Masterchiefs blogg
av masterchief tor 15 maj 2008, 00:22
jönsson84 skrev:Hmm..hade en liten fundering. masterchief,du som är van vid 2004;a. Om ac en är sönder i en sådan hur varmt måste det bli för att det ska bli otrevligt i hytten. Gamla ägaren till våran hade för sej att ac en inte funkar men ja har då inte tyckt att varit så varmt nu även om det varit soligt å så. Och den blåser ganska kallt tycker ja. Märkligt
i våran ponnse har de inte varit nåt vidare å sitta nu när d varit lite varmare(kompressorn har gått sönder). men det blir ju förstås skillnad när man sitter närmare motorn å precis ovanför pumpar å grejer.
Hur vänder man fläkten förresten,trycker man in och vrider varje blad för sej eller? Är det bra å köra med den vänd hela tiden? (trodde bara man skulle vända den när man vill rengöra kylaren lite)
lite dumma frågor kanske ..men men
Kolla först på kompressorn så den slår till. Är en elmagnet som gör att centrum på remskivan trycks in så kompressorn snurrar med.
Slår den till så är det viktigt att den slår ifrån emellanåt. det ska den göra om allt är ok. Annars så kan det vara flera fel, förlite köldmedium, igensat radiator, blåst den ren på länge? En fråga snurrar bägge fläktarna till radiatorn på taket? Snurrar bara en så blåser luften ut genom den andra och går inte genom radiatorn. Då blir det ingen kylning av köldmediet och kompressorn jobbar hela tiden. Kör man så länge så skär den ihop. I min 2004a så blir det kylskåpskallt, liten hytt. Så du lär märka om det funkar eller inte.
Fläktbladen trycker man in och vrider. Är nog att rekomendera att vrida alla, annars kan det nog bli otrevliga fenomen. Iofs aldrig testat annorlunda. Man kan säga att man får bättre kylning om luften tas utifårn och inte genom motorrummet. I regel är luften kallare ute än i motorrummet. På 2004an gör det på sommaren ca 5 grader i hydraloljetem och motortemp.
1 kommentar | Läst 1880 ggr