Snöslunga på gång i garaget..
av Sweden-viking tis 18 okt 2011, 21:28
Såå har man blivit med en snöslunga, ASEA/Ariens modell HPD6-32.
Konceptet är:
Chassiet är en 32tums Ariens 2-stegs(bredd 80cm) 4 växlar fram och en back, vevbart utkast, orginal hjul med differential och snökedjor på.
Chassiet är nu i hopparat med en ASEA 3-fas motor på 5,5HK (4kw) ca 1450 v/m, jag har högre utväxling än orginal då elmotorn varvar mindre men ju är råstark,
En skillnad är att på bensinmotorn så anges toppeffekt medans elmotorn anger medeleffekt-
Råvaruförsörjningen sker via en lämpligt lång trefaskabel som jag lägger ut.
Startar alltid, inga avgaser eller illalukt, energi effektiv och råstark.
Liten nackdel kan ju vara att jag inte har någon varvtalsreglering men det behövs inte direkt på snöslungan, bensindrivna går ju oftast på fullt varv för att orka.
Fattas lite puts på detaljer, med typ skydd över drivningen och färg. väntar också på snön för en första hård test, och utvärdering av utväxlingen, mm.
Får väl återkomma efter lite snö arbeten och med ev bilder om intresse finns.....
Konceptet är:
Chassiet är en 32tums Ariens 2-stegs(bredd 80cm) 4 växlar fram och en back, vevbart utkast, orginal hjul med differential och snökedjor på.
Chassiet är nu i hopparat med en ASEA 3-fas motor på 5,5HK (4kw) ca 1450 v/m, jag har högre utväxling än orginal då elmotorn varvar mindre men ju är råstark,
En skillnad är att på bensinmotorn så anges toppeffekt medans elmotorn anger medeleffekt-
Råvaruförsörjningen sker via en lämpligt lång trefaskabel som jag lägger ut.
Startar alltid, inga avgaser eller illalukt, energi effektiv och råstark.
Liten nackdel kan ju vara att jag inte har någon varvtalsreglering men det behövs inte direkt på snöslungan, bensindrivna går ju oftast på fullt varv för att orka.
Fattas lite puts på detaljer, med typ skydd över drivningen och färg. väntar också på snön för en första hård test, och utvärdering av utväxlingen, mm.
Får väl återkomma efter lite snö arbeten och med ev bilder om intresse finns.....
14 kommentarer | Läst 35570 ggr