Vårat första uppdrag, blir troligtvis det största enskilda objektet vi gjort vad gäller röjning. Handlar om ca 60 ha "totalröjning" dvs att vi skall hugga bort exakt allt.... Skönt att man inte behöver tänka allt för mycket :)

Finns ett antal träd som vi måste fälla med motorsåg men det kommer inte bli allt för många....

Eftersom allt kommer att grotas så undrar jag om man skall röja på något speciellt vis för att det skall bli enklare att skota upp riset?

Sen skrev jag tidigare att jag fixat dom här nya extraljusen som man sätter fast inne i bilen. Är ytterst nöjd med dessa än så länge, ända nackdelen är att det tar ca 0,5 sek längre jämfört med vanliga extraljus att komma igång.

Hinner inte skriva något mer nu får återkomma snart och skriva lite längre.

Hare bra...

10 kommentarer | Läst 7371 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

SkogsGotte

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: tis 06 maj 2008, 18:06

Kommentarer

av Röjkvist sön 06 dec 2009, 09:05
Välkommen till Södern! Det är blött i skogen nu så ordentliga regnkläder går det åt.
Skriv gärna lite om objektet, varför totalröjer man 60ha? Försummad plantering?
Det brukar väl alltid komma upp självsått under björkbuskarna!
av Anonymous sön 06 dec 2009, 11:48
Ja, intressant fråga: varför totalröja? Misslyckad plantering, eller?
av masterchief sön 06 dec 2009, 12:33
Försök att få riset åt ett och samma håll....
Annars blir det elände för skotaren....
av SkogsGotte sön 06 dec 2009, 16:14
Jo blir ju försöka få det mesta åt samma håll... Och att man kör från olika håll på området beroende på hur vinden ligger.

Är åt luftfartsverket så det är något som görs regelbundet så att det skall bli säkrare vid start och landning skulle jag tro.
av totte sön 06 dec 2009, 16:21
Är det ute vid Axamo då, Jönköpings flygfält?
av SkogsGotte sön 06 dec 2009, 18:38
Stämmer mycket väl totte!

Är i direkt anslutning till landningsbanan så blir nog några timmars säkerhetsutbildning.
av Anonymous mån 07 dec 2009, 00:28
Vore väl både snabbare och billigare att leja en turkisk flygplansbesättning?

Var det inte turkar, som flög charterplanet som hade lite svårt att lyfta i tid för något år sedan (Östersund?)? Delar av banbelysningen och färgavskrap på planet utgjorde bevisningen att just det planet var skyldigt.
av totte mån 07 dec 2009, 00:59
Hmm säkerhetsutbildning, dom har kanske skärpt sig numera. 1981 körde jag dumper på flygplatsen i Kallinge i Blekinge, där låg också flygflottiljen då. Där byggdes en ny panncentral och alla bergmassorna skulle köras till en tipp på andra sidan flygfältet. Fanns ingen väg runt utan jag körde rakt över startbanan där det var ett trafiklyse som tornet kontrollerade. Den enda säkerhetutbildningen jag fick var nån officer som lät meddela att kör du mot rött så åker du in om du överlever och se till att inte tappa nåt på banan.

Var ganska kul och respektingivande att sitta 30 m från bankanten och se Draken och Viggen och trafikplan och annat starta och landa.
av Slurfi mån 07 dec 2009, 10:05
kör du mot rött så åker du in om du överlever och se till att inte tappa nåt på banan.

Det var ju nog info, varför krångla till det.
av totte mån 07 dec 2009, 20:57
Så sant Slurfi, det räckte.