Lägg på locket eller inte?
av Uvskogen ons 08 sep 2010, 18:32
Har inte fått på locket på växellådan än. Känner mig fortfarande osäker på hur det bäst ska göras, känner att jag inte riktigt fullt ut förstår än hur allt fungerar där bland kugghjulen. Vad som gör vad alltså. Fast skillnaden, mot för när jag skrev det förra blogginlägget, i kunskap är enorm. Hade dessutom den osannolika turen att åka i samma bil (2*3 timmar) på en arbetsresa, med en person som sålt reservdelar till Nuffield under 1960-talet Hur otroligt är det inte att det ska hända, nästan lite otäckt Måste finnas nån däruppe som vill hjälpa till. Ja då menar jag utöver och väl ovanför Vännäs alltså
Så jag har fått en ordentlig genomgång hur det fungerar och vad som brukar förslitas och vad jag särskilt ska kolla. Men är trots det inte riktigt komfortabel med att lägga på Loctite och skruva dit det igen. Vill veta mer från fler håll, så jag har provat att lägga ut frågan på "maskinisten". Det är ett annat forum med en massa maskinfokuserade människor. Visar sig dessutom att detta med "urhoppad växelspak/låst växel" inte är alldeles ovanligt.
Ska bli spännade och se hur det fungerar där. Vet inte vad om drabbat mig, den stora obeslutsamheten känns det som o.k.s "hängslen och "snören"
Senare tillägg: Fick svar direkt på "maskinisten" av en kille som precis gjort samma sak på en äldre Nuffield. Fick klart därifrån också att "totte" hade rätt, det är kulan längst ner på spaken, som löper i spåren, som är problemet. Den är ingen kula längre, så den ska jag svetsa på och göra den rund igen. Sen kommer det funka i 42 år till
Senare ändå: Hmmm, blev tveksam. Den kanske inte ska vara rund, avfasningen är alldeles för jämn och symmetrisk för att vara slitage.. Beslut: Sätter tillbaka i morgon. Provar att växla försiktigt mellan framåt och back. Sen får vi se.
Så jag har fått en ordentlig genomgång hur det fungerar och vad som brukar förslitas och vad jag särskilt ska kolla. Men är trots det inte riktigt komfortabel med att lägga på Loctite och skruva dit det igen. Vill veta mer från fler håll, så jag har provat att lägga ut frågan på "maskinisten". Det är ett annat forum med en massa maskinfokuserade människor. Visar sig dessutom att detta med "urhoppad växelspak/låst växel" inte är alldeles ovanligt.
Ska bli spännade och se hur det fungerar där. Vet inte vad om drabbat mig, den stora obeslutsamheten känns det som o.k.s "hängslen och "snören"
Senare tillägg: Fick svar direkt på "maskinisten" av en kille som precis gjort samma sak på en äldre Nuffield. Fick klart därifrån också att "totte" hade rätt, det är kulan längst ner på spaken, som löper i spåren, som är problemet. Den är ingen kula längre, så den ska jag svetsa på och göra den rund igen. Sen kommer det funka i 42 år till
Senare ändå: Hmmm, blev tveksam. Den kanske inte ska vara rund, avfasningen är alldeles för jämn och symmetrisk för att vara slitage.. Beslut: Sätter tillbaka i morgon. Provar att växla försiktigt mellan framåt och back. Sen får vi se.
5 kommentarer | Läst 9693 ggr