CF 500
av Patrik_Ostvik lör 02 mar 2013, 19:39
Har under några år kört med min CF 500. Vid köpet tyckte många att jag kastade pengarna i sjön när jag väljer att köpa en "kinamaskin" Tja, möjligt..men jag gjorde mina studier och läste på om dessa maskiner. Väl utprovade, egna motorer, inte kopierade från andra märken utan många egna lösningar som noggrannt utprovats i tuffa förhållanden. Läste på diverse forum om vad folk tycker om maskinerna, samt atv-tidningar som rosar denna kines.
Sagt och gjort, köpet genomfördes efter provkörning av diverse maskiner, och jag tyckte att CF:en kändes bra. Bred sits, stabil kurvtagning, stadig på väg likväl som i terräng.. Bra köp tänkte jag, får se om den håller måttet i skogen?
Det första jag gjorde var att såga bort den lilla aluminiumpinnen som spärrar gasen, drog åt bultarna till kylaren och kontrollerade kylarfläkten. Allt känndes tajt och bra, sedan kopplade jag den lite överdimensionerade timmervagnen och körde till skogs. Började på ett blötområde där trktorn valde att fastna vid förra avverkningstillfället. Flöt bra över myren! Sågade ett par tallar och lastade 4 timmerstockar (rymmer ca 8 vid full last, stockar på ca 35 cm i brösthöjd, och nån liten massapinne) Körde ut, kryssade mellan stubbar och träd. Körde på lågen ut och gick hur bra som helst, varken slirade på remmen eller slirade.
Nästa sväng valde jag att köra samma spår in och ett annat spår ut med ett lite större lass. Lite besviken blev jag då jag fastnade efter ca 20 meter. Visade sig att jag glömt koppla i 4-hjulsdriften!! lite irriterad kopplade jag i den, och testade lite försiktigt på gasen och kände att jag satt fast lika fullt!! Måste jag lasta av vagnen var min första tanke. Nej då.. diff-spärren i, styret rakt och vips var jag iväg.. kopplade ur diffen på bättre mark och styrningen blev behagligare igen.
Efter denna första resa till skogs lärde jag mig mycket. Alla myter om att man lätt stegrar över vid tung last i uppförsbacke, känns som en myt.. Har aldrig provat lätta framhjulen, det kan bero på att jag köpte en LÅNG maskin. Att kvaliten skulle vara sämre än någon annan maskin, nja.. Tveksamt.. jag har ca 100 mil i skog släpandes på timmervagnen och hittills har jag bytt 2 saker som båda vart självförvållade. Växelspaksupphängningen och viren... Maskinen tjänar mig året om, plogar hela vintern åt mig och grannen, startar oavsett om det är -30 eller +30, går lika bra nu, kanske bättre än då den var ny, plasten har hållit trots påkörningar av träd och grenar. (har monterat bodyplate) Den glappar inte i styrning, den bluddrar aldrig, den har aldrig stannat och jag har inte haft några andra problem. Jag är än sålänge mycket nöjd. Barnen trivs när vi nöjesåker någon mil på sköna sommarkvällar och jag litar mer på denna maskin än på min Yamaha. CF har i mina ögon byggt en maskin som på riktigt klarar alla behov. OCH är driftsäker! Kommer man ihåg att ta bort gasspärren och montera bodyplaten, så har man en maskin likvärdig med alla andra maskiner på marknaden, till halva priset! Kanonmaskin.
Sagt och gjort, köpet genomfördes efter provkörning av diverse maskiner, och jag tyckte att CF:en kändes bra. Bred sits, stabil kurvtagning, stadig på väg likväl som i terräng.. Bra köp tänkte jag, får se om den håller måttet i skogen?
Det första jag gjorde var att såga bort den lilla aluminiumpinnen som spärrar gasen, drog åt bultarna till kylaren och kontrollerade kylarfläkten. Allt känndes tajt och bra, sedan kopplade jag den lite överdimensionerade timmervagnen och körde till skogs. Började på ett blötområde där trktorn valde att fastna vid förra avverkningstillfället. Flöt bra över myren! Sågade ett par tallar och lastade 4 timmerstockar (rymmer ca 8 vid full last, stockar på ca 35 cm i brösthöjd, och nån liten massapinne) Körde ut, kryssade mellan stubbar och träd. Körde på lågen ut och gick hur bra som helst, varken slirade på remmen eller slirade.
Nästa sväng valde jag att köra samma spår in och ett annat spår ut med ett lite större lass. Lite besviken blev jag då jag fastnade efter ca 20 meter. Visade sig att jag glömt koppla i 4-hjulsdriften!! lite irriterad kopplade jag i den, och testade lite försiktigt på gasen och kände att jag satt fast lika fullt!! Måste jag lasta av vagnen var min första tanke. Nej då.. diff-spärren i, styret rakt och vips var jag iväg.. kopplade ur diffen på bättre mark och styrningen blev behagligare igen.
Efter denna första resa till skogs lärde jag mig mycket. Alla myter om att man lätt stegrar över vid tung last i uppförsbacke, känns som en myt.. Har aldrig provat lätta framhjulen, det kan bero på att jag köpte en LÅNG maskin. Att kvaliten skulle vara sämre än någon annan maskin, nja.. Tveksamt.. jag har ca 100 mil i skog släpandes på timmervagnen och hittills har jag bytt 2 saker som båda vart självförvållade. Växelspaksupphängningen och viren... Maskinen tjänar mig året om, plogar hela vintern åt mig och grannen, startar oavsett om det är -30 eller +30, går lika bra nu, kanske bättre än då den var ny, plasten har hållit trots påkörningar av träd och grenar. (har monterat bodyplate) Den glappar inte i styrning, den bluddrar aldrig, den har aldrig stannat och jag har inte haft några andra problem. Jag är än sålänge mycket nöjd. Barnen trivs när vi nöjesåker någon mil på sköna sommarkvällar och jag litar mer på denna maskin än på min Yamaha. CF har i mina ögon byggt en maskin som på riktigt klarar alla behov. OCH är driftsäker! Kommer man ihåg att ta bort gasspärren och montera bodyplaten, så har man en maskin likvärdig med alla andra maskiner på marknaden, till halva priset! Kanonmaskin.
4 kommentarer | Läst 23010 ggr