Småfix och framsteg
av Uvskogen sön 06 maj 2012, 16:37
Strålande sol! Perfekt dag för småfix, dvs jobb man gör för att är enbart kul och inget som måste göra nu eller på tid.
Först och främst fixade jag till bakvikten till traktorn. Den har hängt framåt, tänkte inte på att göra en övre fästpunkt när jag fyllde med cement. Fick till en simpel lösning med ett lastband. Gör det lätt att lossa när den ska av. Som tur är kan draget flyttas i sidled så den kan svänga in tillräckligt. Passade på att göra ett enkelt presseningslock på tunnan också, slipper vajer och det andra som jag har där nu bli blött.
Därefter gav jag mig på traktordörrarna. Saknas lister så det blir störande med fartvinden med en sån farttraktor som jag har Nä, allvarligt, de skramlar så förfärligt så jag satte dit gummilister, sådana som man har i fönstren. Blev perfekt! Alldeles tyst nu, i alla varvtal och farter.
Sista fixet tog längs tid. Fortsatte med mitt projekt att göra om fyrhjulingen och vagnen till ett ännu bättre skogsekipage. Visst, jag är väldigt nära att byta mot något nytt, men det kostar stora pengar. Så först ska jag uttömma alla möjligheter med det jag har. En framvikt är en central del i bättre funktion med det jag har. Tror det i varje fall och en del tester i vintras pekade ditåt. Så, sagt och gjort. Fixade ett fäste fram idag och lyfte dit 90 kg järnklumpen med kranen (nej jag har inte lyckats dela den andra än ). Körde ut till skogen, sakta och fint. Kom upp för min första blötbacke för första gången med hjul och vagn på. Den grävde ner sig lite med bakhjulen men en aldrig så liten puff med drivningen på vagnen så gick den upp. Sen i de andra torra backarna så gick det utan problem. Dessutom blir styrningen något helt annat. Så nu är jag ganska säker på att jag har något på gång. Ska utveckla det hela får se innan jag säger något bestämt.
Gjorde en liten film som visar varför jag håller på med det här med framvikt. Filmen visar hur jag lyfter hela framdelen på fyrhjulingen när den står på gräsmattan med XYZ på hängd och hydraulaggregatet på plats.
Först och främst fixade jag till bakvikten till traktorn. Den har hängt framåt, tänkte inte på att göra en övre fästpunkt när jag fyllde med cement. Fick till en simpel lösning med ett lastband. Gör det lätt att lossa när den ska av. Som tur är kan draget flyttas i sidled så den kan svänga in tillräckligt. Passade på att göra ett enkelt presseningslock på tunnan också, slipper vajer och det andra som jag har där nu bli blött.
Därefter gav jag mig på traktordörrarna. Saknas lister så det blir störande med fartvinden med en sån farttraktor som jag har Nä, allvarligt, de skramlar så förfärligt så jag satte dit gummilister, sådana som man har i fönstren. Blev perfekt! Alldeles tyst nu, i alla varvtal och farter.
Sista fixet tog längs tid. Fortsatte med mitt projekt att göra om fyrhjulingen och vagnen till ett ännu bättre skogsekipage. Visst, jag är väldigt nära att byta mot något nytt, men det kostar stora pengar. Så först ska jag uttömma alla möjligheter med det jag har. En framvikt är en central del i bättre funktion med det jag har. Tror det i varje fall och en del tester i vintras pekade ditåt. Så, sagt och gjort. Fixade ett fäste fram idag och lyfte dit 90 kg järnklumpen med kranen (nej jag har inte lyckats dela den andra än ). Körde ut till skogen, sakta och fint. Kom upp för min första blötbacke för första gången med hjul och vagn på. Den grävde ner sig lite med bakhjulen men en aldrig så liten puff med drivningen på vagnen så gick den upp. Sen i de andra torra backarna så gick det utan problem. Dessutom blir styrningen något helt annat. Så nu är jag ganska säker på att jag har något på gång. Ska utveckla det hela får se innan jag säger något bestämt.
Gjorde en liten film som visar varför jag håller på med det här med framvikt. Filmen visar hur jag lyfter hela framdelen på fyrhjulingen när den står på gräsmattan med XYZ på hängd och hydraulaggregatet på plats.
2 kommentarer | Läst 2675 ggr