Förra veckan råkade vi vid 2 tillfällen ut för låsta bommar, båda gångerna lyckade man lösa det utan allt för stora tidsförluster, ena bommen kom markägaren och låste upp efter bara ett par minuter och den andra gick att köra runt (dock så tar släpet och bilarna mycket stryk) :/

hur gör ni vid låsta bommar? hur ser det ut med ersättning med mera? ibland funderar man bara på att dra sönder bommen med bilen men blir nog någon som blir sur då skulle jag tippa på, vissa bommar går som tur var att skruva lös men vissa är svetsade så dessa är betydligt besvärligare.... knipsa låsen är väl det enklaste sättet men brukar oftast vara väldigt kraftiga lås.... förstår inte varför dom inte kan ha lås med sifferkombinationer istället.....

annars så flyter allt på i hyfsad takt, är för tillfället lite få plantörer men är skönt att man kan göra bort de mindre hyggen och spara de stora fina hyggena till hösten...

efter 3 veckor med akuta underröjningar åt olika bolag så verkar det äntligen som att man får fortsätta med vanliga ungskogsröjjningar och man slipper stressa och byta trakter hela tiden....

30 års kalas igår på "sågen" så idag är det skönt att slippa vara ute i skogen :o
snytbaggen hittade direkt planten på släpet :S
stått väldigt grova och fina granar här tidigare
tveksamt till om de sådda fröna överlever här, ganska bra med vatten...
6 kommentarer | Läst 31792 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

SkogsGotte

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: tis 06 maj 2008, 19:06

Kommentarer

av Tosca sön 17 jun 2012, 16:27
Blev inlåst på en väg för något år sedan, som tur var hade jag gastuberna med mig i bilen så det gick bra att skära av låssprinten.
Naturligtvis svarade inte någon ansvarig efter 4 en fredagkväll...
En flistuggschaufför hittade också en låst bom där den skulle vara öppen, han lyfte den åt sidan bara.
Uppdragsgivaren stog för ny bom på det stället.
Väntetidsersättning har det aldrig varit tal om, fast det kanske skulle tas upp vi förhandlingar så minimeras nog problemen innan de uppstår.
av Blivande snickare sön 17 jun 2012, 16:48
Jag och farsan blev bakom en låst bom en gång. Fullt lass och ordern var att man fick köra ut ENDAST åt det hållet. Vi kopplade löst vagnen, backde till så att kranen nådde till bommen och farsan lyfte bort den med kranen. Ingen har frågat nåt efteråt angående bommen.
av JD 2006 sön 17 jun 2012, 21:58
Ja det är alltid någon gång varje sommar det händer att bommar som ska va öppna är väldigt bra LÅSTA.

Bara och dra sönder om man skall tänka ekonomiskt iaf. Vad kostar det att stå med en skördare och kanske vänta i någon timme innan det kommer någon?

Lite jobbigare när det är för dig gotte som inte har någon lastbil eller maskin med dig.
Men pickupen lär nog fixa en ganska stadig bom iofs.
Ja det är då helt klart att en låst bom kan orsaka mycket trubbel. :sad:
av D Brown sön 17 jun 2012, 22:16
Köp en batteridriven vinkelslip att ha i bilen, den kan ju vara bra till annat också.

Själv köpte jag ett nytt kombinationslås till bommen för två år sedan när det föregående började bli trögt, första gången jag kom dit stod bommen öppen och låset hängde öppet i bygeln, jag stängde bommen.
Nästa gång jag kom dit stod bommen öppen och låset var stulet :evil:

Måste ju vart någon av de andra andelsägarna som antingen snodde låset eller lämnade det öppet. :???:
av Ola mån 18 jun 2012, 00:17
D Brown skrev:Själv köpte jag ett nytt kombinationslås till bommen för två år sedan när det föregående började bli trögt, första gången jag kom dit stod bommen öppen och låset hängde öppet i bygeln, jag stängde bommen.
Nästa gång jag kom dit stod bommen öppen och låset var stulet :evil:

Måste ju vart någon av de andra andelsägarna som antingen snodde låset eller lämnade det öppet. :???:


Eller så var det ett ABUS kombinationslås som man tror skall vara säkra, men är väldigt lätta att öppna även om man inte kan koden.
av Kse mån 18 jun 2012, 22:27
Låste in en gubbe för två år sedan, eller han trodde nog det iaf.
Farsan är "vägmästare" på en av Sveaskogsvägar och låser och öppnar bommen vid förfallstid.
Farsan skickade mig att låsa men jag såg att det var färska bilspår så jag drog bara igen bommen utan att sätta i hänglåset. Tidigt nästa morgon så var jag förbi bommen för att sätta i hänglåset men då var både bom och stolpe snedvriden. Bilföraren tog för givet att han var inlåst och körde helt enkelt igenom bommen med sin King Cab. Vi såg nämligen bilen där dagen efter med klara skrapmärken och inbuktningar i frontskyddet.
Det var ett vindkraftsbolag som skulle montera nån mätutrustning efter vägen fick vi reda på.
Sveaskog brydde sig inte dess mer utan skickade en ny kraftigare bom som vi fick installera