Ja det kan man väll säga, gått rätt så bra iaf, gått mycke slang och mycket olja.
Lite dryg har väll varit att det inte finns nått ork i maskinen, tycker att en stor maskin som 890 ska orka fullt lass med massaved uppför en inte allt för brant slänt, kommer det en sten eller stubbe som bakänden ska upp på så stannar den och står och inte orkar nått.
Har ju kört eftermiddag denna vecka så det blev endel timmar gjorde denna vecka igen.
Måndag, klockan 1 på natten då går en spak sönder så det var bara att åka på swelog på tisdag och hämta en ny, chefen får väll en chock när den räkningen kommer för dom är ju inte gratis direkt.
Tisdag, körde själv den dagen (underbart) så då blev det köra av, fan va denna stackars 890 fick bekänna färg.
Onsdag, var väl inga problem den dagen vad jag kommer ihåg nu iaf, började köra på ett nytt ställe då så jag fick köra smöret, de vill ha mycke timmer så då ska de få det, 18 lass med timmer med en orkeslös maskin på ca11 timmar, så då gick det rätt bra.
Torsdag. en riktig krångeldag, första lasset så går en slang i knät på kran så det blev att åka upp till swelog och få ny och 20liter olja och bära in i skogen. ja då skruvningen var klar, satte sig i maskin och datorn är svart, ÅÅÅ NEJ var första tanken, det blev att lasta på så det blev full och ut till vägen och börja kolla alla kablar, säkringar med mera. Gjorde ett test att bryta strömmen ocj på igen, jo visst fanken så starta den. :grin: :grin:
Sen var det slut på denna vecka, kör bara 4 dagars veckor när jag kör eftermiddag :grin: och nu till veckan kommer jag börja köra själv igen, så nu jäklar kommer det bli många timmar igen.

Helgen som kommer, ska det väll inte hända så mycke, ska väll åka iväg med en och köra lite 1470 så man håller skördarkunskaperna friskt, än har jag inte glöm hur man gör :grin:

MvH Patrik

Ps, ni som har/kör 890 är era maskiner också orkeslösa eller finns det nått man kan logga in i dator och ställa om där?

6 kommentarer | Läst 4345 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

skogsjan695xl

Huggarmästare

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:05

Kommentarer

av Fridh fre 07 aug 2009, 19:57
vi har en ny 890 med flishugg på.. Och hela de väger ca 34 ton utan last..Och vad jag varit med om när ja kört den har aldrig ja tyckt att den varit orkeslös
av skogsjan695xl lör 08 aug 2009, 00:22
okey, kanske de nyare .3 orna går bättre, vet flera häromkring som tycker de inte orkar nått, men hörde även om en som har en .3a som varit slö, men den hade de gjort nått med ny så nu gick den tydligen som helvete. ska försöka ta reda på vad de gjort.
av Tjottaperka lör 08 aug 2009, 13:26
Det finns väll nå datorboxar man kan sätta in i dagens maskiner så man ska få ut lite mer kräm eller har jag fel? De kanske bara är för man ska få ner bränsleförbrukningen vad vet jag :P
av Simba lör 08 aug 2009, 13:41
Vad menar du med orkeslös :?: Dieseln lr hydrostaten :?:
Valmet har ett stort problem och det är att datorn är för dåligt kortslutningssäkrat,dvs han kan radera och ställa om till i princip vad som helst,en sak som inte sker med tjack/deere.
Våran 830 har matats med nya styrkurvor 2ggr på 4 år,en granne med en 1 år gammal 830.3 blev ståendes på en skogsväg,han starta maskin och enda som fungera var ratt o stege :D ,alla styrkurvor var åt h-e,möjlig orsak en kallstart som tömde batterierna fullständigt.
Så ta ut en servicekille och mata in nya styrkurvor motor/transmission.
Sen ska oxå avskärarventilerna på åkpumpen kollas,efter ca 10000h så har dom nog tappat ca 30bar,vilket gör ett par tons dragkraft.
Detta är en procedur man inte klarar själv,åtminstone på 830 så måste man ha 5 digitala tryckmätare inkopplade samtidigt+en yttre styrlåda som möjliggör att köra pumpen fast bromsarna är på,så ta ut en skicklig montör ska du se att han inte vet skillnad på upp lr nedförsbacke sen :D
av skogsjan695xl lör 08 aug 2009, 14:16
Simba skrev:Vad menar du med orkeslös :?: Dieseln lr hydrostaten :?:
Valmet har ett stort problem och det är att datorn är för dåligt kortslutningssäkrat,dvs han kan radera och ställa om till i princip vad som helst,en sak som inte sker med tjack/deere.
Våran 830 har matats med nya styrkurvor 2ggr på 4 år,en granne med en 1 år gammal 830.3 blev ståendes på en skogsväg,han starta maskin och enda som fungera var ratt o stege :D ,alla styrkurvor var åt h-e,möjlig orsak en kallstart som tömde batterierna fullständigt.
Så ta ut en servicekille och mata in nya styrkurvor motor/transmission.
Sen ska oxå avskärarventilerna på åkpumpen kollas,efter ca 10000h så har dom nog tappat ca 30bar,vilket gör ett par tons dragkraft.
Detta är en procedur man inte klarar själv,åtminstone på 830 så måste man ha 5 digitala tryckmätare inkopplade samtidigt+en yttre styrlåda som möjliggör att köra pumpen fast bromsarna är på,så ta ut en skicklig montör ska du se att han inte vet skillnad på upp lr nedförsbacke sen :D


