Hej igen! Var ett tag sen sist men vi lever än iaf ;)
Det knallar väl på ungefär som vanligt i skogen nu, är ute på en vinterväg just nu men vi är snart klar där, har avverkat runt 3000 där. Skogen har varit typiskt norrländsk slutavverkning, väldig varierande allt ifrån enbitsbjörkar och granar till tallar på över 2 kubik. Lite svårt att producera riktigt bra i sånt då man får plocka 10 småträd och så ett storas mitt iallt och så smått igen.
Men men det är bara knalla på :)
Maskinerna har väl gått bra får man säga, tryckslangen in i aggregatet for igår, och i skotarn gick det en i proteclänken förra veckan annars har det väl inte varit nånting tror jag.
Hade lite tjafs förut att det ville vrida upp matarvalsslangarna när det blev mycket snö, måste blivit för stumt då vi byggde om det, så nu kör vi med bara en vanlig fast slang untan skarv eller svivel och det varkar funka hittills.
Har varit på lite extraknäck med 890n och kört risbuntar, har varit upp en 1490 buntare nerifrån landet och buntat några av våra poster, så vi ska köra fram buntarna då.
Så vi drar nog iväg på bunt uppdrag när vi är klara där vi är nu också.

Lägger väl in några bilder ;)

1490n
911an såg kall ut då jag skulle starta upp den efter att vi stått två dagar när det var kring -35
Buntlass
Vi har fått mycket snö nu... har nog över en meter på många håll nu
fint väder!
5 kommentarer | Läst 4851 ggr

Mer om bloggaren

Valmet 890

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: sön 16 dec 2007, 19:01

Kommentarer

av Anonymous tis 09 feb 2010, 16:13
Ser snyggt och praktiskt ut med buntat ris. Annars är ju ett problem med risskotning, att lassen blir skrymmande (även med klämbanke), så det blir en stor ful gata som rakar ned träd vid sidorna av utskotningsvägen.

Vet du något om ekonomin med att bunta i förhållande till att skota ut (och flisa) "lösvikt", alternativt andra för- och nackdelar med alternativen?
av Elias tis 09 feb 2010, 19:57
Fina skoterbilder, har du en xtrim eller vilken modell är det?
av grotförare tis 09 feb 2010, 20:36
den där buntarn brukar jag köra en del efter. de är ett rätt system tycker jag. deras egna 890 är typ svergies största 890. hur många buntar får ni på eran 890?
av getost91 ons 10 feb 2010, 11:49
grotförare skrev:den där buntarn brukar jag köra en del efter. de är ett rätt system tycker jag. deras egna 890 är typ svergies största 890. hur många buntar får ni på eran 890?


I såfall har man åkt med den buntaren en sväng. Typiskt nog missade man skotarens sen, bara för att den skulle vara en av dom större i landet :x Han hade väl lite svårt att få oljan att räcka till ibland om han körde på ordentligt. Kunde väl även bli lite för varm olja..
av Valmet 890 ons 10 feb 2010, 12:45
Nej jag vet inte nånting om ekonomin med de båda alternativen förutom att buntningen nog är dyrare, lät så på våran avverkningsledare iaf. Men jag är inte insatt i det.

Nej det är ingen x-trim utan ev kort 600 e-tec ;).

Vi får väl på typ mellan 25-28 buntar om de är bra, jo pratade med buntarkillen och han berättade att de förlängt sin 890 så de får på dubbla rader med 25 i varje trave och då fick de visst full vikt 18 ton på 890n.
Blir lite trixigt att lasta på våran då det är så på gränsen att buntarna når mellan stolparna.