Såå har man blivit med en snöslunga, ASEA/Ariens modell HPD6-32.
Konceptet är:
Chassiet är en 32tums Ariens 2-stegs(bredd 80cm) 4 växlar fram och en back, vevbart utkast, orginal hjul med differential och snökedjor på.
Chassiet är nu i hopparat med en ASEA 3-fas motor på 5,5HK (4kw) ca 1450 v/m, jag har högre utväxling än orginal då elmotorn varvar mindre men ju är råstark,
En skillnad är att på bensinmotorn så anges toppeffekt medans elmotorn anger medeleffekt-
Råvaruförsörjningen sker via en lämpligt lång trefaskabel som jag lägger ut.
Startar alltid, inga avgaser eller illalukt, energi effektiv och råstark.
Liten nackdel kan ju vara att jag inte har någon varvtalsreglering men det behövs inte direkt på snöslungan, bensindrivna går ju oftast på fullt varv för att orka.
Fattas lite puts på detaljer, med typ skydd över drivningen och färg. väntar också på snön för en första hård test, och utvärdering av utväxlingen, mm.

Får väl återkomma efter lite snö arbeten och med ev bilder om intresse finns..... :D :D :D :D

14 kommentarer | Läst 35570 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Sweden-viking

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: ons 27 sep 2006, 19:58

Kommentarer

av Mikael ons 19 okt 2011, 16:21
En film vore ju toppen, men en bild duger också :wink:
av Slurfi ons 19 okt 2011, 19:09
Definitivt intressant.
av axwell tor 20 okt 2011, 20:40
Du skriver fyra "växlar", har den växellåda eller är det fyra lägen för friktionsskivan.

Min är nästan tvärtom, två användbara lägen framåt och tre-fyra bakåt.
Tyvärr hade ursprunget i mitt bygge en Techumseh- motor med motgående rotationsriktning på remskivorna, har därför ett bakvänt system för drivhjulen.

Kylfläkten tog jag bort redan före första start.

Inkastet är förlängt drygt en halv meter fram/uppåt för att klara högre drivor, elmotorn klarar mycket mer än en vanlig bensinmotor.

Vi väntar med intresse på rapport i denna kanal !
av totte tor 20 okt 2011, 21:16
Bilder, för tusan människa, bilder!!!
av Sweden-viking tor 20 okt 2011, 22:57
@Axwell:
För att skifta rotation på elmotorn så skiftar du ju bara på 2 faser så snurrar den åt andra hållet.
Har också funderat på ett högre utkast för mitt orginal ARIENS är rätt lågt.
Måste få säga att den gammla ARIENS Snow Throu verkar vara stabilt byggd i stål och med god tillgång på reservdelar och sprängskisser är det inget problem.

Kan rekomendera några Snöslunge forum over there:

http://gold.mylargescale.com/scottychao ... index.html

http://www.opeonthenet.com/phpBB2/viewt ... p?f=1&t=81

http://www.snowblowerforum.com/

http://www.opeonthenet.com/

http://www.abbysguide.com/ope/discussions/

Ska försöka få någon bild framåt helgen....
Men har inte alla smådetaljer klara ännu, för i kväll var det hockey och sen skall man suga på serieledningen i elitserien för Skellefteå AIK också ett tag.

Har felsökt ett par motorsågar (2st), verkar vara dålig kvalitet på bensinslangar och aggresiv soppa, dessutom passade inte den svindyra sk orginal slangen 80spänn för en dm slang!! Lustigt att bäge slangar gav upp den ena är som tuggummi den andra hål i!!
av totte tor 20 okt 2011, 23:17
Inte alls ovanligt med dagens bensinkvalitet att slangarna ger upp. Kolla membranen också, dom far också illa.

Gamla Ariens var ett kvalitetsmärke, tror att det förfuskats rätt rejält numera, det är i stor sett samma som andra konsumentslungor nu, gissar jag. Man rider på märket för att kränga i stort sett samma grejor lite dyrare.
av axwell fre 21 okt 2011, 09:22
Sweden-viking skrev:@Axwell:
För att skifta rotation på elmotorn så skiftar du ju bara på 2 faser så snurrar den åt andra hållet.

Absolut, så enkelt, fast det hade jag som elektriker hört talas om tidigare. Tecumseh motorn hade två drivande axlar, den ena som drog runt drivhjulen var en förlängning av kamaxeln, därav olika rotationsriktningar.
Det finns inte plats för något driftsäkert arr. för att få hjulen att snurra som originalet hade det.
Nu är det inget problem att ha en dubbel 1/4" bred remskiva för hjulen och en enkel 1/2" för aggregatet på elmotorns drivaxel. Det är bara texten för reglaget som är ändrad.

