Det blev en mycket fin dag idag, om än något kall. Det var runt -20 på morgonen, hade varit nere på -27 nån gång under natten, men det petade iväg upp till -10 på tidiga eftermiddagen. Så det blev skidtur med hundarna. Spåret jag åkte upp förra helgen har satt sig fint, och skoterleden var nysladdad så det blev en riktigt fin tur, lite kärvt före i den kalla snön, men det blir ju bara mer motion.

Näva på nysladdad skoterled


Sen skulle jag starta fräsen för att dra ner vagnen till garaget för det stundande hjulbytet. Startade inte, dessutom ville startapparaten inte dra in snöret, fick peta tillbaka det efter varje ryck. Startapparaten fixades någorlunda med WD40 i rikliga doser, men fräsen vägrade ända tills jag tog av luftfiltret och gav den en snaps i förgasaren. Då puttrade den mycket motvilligt igång.

Så det skall bli storservice på den, jag har ändå avsett att göra det framöver. Skulle tro att den behöver ett nytt punpmembran i förgasaren, det har suttit där i 20 år och är antagligen styvt, vilket ju blir värre i kylan, den troligaste förklaringen till tjurigheten. Det märktes tydligt att den inte fick nog med soppa förrän den gått nån minut. Kompressionen är OK.

Vagnen kom i alla fall in i garaget. Sen har jag plockat bort tippen, skall passa på att ge alla järndelarna primer och kallgalv nu när jag ändå har den inne.

Vagnchassi redo för hjulbyte


Axeln skall göras om, axeltapparna skall flyttas ned 65 mm, eftersom de nya hjulen är 13 cm större än de som satt där. Det blir en del svetsarbete.

Hulen ja, äkta kinesisk kvalitet, fälgarna är dock riktigt bra, däcken lär väl hålla ett tag, men jag fick plocka ut en hel hög med hjul i affären och jämföra för att hitta två som var någorlunda lika stora. Skiljde upp till 4 cm i ytterdiameter. Nå, behövs det så är det lätt att skaffa nytt gummi.

Så är det lagren, hjulen är försedda med otroligt dåliga plåtkullager. Planen har hela tiden varit att ersätta dom, så jag har köpt 4 spårkullager 20 x 47. Hålet i centrum på fälgen är exakt 2 tum, så naven bygger jag nu med bitar av ett tvåtums avgasrör. Ett sådant är 48 mm invändigt, med en ring av halvmillimeters plåt inuti så passar kullagren perfekt.

Fälg med rör för det blivande nya navet. Till vänster framför två usla plåtkullager, till höger två riktiga tätade lager.


Den utstickande navdelen som syns är på hjulets insida, här skall bromsskivan fästas. Jag har svetsat på små bitar på röret så att när man skruvar ihop fälgen så kläms det ordentligt fast på plats. Bromsksivan skall fästas med fyra bultar i fälgen och runt omkring dessa en bit tretumsrör som distans och stöd.

Lämpligt jobb att pyssla med ett tag nu, det är fortfarande alldeles för kallt att börja med målningen av tvähjulstraktorn, det går inte att få till vettig målnings- och torktemperatur i garaget när det är -20 och värre mest varenda natt. Får nog vänta till framåt påsk innan jag börjar med det.

Som slutkläm ikväll plockade jag isär startapparaten till fräsen, ganska mycket gammal goja i den. Gjorde ren den, smorde upp och satte ihop så nu skall den förhoppningsvis inte jäklas i alla fall. Skall ta förgasaren i morgon så jag får se om jag behöver skaffa delar till veckan.

7 kommentarer | Läst 5276 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Vesslan lör 13 feb 2010, 11:03
Du behöver inte jäkta Totte!

Det är säkert tjock tjäle där du bor och det går nog inte att fräsa någon jord de närmsta månaderna :)
Därav kan du låta jordfräsen vila!!

V
av totte lör 13 feb 2010, 13:42
Jomen, ingen fräsning här förrän tidgast i slutet av maj, början av juni. Måste ändå bli klar till påsk, jag behöver den som dragare till vagnen när jag skall börja med årets vedlass. Ja det betyder ju att vagnen måste bli klar till dess också förstås, men det är lugnt. Tvåhjularn lär inte bli klar förrän framåt maj, misstänker jag.
av Vesslan lör 13 feb 2010, 15:00
totte skrev:Jomen, ingen fräsning här förrän tidgast i slutet av maj, början av juni. Måste ändå bli klar till påsk, jag behöver den som dragare till vagnen när jag skall börja med årets vedlass. Ja det betyder ju att vagnen måste bli klar till dess också förstås, men det är lugnt. Tvåhjularn lär inte bli klar förrän framåt maj, misstänker jag.


Förstod detta men tog chansen att ironisera lite :twisted:

Ska bli kul att se nya videos på vedframkörningen!!

V
av Slurfi lör 13 feb 2010, 21:40
Bygg en bandsats till tvåhjularen?
av totte sön 14 feb 2010, 02:15
Hehe, njaää, det tror jag ändå inte, men det är en riktigt galen och rolig idé, hög nördpoäng helt klart!
av Slurfi sön 14 feb 2010, 12:12
Det är de poängen jag räknar, är för lat för vanliga poäng.
av totte sön 14 feb 2010, 13:42
Sund inställning.