skall ta itu med det andra härnäst, bilder kommer senare. Nya fästen för "bromsoken" skall också svetsas fast på yttersidorna på axelfästet.

Efter det skall draget monteras om så att vagnen hamnar någorlunda i våg, man vill ju inte åka i neförsbacke ständigt.

Tvåhjulstraktorn ligger där den ligger i delar, tills det blir varmare väder passande för målning i garaget.

5 kommentarer | Läst 4437 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Uvskogen fre 19 feb 2010, 21:33
De där försänkta skruvhålen, vad är de till för? (ska du inte svetsa fast hjulfästena?)
av svempus fre 19 feb 2010, 22:03
vad jag kan se så äre trä skruv som ska dras i hålen för det är ju rätt svårt att svetsa i trä...rätta mig om jag har fel...
av Uvskogen lör 20 feb 2010, 00:36
svempus skrev:vad jag kan se så äre trä skruv som ska dras i hålen för det är ju rätt svårt att svetsa i trä...rätta mig om jag har fel...


Beror väl på om du har rätt sorts svetspinne... :oops: :oops:
av stegmaster lör 20 feb 2010, 01:15
Uvskogen skrev:
svempus skrev:vad jag kan se så äre trä skruv som ska dras i hålen för det är ju rätt svårt att svetsa i trä...rätta mig om jag har fel...


Beror väl på om du har rätt sorts svetspinne... :oops: :oops:

Javisst, behövs bara nogra trädpinnar: :D
av totte lör 20 feb 2010, 02:14
Efter denna initierade diskussion kring svetsning så får jag väl bekräfta att skruvhålen är till för att skruva fast järnkonstruktionen i den befintliga träkonstruktionen. Min svets är inte utrustad för svetsning i trä nämligen, till det behövs det en SPUG-svets (SkogsPinneUtanGas).

Så Svempus har alltså rätt här. Och du Uvskogen, som nyss har skaffat svets, du ser väl allting som svetsobjekt just nu, tycker mig känna igen det. Själv är jag ju otroligt van svetsare, har snart haft den ett hel år :lol:

Nä men vagnen är byggd i trä, hade inte svets på den tiden och det går att bygga enormt starka konstruktioner med limmat trä, men nu när jag modifierar den så är det enklare att svetsa ihop ett nytt axelparti och skruva fast än att stämma loss den gamla och limma dit nya högre axelstöd. och så fick jag ju svetsa en del också :D