Ska ju slutaverka min gallringsavdelning, den där sena saken på runt 0,8 Ha. Så jag vill ju få ut allt som kan bli ved, med andra ord det jag gallrat i vinter. I vanlig ordning så klär jag på mig lite enklare jobbkläder, ska bara köra ut. Nå blev en dag fylld av sedvanlig dramatik med fastkörningar i träd, blöthål och en bro som rasade delvis. (Ligger ett par videoklipp längst ner) Tvingades lasta av allt för att rädda mig själv och ekipaget över vattnet. Fast på uppsidan finns förstås att jag fick 6 timmar med sonen i skogen :smile: Vi reparerade bron också så förhoppningsvis fungerar den bättre i morgon.

(För "mangan" och andra bronördar som jag, så det som hände var att jag hade gjort påfarten för kantig. Det kombinerat med att jag hade sparat på spiken och bara fäst var fjärde stock. Så, när jag kom med kärran överlastad a la "axwells" förlängningar så tog det tvärstopp. Boggin orkade inte klättra upp på bron. Men med superkedjorna på så är lösningen förstås gaspådrag. Resultatet blev att stockarna rullades med makalös kraft bakåt under vagnen! Tvärstopp :oops: Plus att bakhjulen på fyrhjulingen höll på att rasa ner i 1 meter djupt vatten. Nå, det löste sig till slut, nu är bron bättre rampad och stockarna fästa. Ska lägga ett par längsgående plankor sen också så låser det ännu bättre.)
Broreparation
Metal är bra!
Reparerad och uppdaterad





8 kommentarer | Läst 3480 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Uvskogen

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: sön 20 jul 2008, 17:33

Uvskogens skog i ord och bild

Kommentarer

av totte lör 05 apr 2014, 19:44
Kan inte låta bli att länka in den här:

Bild


Lika kul som alltid att läsa om öden och äventyr i Dalaskogarna :grin:
av Tosca lör 05 apr 2014, 19:47
Ja, längsgående plank kan underlätta framfarten.
av bodaedet lör 05 apr 2014, 20:15
Lysande blogg som alltid, kul att du D här igen.
av Robertberg lör 05 apr 2014, 20:35
Jag tänkte att man skulle märka av nå skillnad i skrivsätt nu efter en tids skolk, ovana kanske. Men icke! Kul med mera bloggar att läsa :)
av Tosca lör 05 apr 2014, 21:32
Å här slipper du städa spam, de flesta påhopp är välmenta även om de kan vara vassa!
av halvproffs sön 06 apr 2014, 07:00
Ett påhopp till. Man har ju hört att Gansingar (Gagnefbor) är minst sagt ekonomiska men att spara in på lite spik.... :grin: Som Tosca föreslog; Spika dit några längsgående brädor där hjulen rullar så blir det perfekt!
av Uvskogen sön 06 apr 2014, 08:32
halvproffs skrev:Ett påhopp till. Man har ju hört att Gansingar (Gagnefbor) är minst sagt ekonomiska men att spara in på lite spik.... :grin: Som Tosca föreslog; Spika dit några längsgående brädor där hjulen rullar så blir det perfekt!


Ja, jag vet, ibland blir det åt det dumsnåla hållet. Men å andra sidan lärde jag mig något. Eller egentligen två saker, det andra återkommer jag till. Väldigt kreativt!
av axwell sön 06 apr 2014, 09:19
Var det denna bro som jag föreslog att du skulle "elda upp", det hade inte hjälp, ser att all bark är kvar på stockarna.

I senaste laget nu att dra av barken randvis med yttersidan av sågsvärdet.

Inte behöver du ödsla dyra 6"-spik tätare än var 4:e om du, som många föreslår, fäster breda längsgående plank där hjulen skall rulla.

Axwell-idén strulade till det, skönt att det löste sig.