Skidtur, tjurig jordfräs och vagnshjul
av totte lör 13 feb 2010, 02:56
Det blev en mycket fin dag idag, om än något kall. Det var runt -20 på morgonen, hade varit nere på -27 nån gång under natten, men det petade iväg upp till -10 på tidiga eftermiddagen. Så det blev skidtur med hundarna. Spåret jag åkte upp förra helgen har satt sig fint, och skoterleden var nysladdad så det blev en riktigt fin tur, lite kärvt före i den kalla snön, men det blir ju bara mer motion.
Sen skulle jag starta fräsen för att dra ner vagnen till garaget för det stundande hjulbytet. Startade inte, dessutom ville startapparaten inte dra in snöret, fick peta tillbaka det efter varje ryck. Startapparaten fixades någorlunda med WD40 i rikliga doser, men fräsen vägrade ända tills jag tog av luftfiltret och gav den en snaps i förgasaren. Då puttrade den mycket motvilligt igång.
Så det skall bli storservice på den, jag har ändå avsett att göra det framöver. Skulle tro att den behöver ett nytt punpmembran i förgasaren, det har suttit där i 20 år och är antagligen styvt, vilket ju blir värre i kylan, den troligaste förklaringen till tjurigheten. Det märktes tydligt att den inte fick nog med soppa förrän den gått nån minut. Kompressionen är OK.
Vagnen kom i alla fall in i garaget. Sen har jag plockat bort tippen, skall passa på att ge alla järndelarna primer och kallgalv nu när jag ändå har den inne.
Axeln skall göras om, axeltapparna skall flyttas ned 65 mm, eftersom de nya hjulen är 13 cm större än de som satt där. Det blir en del svetsarbete.
Hulen ja, äkta kinesisk kvalitet, fälgarna är dock riktigt bra, däcken lär väl hålla ett tag, men jag fick plocka ut en hel hög med hjul i affären och jämföra för att hitta två som var någorlunda lika stora. Skiljde upp till 4 cm i ytterdiameter. Nå, behövs det så är det lätt att skaffa nytt gummi.
Så är det lagren, hjulen är försedda med otroligt dåliga plåtkullager. Planen har hela tiden varit att ersätta dom, så jag har köpt 4 spårkullager 20 x 47. Hålet i centrum på fälgen är exakt 2 tum, så naven bygger jag nu med bitar av ett tvåtums avgasrör. Ett sådant är 48 mm invändigt, med en ring av halvmillimeters plåt inuti så passar kullagren perfekt.
Den utstickande navdelen som syns är på hjulets insida, här skall bromsskivan fästas. Jag har svetsat på små bitar på röret så att när man skruvar ihop fälgen så kläms det ordentligt fast på plats. Bromsksivan skall fästas med fyra bultar i fälgen och runt omkring dessa en bit tretumsrör som distans och stöd.
Lämpligt jobb att pyssla med ett tag nu, det är fortfarande alldeles för kallt att börja med målningen av tvähjulstraktorn, det går inte att få till vettig målnings- och torktemperatur i garaget när det är -20 och värre mest varenda natt. Får nog vänta till framåt påsk innan jag börjar med det.
Som slutkläm ikväll plockade jag isär startapparaten till fräsen, ganska mycket gammal goja i den. Gjorde ren den, smorde upp och satte ihop så nu skall den förhoppningsvis inte jäklas i alla fall. Skall ta förgasaren i morgon så jag får se om jag behöver skaffa delar till veckan.
Sen skulle jag starta fräsen för att dra ner vagnen till garaget för det stundande hjulbytet. Startade inte, dessutom ville startapparaten inte dra in snöret, fick peta tillbaka det efter varje ryck. Startapparaten fixades någorlunda med WD40 i rikliga doser, men fräsen vägrade ända tills jag tog av luftfiltret och gav den en snaps i förgasaren. Då puttrade den mycket motvilligt igång.
Så det skall bli storservice på den, jag har ändå avsett att göra det framöver. Skulle tro att den behöver ett nytt punpmembran i förgasaren, det har suttit där i 20 år och är antagligen styvt, vilket ju blir värre i kylan, den troligaste förklaringen till tjurigheten. Det märktes tydligt att den inte fick nog med soppa förrän den gått nån minut. Kompressionen är OK.
Vagnen kom i alla fall in i garaget. Sen har jag plockat bort tippen, skall passa på att ge alla järndelarna primer och kallgalv nu när jag ändå har den inne.
Axeln skall göras om, axeltapparna skall flyttas ned 65 mm, eftersom de nya hjulen är 13 cm större än de som satt där. Det blir en del svetsarbete.
Hulen ja, äkta kinesisk kvalitet, fälgarna är dock riktigt bra, däcken lär väl hålla ett tag, men jag fick plocka ut en hel hög med hjul i affären och jämföra för att hitta två som var någorlunda lika stora. Skiljde upp till 4 cm i ytterdiameter. Nå, behövs det så är det lätt att skaffa nytt gummi.
Så är det lagren, hjulen är försedda med otroligt dåliga plåtkullager. Planen har hela tiden varit att ersätta dom, så jag har köpt 4 spårkullager 20 x 47. Hålet i centrum på fälgen är exakt 2 tum, så naven bygger jag nu med bitar av ett tvåtums avgasrör. Ett sådant är 48 mm invändigt, med en ring av halvmillimeters plåt inuti så passar kullagren perfekt.
Den utstickande navdelen som syns är på hjulets insida, här skall bromsskivan fästas. Jag har svetsat på små bitar på röret så att när man skruvar ihop fälgen så kläms det ordentligt fast på plats. Bromsksivan skall fästas med fyra bultar i fälgen och runt omkring dessa en bit tretumsrör som distans och stöd.
Lämpligt jobb att pyssla med ett tag nu, det är fortfarande alldeles för kallt att börja med målningen av tvähjulstraktorn, det går inte att få till vettig målnings- och torktemperatur i garaget när det är -20 och värre mest varenda natt. Får nog vänta till framåt påsk innan jag börjar med det.
Som slutkläm ikväll plockade jag isär startapparaten till fräsen, ganska mycket gammal goja i den. Gjorde ren den, smorde upp och satte ihop så nu skall den förhoppningsvis inte jäklas i alla fall. Skall ta förgasaren i morgon så jag får se om jag behöver skaffa delar till veckan.
7 kommentarer | Läst 5276 ggr