Köpte i fredags en som jag tror bättre begagnad Mercury rak 4cylindrig båtmotor med elstart, eltilt och powertrim.
Då min Suzuki DT 55hk inte velat gå bra i sommar, den fyller cylindrarna med vatten
Jag har skruvat många timmar i sommar i suckan bytt topploppspackningar, impellrar, avgasplåtspackningar, stift mm och nu ger jag upp med en suck.
Nu får det bli Mercury igen.. .
Har sen tidigare oxå en äldre 4cyl Mercury 500 1967 som är i stort samma motor förutom att den saknar elstart, el tilt, powertrim och oilinjektion. Men den har jag tänkt
att jag ska gå igenom och uppdatera/renovera när tid finns kanske i vinter?.
Och den nyare 4-cylindriga går fin-fint på låga varv, längtar redan till våren och en provrepa i Skellefteälven..

Under kåpan med 4stift


3193755988t_1l.jpg
provmontage
3193755988t_1l.jpg (4.74 KB) Visad 2615 gånger


Min mercury 500, old 1967, i bakgrunden en 200.


4 kommentarer | Läst 29041 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Sweden-viking

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: ons 27 sep 2006, 19:58

Kommentarer

av Slurfi sön 04 nov 2012, 10:04
Det intressanta med utombordsmotorer är ju att de är så otroligt kompakta och går tyst.
Hur mkt jobb vore det att konvertera till vanlig kylare och använda den i en snöskoter?
Jag har en 4t skoter med som det verkar samma motor som de har i jetskiarna så uppenbarligen
har skoterfabrikanterna redan börjat göra det.
av Sweden-viking sön 04 nov 2012, 11:31
Slurfi skrev:Det intressanta med utombordsmotorer är ju att de är så otroligt kompakta och går tyst.
Hur mkt jobb vore det att konvertera till vanlig kylare och använda den i en snöskoter?
Jag har en 4t skoter med som det verkar samma motor som de har i jetskiarna så uppenbarligen
har skoterfabrikanterna redan börjat göra det.


Lite pyssel blir det med kylare och framförallt kraftöverföring från stående vevaxel till växellåda/variator, men det går förstås men tar bara lite tid.


En liten film med murklan i vinterkylan ca 2°....

http://www.youtube.com/watch?v=t3tCMml0 ... e=youtu.be

:D :D :D
av D Brown sön 04 nov 2012, 11:37
För 25 år sedan hade grannen en rak sexcylindrig sådan, den såg imponerande ut, både med men mest utan kåpa. 125 hk var det. Tyvärr såldes ekipaget innan jag fick se (och höra) det i action.
Riktigt "snabb" propeller var det också.

Efterföljande ägare höll på och fyllekörde med vattenskidor i blåsväder, när kom korsade sjön och kom hem till bryggan upptäckte dom att skidåkaren saknades i änden på snöret. Dom åkte ut och letade efter vattenskidåkaren och denne hittades medvetslös i vattnet. Turligt nog iklädd seriös flytväst med huvudkrage så han flöt rättvänd.

Sensmoral: Snabba båtar och alkohol hör inte ihop!
av Kse sön 04 nov 2012, 13:23
Slurfi skrev:Det intressanta med utombordsmotorer är ju att de är så otroligt kompakta och går tyst.
Hur mkt jobb vore det att konvertera till vanlig kylare och använda den i en snöskoter?
Jag har en 4t skoter med som det verkar samma motor som de har i jetskiarna så uppenbarligen
har skoterfabrikanterna redan börjat göra det.


Ski-doo och Sea-doo har ju sen länge använt samma motorer, iaf på tvåtaktssidan, hur det ligger till på 4t sidan vet jag ej. Ski-doos 1200 vet ja däremot är utvecklad för snöskoter.

Enligt rykten så kom Ski-doos första 4t satsning av sig då Yamaha presenterade RX 1:an,Ski-doos tilltänkta motor som kom från marinsidan kunde inta alls matcha vikt/effekt förhållandena jämfört med RX1:an så projektet bromsades upp en aning.
Angående ljuddämpning så är det nog svårt att matcha båtmotorerna då dom har avgasutblåset under vatten vilket dämpar ljudet effektivt. Antar att själva motorn kan byggas kompaktare oxå då det hela tiden finns fri tillgång på kallt kylvatten.