Det är lite konstigt för ibland orkar inte hydrostaten med och ibland orkar inte motorn, mycke konstigt tycker jag.
TYdligen så har den varit så sen den var ny och de har lämnat in flera gånger och haft ut folk som tittat på detta och inte blivit bättre, men jag får nog ringa ut någon duktig till veckan som får ta en titt på detta. fruktansvärt jobbigt är det iaf när man vill kunna prestera många kubik och lass på dagen.
av Valmet 890 sön 09 aug 2009, 21:18
Ibland kan det kännas som att motor och hydrostat inte harmoniserar riktigt, men på våran är det då väldigt sällan den inte orkar upp för tex en backe, kanske händer några gånger per år bara. Det kan tex hända om det är nåt sån där ställe där det är för brant för att köra framåt så man får backa upp med lassen, och om man då inte riktigt ser och råkar backa på en lite för stor sten eller stubbe som ett bakhjul går "rakt int i" typ så stor att boggin nästan går i stoppen. Då kan den bara sluta dra, men om man styr och grejar eller just tar fram så man får hjulen att snurra så brukar den börja dra.
Och en sak jag märkte en gång då jag råkade ut för det där var att om jag hade inchen på runt 25-30% så orkade den inte men drog jag upp den uppåt 60% så drog den som ingenting.
Så jag tror inte driften är helt 100 på våran.
Men som sagt så är det hemskt sällan det händer, och ändå har vi rätt kuperat och mycket snö på vintern.
Framåt med 18 ton på så orkar den då med tills det blir för brant och virket riskerar att glida av.

Det sitter KCR i våran och trycket ställdes upp lite mer än rekommenderat när den var ny, kan ju vara därför våran inte upplevs klen.

Det verkar ju som om du råkar ut för att den inte orkar mest varje dag??

Sen en annan sak hur har ni ställt in den där inställningen "varvtalsökning i arbetsmod" den går att ha på:
Aldrig= när du gasar så går den bara framåt på arbetsvarv oavsett vilken av de tre inchlägena du kör på.
Beroende på inch= Går bara på arbetsvarv på 1:an och 2an, men på sköldpaddan varvar den efter hur du gasar.
Alltid= Oavsett vilket inchläge du kör på så gasar motorn som högerfoten vill.

Vi kör på "Alltid" i dom andra lägena blir den stendöd, i dom nyare har dom fått till det där bättre, då går dom inte bara på arbetsvarv utan dom känner som hur tungt det går och ger på mer om det behövs.
Men som sagt så våran blev stendöd öm vi itne hade varvtalsökning på "alltid"