I torsdags tog jag ledigt en dag från jobbet för att åka ut i skogen. Insåg att jag inte kommer kunna åka upp på ett par helger, så för att försöka fylla mitt behov skogstid fick jag lösa det så. Viktigast för mig när jag åker upp enbart för rekreation är att inte ha för höga prestationskrav på mig själv och sätta orimliga mål på vad jag ska hinna med. Den här gången hade jag inga mål. Det var bra.

Det hade smält så mycket snö att jag kunde köra fram så nära stugan man kommer med bil. Därifrån är det bara ca 200 meter till stugan, men jag brukar ändå byta om till huggarkläder vid bilen för att slippa släpa med dem och byta om i stugan. Jag har både testat att balansera på skorna jag tagit av mig och att sitta i bakluckan på bilen och byta om. Men denna gång slog det mig att jag ju har ett fuktspärrat omklädningskärl med mig. Bytte helt enkelt om i Ikeakassen som jag fraktat kläderna i. Denna processförbättring blev starten på en mycket bra dag.

Rekommenderar alla som inte testat att byta om i Ikeakasse


Med kläderna på fick jag ett ryck och stegade ut i en litet (0,3ha) tallungskogsbestånd som ligger vid vägen. Beståndet är luckigt, ojämnt och hårt betat. En utmaning med andra ord. I beståndet ägnade jag mig bland annat åt lite stamkvistning upp till ca två meter (inte för att jag förväntar mig fintimmer från mina busktallar utan mer för att göra beståndet lite trevligare att gå i). Jag kollade också till de älgskydd jag satt upp i talltopparna på senhösten och min bild är att det såhär långt funkat rätt väl. Hittade några tallar som jag "borde" skyddat där jag inte hade något skydd och funderade på om det ramlat av från dessa eller om jag helt enkelt missat att skydda dem. De tallar som hade skydd såg i alla fall orörda ut, men det gjorde i och för sig de som inte hade skydd också, så älgen kanske inte varit på denna buffe just denna vinter än, jag får fortsätta följa upp och se.

Bild på beståndet, lite tätare till vänster i bild va?


So far, so good


När jag lämnade beståndet plockade jag fram min nya vän järnhästen och begav mig ut i min gallring. Om jag var nöjd förra gången när det var mycket snö så är jag mycket nöjd nu. Tror dessutom att jag blivit lite bättre på att köra, för oj vad smidigt det gick fram. Gled fram i skogen och gallrade ur lite här och lite där, sen kom jag till mina högar där jag gallrat tidigare, och då fyllde det på snabbt. På väg tillbaks fick jag se var gränsen gick för hästen, i ett område där det låg en hel del snö kvar och med fullt lass orkade den inte dra längre när det började bygga snövallar framför häst och vagn. Jag hade alltså fäste, men banden rörde sig inte trots att jag gasade och hjälpte till att dra. Har än så länge för låg förståelse för variatordrift för att förstå om det också är dåligt för variatorn. Det var inga problem att komma loss bara att backa, köra fram, backa, köra fram (repetera efter behov).

Stopp här


När jag väl kom ut på min Järnhäst-autobahn var det bara att rulla på och lasta av. Testade lite vid avlastning.

1 Upp på pinnarna

2 Lyft i framkant

3 Lyft i bakkant


Sen gav jag mig ut till ett lite äldre bestånd där jag haft lite problem med barkborrar och vindfällen, vet inte vad som är hönan och vad som är ägget, men just nu ser det inte superkul ut. Kanske hade varit smartast att ta ner det som står och börja om, men då området är så litet (0,5ha) känns det som en onödigt stor apparat. Jag skulle hellre hålla efter det och gå ganska hårt åt granen, men behålla tall och löv och låta de växa till sig rejält, tror att det kan bli fint så.

Känns lite stökigt just nu


Sågade upp och plockade med mig två vinfällen. Testade att jobba lite med vinschen (enkel handvev) och min första erfarenhet är att det är bättre att köra så nära som möjligt och sen ta i för kung och fosterland. Om det inte går, ja då får jag väl vinscha då. Började fundera på en bättre lösning.

På väg tillbaks med granarna gick jag förbi ett granbestånd där det kom upp massa klen björk och jox. Spontanade en liten underröjning med 201an innan jag fortsatte.