Den kan visserligen gå onödigt fort bakåt men fullt tillräckligt snabbt framåt.
av Sweden-viking fre 21 okt 2011, 16:31
Här kommer några bilder. Som sagt skydd över remskiva snyggare eljobb + lite färg mm kommer efter provdriften är avslutat.
Chassiet kommer från Ariens och är från år 1971/1972 så den är ca 40 år gammal, bredden är 32tum(80cm) denna modell bestod av två delar dels en traktordel med motorn techumse snow king motor med drivning och styret mm. Sedan är snöslunge-delen tillbehör som monteras till traktorn med 2st bultar, det fanns även gräsklippare, sopvals, kompostkvarn vagn med hjul som kunde monteras på som en liten traktor.
Tecumse motorn som gått i ca 35 år skickade till slut vevstaken genom blocket vilket inte är helt ovanligt på tecumse motorn som är känslig på motor oljan men av många anses bättre i vinterförhållanden än Briggs & Straton. Tecumse finns ej längre då de blev uppköpta om jag inte minns fel för ett antal år sedan.

Det fanns två spakar där man kan frikoppla dels drivningen av slungan, dels driften på hjulen. Jag har i detta läge slopat funktionen frikoppla drivningen av hjulen osäkert om det hjulet kommer att rymmas. Denna frikoppling sker ju också via växlarna där det finns friläge samt att jag har kvar differentialen.

ASEA + Ariens Snow Trou årsmodell 1971/1972 traktor chassi + slunga


Ariens logga på hjulet


närbild drivning


<Närbild drivningen


Ariens traktor med klippagg och vagn


Här en renoverad Ariens och BS-motor
Bilagor
av totte fre 21 okt 2011, 16:55
En riktig gammal klassiker! Snyggt jobb att elektrifiera den, bara att vara lite noga med var kabeln är medan man kör.

Dem där modellen med drivning från kamaxeln har ställt till det för rätt många som bytt motor på snöslungor. Nu har ju du växlar som fungerar ändå, lite värre för dom som upptäckt att som har fem backväxlar och en fram.
av Sweden-viking fre 21 okt 2011, 17:42
totte skrev:En riktig gammal klassiker! Snyggt jobb att elektrifiera den, bara att vara lite noga med var kabeln är medan man kör.


Självklart skall jag hålla stenkoll på kabeln.
Jordfelsbrytare är för mig ett sjävklart krav.
Funderar på någon form av kabelupprullare men inte hittad någon vettig. tillsvidare har jag svetsat en kabelhållare som jag har med på styret och manuellt förlägger kabeln.
Har tomkört utan snö och det funkar bra. har inte så stor uppfart at köra på men har infarten nedsänkt ca en halvmeter från gräsmattan så med senaste snövintrar i minne så hadde jag knappt plats för snön då drivorna blev 2meter höga och man blir bara äldre och bekvämare.

Ser fram emot att ha råvaruförsörjningen från närproducerad elektrisk vattenkraft alt vindkraft och slippa avgas stinkande kläder och arabisk olja..

orginal
Bilagor
av axwell fre 21 okt 2011, 19:23
Du får vara beredd på frågan. "å´hur ofta brukar du köra över gummikabeln?"
"Vet inte, ska börja räkna så fort det händer", brukar jag svara.

Röret som är svängbart sitter i ett ytterrör på plåtstaget där du har Arienmärket, det långa innerröret har profiler mot ytterrörets övre ända så att det kan ställas i rakt fram höger eller vänster.
Den lyckade grejen kan vara anledning till att det gått så olycksfritt i ca 15 år.

Hade planer på ett motorskydd kombinerat med on/off men hittade ingen smidig kapsling så det blev bara en brytare på slungan.
Motorskydden sitter stationärt i matningen till trefasuttagen i stället.
Nu finns det bra kapslingar att tillgå.
av totte fre 21 okt 2011, 21:31
Motorskydd är bra men räcker inte. Skall absolut vara en trefas jordfelsbrytare också, om det inte redan är det på hela anläggningen förstås.

Ser på din först bild vikingen hur infarten ser ut, en mardröm att ploga utan slunga med såna kanter.
av axwell fre 21 okt 2011, 22:24
Jordfelsbrytaren är väl självklar enl Wikingen, ersätter ändå inte motorskyddet, så de kompletterar varandra men av skilda skäl. Det tar för lång tid att utlösa en vanlig säkring vid tex fastkörning.

Trodde nästan att Totte skulle hamna i nostalgidrömmar över hjulet med tre hjulbultar(skruvar eg.). Vilken fransk bilmodell körde med den lösningen?

Känner igen logan på navkapseln, tror att mina gammhjul ligger i överblivna "bra ha högen".

Hela slungan tycks vara från en exklusivare serie än mitt hembygge som är både mindre och troligen äldre.

Kan just nu acceptera lite tillfälligt snöfall för att få en rapport ur "skarpt läge".
av totte fre 21 okt 2011, 23:51
Jo, just så menade jag om motorskydd och jordfelsbrytare, båda behövs.

Citroën 2CV/Ami/Mehari/Dyane och GS i alla fall, minns sen inte om det var fler som hade tre.