Körde igång idag. som vanligt så måste man flytta runt en massa grejor före, innan man får plats. Bakvikten bland annat. Den ska på traktorn igen nu när bladet är av. Det gick snabbt och fort, fick till en sån där drömbackning med traktorn så armarna kom alldeles perfekt till.

Nå, vagnen var det. När jag satte på driften så tyckte jag att jag gjorde en smart sak som vände på draget. Då fick jag ett hål längst fram på centrumbalken där jag kunde dra ut slangarna. blev jättebra. Samtidigt så har jag i vinter funderat över hur ofta som inte stödbenen nått ner till marken. Nu vet jag varför. Draget hamnade avsevärt längre ner vilket gjorde att vagnen kom högre upp längst fram. Särskilt då jag har låst bakfjädring. Så dagens övning blev att ta upp ett hål för slangarna i balken och sen sätta tillbaka draget som det satt från början. Med risk för att framstå som en idiot så måste jag ändå dela min glädje över min upptäckt (tack "totte") att man kan använda vinkelslipen för att kapa järn. Ja jag vet, men jag har varit så inne i att en sån har man för att slipa. Nu satte jag på en kapskiva och vips var ett snyggt rektangulärt hål gjort. Lite filande och skyddspackande så sen var allt på plats. I morgon ska jag förhoppningsvis börja med förlängningen. Frågan är, ska jag göra med lutning eller inte?
För övrigt nån timme vedkapning. :smile:
Uppochnervänt drag
Väldigt fint hål för slangarna, med mjuka kanter!
Allt på plats igen!
Funderar och funderar, hur lång? vinkel? justerbar?


3 kommentarer | Läst 3553 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Uvskogen

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: sön 20 jul 2008, 18:33

Uvskogens skog i ord och bild

Kommentarer

av totte sön 18 mar 2012, 03:06
Kul att se, väntar på fortsättningen. För mig var det tvärtom, vinkelslip var nåt som man kapade med, sen kom jag på att den är rätt bra att slipa med också. Snyggt jobb! Men så äckligt snöfritt du har!
av Kse mån 19 mar 2012, 09:42
Är ev. lutning till för att hålla virket på plats bättre i motlut?
Belastningen blir högre på förlängningsdelen om den har lutning, men det kanske den står pall för.
Håller med föregående talare ang snön.
av Slurfi mån 19 mar 2012, 10:44
Man brukar ha bakbanken högre på vedkälkar för att det inte ska hänga ner i marken
när man kör hellånga björkar och för att kompensera för trädens koniska form.
Men din vagn kanske är så hög så det inte märks.