Före


Efter


Sen lassade jag på lite mer som jag huggit sen tidigare innan jag körde tillbaks med lasset och parkerade hästen. Mätte omkretsen på ett av lassen till till 2,7m och har längd på dryga 3 meter nu. Om jag estimerar lasset med en kvadrat får jag ca 1,4 m3travat men det tror jag är generöst, om jag estimerar det med en liksidig triangel får jag ca 1,1 m3travat men det tror jag är snålt. Hur jag än räknar så ligger jag i alla fall långt över 0,5 fub som var mitt mål att plocka med mig på en vända. Succé!

Ett lass

Tre lass


De båda rundorna tog dryga timmen styck, men i båda fallen blandade jag sånt jag huggit tidigare med nyhugget. När mina högar är slut gissar jag att jag standardvändan kommer ligga runt två timmar vilket innebär att min produktion skulle ligga på minst 0,25fub per timme för huggning och skotning i förstagallring och av vindfällen. Det är jag nöjd med just nu.

Innan jag packade ihop och åkte hemåt hann jag koka soppa på köpevatten (fint ska det va) och installera en liten lampa i kojan. Den kommer bli kalas att ha på framtida övernattningar. Sammantaget blev det en dag som kan sammanfattas med låg produktion i absoluta tal, men hög produktion av välbefinnande och allmän tillfredställelse. Som planerat med andra ord.

Lyxsoppa

Varde ljus


13 kommentarer | Läst 1073 ggr

Mer om bloggaren

erik

Nykomling

Blev medlem: mån 17 okt 2005, 17:12

Erik åker till skogs
Döpte bloggen som en barnbok, för det här är en saga om en (förvirrad?) Stockholmare som ger sig ut i skogen på nya äventyr i tid och otid.

Kommentarer

av Vedmaskin tis 26 feb 2019, 23:24
Trevlig läsning. :-bd
av Erre tis 26 feb 2019, 23:26
Härlig dag.
Att inte sätta en massa press på sig med vad man ska hinna är nyttigt. Blir en annan upplevelse av att vara igång då.
av totte tis 26 feb 2019, 23:53
Mycket trevligt!

Jag vet inget om Järnhästens drivlina men jag tror du skall vara mycket försiktig med att gasa på om bandet inte orkar röra sig. Om en motor går för fullt och det som den skall driva inte rör på sig så är det nånting som slirar och slits hårt, rem eller koppling eller vad det nu är på din manick.

Skulle haft skidor under boogien så hade det nog gått lite lättare.
av th ons 27 feb 2019, 01:56
Ett tips är att korta tvärslanorna lite grand och även ha två slanor efter varandra. Den första för att rulla av Järnhästen och ungefär till strax innan mitten av vältan, samt den andra för att rulla vidare till slutet av vältan. Den andra behöver då bara användas när man skall fylla bortre delen av vältan, när man fyller vältan närmast Järnhästen används bara den första.

Sedan ser det ut som att du inte fäller staken på Järnhästen när du rullar av. Det är bara att lyfte den lite grand och vika ner den 90 grader så är den inte i vägen.
av Uvskogen ons 27 feb 2019, 08:09
Det ser ut som en kanondag! Dom alltid trevligt med en "koja" när man är ute och hugger.
Blir lite sugen på en sån där järnhäst för trånga områden, men har prylar så det räcker nu . :roll:
Men borde du inte investera i en liten elvinsch? Bra att dra fram, på, av och loss med.
av erik ons 27 feb 2019, 09:19
totte skrev:Jag vet inget om Järnhästens drivlina men jag tror du skall vara mycket försiktig med att gasa på om bandet inte orkar röra sig. Om en motor går för fullt och det som den skall driva inte rör på sig så är det nånting som slirar och slits hårt, rem eller koppling eller vad det nu är på din manick.


Ja, lite så tänker jag också, fast när jag stod där var det lockande att dra så mycket jag orkar och gasa på för att komma en liten bit till, får tänka mig för där. Medar hade varit bra, men tror jag får börja med att inte lassa så fullt de gånger jag inte vet hur vägen tillbaks ser ut. Vet jag att jag kan köra tillbaks i mina egna spår är det bara att lasta fullt.
av erik ons 27 feb 2019, 09:25
th skrev:Ett tips är att korta tvärslanorna lite grand och även ha två slanor efter varandra. Den första för att rulla av Järnhästen och ungefär till strax innan mitten av vältan, samt den andra för att rulla vidare till slutet av vältan. Den andra behöver då bara användas när man skall fylla bortre delen av vältan, när man fyller vältan närmast Järnhästen används bara den första.


Tackar för tips, ska testas. Gör du ett mellanrum mellan slanorna då för att kunna rulla virket till mitten av vältan (bara på första slanan) eller lirkar du ut slanorna med virke på?

th skrev:Sedan ser det ut som att du inte fäller staken på Järnhästen när du rullar av. Det är bara att lyfte den lite grand och vika ner den 90 grader så är den inte i vägen.


Ah, bra! Inbillade mig att jag inte skulle orka fälla den med virke på men det är bara baserat på känsla, så det ska jag absolut göra nästa gång.
av erik ons 27 feb 2019, 09:29
Uvskogen skrev:Det ser ut som en kanondag! Dom alltid trevligt med en "koja" när man är ute och hugger.

Ja, verkligen trevligt. För mig lägger det till en extra dimension på skogsdagarna.

Uvskogen skrev:Blir lite sugen på en sån där järnhäst för trånga områden, men har prylar så det räcker nu . :roll:

Kan man ha det? :)

Uvskogen skrev:Men borde du inte investera i en liten elvinsch? Bra att dra fram, på, av och loss med.

Klart intressant. Skulle behöva lösa laddning av batteriet, men skulle ju kunna köpa en liten solcell som jag kopplade på batteriet när jag inte är uppe. Placerar jag den smart så kan jag ha den så jag inte behöver ta batteriet av hästen för ladda.
av lfq ons 27 feb 2019, 10:53
Tack för den läsningen. Påminner om mina första eskapader för ett tiotal år sen med en nyinköpt men begagnad Oxen. Jag har aldrig räknat på hur effektiv jag är utan ser det fortfarande som en avkoppling. För mig tar lastning/lossning ungefär lika mycket tid som att köra fram och tillbaka till avlägget.
av Mangan ons 27 feb 2019, 21:02
Angående avlastning. En metod som jag ibland praktisera om det är klent, är att väga av dem. Om du har tex en bock som är lite högre än underdelen på lasset och ställe emellan vältan och järnhästen. Så kan du ta i den klerna änden och lyfta upp till bocken, sedan väga över den tunga änden till vältan, och sen kasta bort den klena änden till vältan. Man kan få bra fart på detta. Funkar kanske inte så bra om man har högt lass...?
av th tor 28 feb 2019, 01:17
erik skrev:
th skrev:Ett tips är att korta tvärslanorna lite grand och även ha två slanor efter varandra. Den första för att rulla av Järnhästen och ungefär till strax innan mitten av vältan, samt den andra för att rulla vidare till slutet av vältan. Den andra behöver då bara användas när man skall fylla bortre delen av vältan, när man fyller vältan närmast Järnhästen används bara den första.


Tackar för tips, ska testas. Gör du ett mellanrum mellan slanorna då för att kunna rulla virket till mitten av vältan (bara på första slanan) eller lirkar du ut slanorna med virke på?

Jag ser till att slanorna slutar strax innan där man vill ha stocken, att lirka ut med virke på är bara jobbigt. Slana 1 och slana 2 läggs i början med ett överlapp på några decimeter sedan drar man åt sig slana 2 efterhand som bortre delen fylls på. När inte slana 2 behövs längre kan man typiskt göra två saker:
1) börja på ett nytt varv i bortre ändan av vältan
2) lägga den åt sidan och fortsätta fylla på främre delen av vältan
av th tor 28 feb 2019, 01:26
erik skrev:
th skrev:Sedan ser det ut som att du inte fäller staken på Järnhästen när du rullar av. Det är bara att lyfte den lite grand och vika ner den 90 grader så är den inte i vägen.


Ah, bra! Inbillade mig att jag inte skulle orka fälla den med virke på men det är bara baserat på känsla, så det ska jag absolut göra nästa gång.

Jag håller med om att det kan vara lite tungt med fullt lass. Det kan underlätta att dra ett spännband runt hela lasset, på samma sätt som man gör när man lunnar utan vagn. Man bör definitivt vika staken så fort det går. På dina bilder har du ju staken uppe även om lasset är nästan tömt.
av SHR ons 06 mar 2019, 18:59
Trevlig läsning Erik! Fortsätt så!