Cf 500 black edition long
av Patrik_Ostvik mån 04 mar 2013, 18:23
Så hade jag gjort något av ett mandomsprov, inte bara för mig, utan också för hjulingen.
Bestämde för några dagar sedan att jag och en bekant skulle nöjesåka med våra maskiner vid tillfälle. Tillfället dök så passligt upp denna underbara söndag med solen som sken och vädret var inte allför illa. Ca - 9 grader då vi fulltankade lämnade gården med ett litet lätt leende på läpparna. Planerade turen gick mot ett samhälle ca 1 mil bort. Vägen dit har under denna vinter inte plogats mer än halva sträckan, vilket gjorde utmaningen extra utmanande. Nysnö ca 30 cm och under detta packad snö som tinat och frusit...perfekt att åka på! Problemen började när vi kom in på vägen som förövrigt hade plogats upptäckte vi...ungefär 5 km. Väl framme på den oplogade delen märker vi att traktorn som plogat bara plogat fram till en stickväg inför en annalkande avverkning. Traktorn hade sedan fortsatt sin färd vidare efter vägen med plogen upphöjd, vilket endast lämnade två djupa traktorspår. Inte fullt så idealiskt att köra på, men mitten var frusen så hulingarna rymdes på den hårda mittsträngen som blivit kvar. Bekanten som jag körde med kör en Can-Am 800 med Mud Pro däck, som gräver lite mer än mina orginaldäck. Hans maskin har också luftfjädring som är höjbar ca 3 tum. Ca 150 meter in efter den oplogade delen med djupa traktorspår gick då Can-Amen ner sig på ena sidan vilket resulterade i att han gasade och skapade nya spår, lite för djupa för mig! Jag körde fast...20 meter senare satt också han fast. Efter ca 1 timme var vi så åter lösa, och vi lyckades också vända våra maskiner..viss övertalning krävdes innan vi lyckats vända hjulingarna i djupsnön, genom traktorspåren. Snön hade blivit porös och inte särskilt lättkörd tillbaka, men till slut ute på fast mark igen. Blöta av svett och mycket lyckliga. Efter detta valde vi skoterled, vilket var ett framgångskoncept, ända tills fastkörning nr 2 inträffade och jag var tvungen att vincha upp Can-Amen, vinchen fungerade utmärkt Nästa fastkörning stod jag för, efter en miss av packad skoterspår med ca 5 meter. Can-Amen fick nu vincha lös mig. På väg hem ca 1 mil bort kl 22.00 tyckte jag att kylan blev lite väl påtaglig. Väl hemma tittar jag på termometern som visar - 24 grader. Inte undra på att det blev kallt. Men slutsatsen jag drog efter vår tur var att framkomligheten var likvärdig på Can-Amen och min CF 500 black edition long. Dessutom var -24 inga problem trots diverse stillestånd och körning. Genomfrusen och genomdränkt med snö klarade hjulingen denna heldag ute i spåret och dessutom i djupsnön. Måste återigen säga att jag är imponerad av maskinen, och kan varmt rekomendera er skeptiker att ge dessa underbara maskiner en ärlig chans. Det jag saknar på den, som jag verkligen vill ha, och direkt erkänner är ........handtagsskydd, eller möjligen ruta med handtagsskydd. Kalla dagar skulle detta vara underbart. I övrigt lämnar den inte utrymme till mer att önska, den har det jag behöver. (förutom mudpro light däck )
Jag hoppas att den kommer att gå sönder snart, så jag får ge er skeptiker något att elda med ;-) Men jag befarar att detta inte kommer att hända ännu. Den känns lika pålitlig nu som för 100 mil sedan.
Bestämde för några dagar sedan att jag och en bekant skulle nöjesåka med våra maskiner vid tillfälle. Tillfället dök så passligt upp denna underbara söndag med solen som sken och vädret var inte allför illa. Ca - 9 grader då vi fulltankade lämnade gården med ett litet lätt leende på läpparna. Planerade turen gick mot ett samhälle ca 1 mil bort. Vägen dit har under denna vinter inte plogats mer än halva sträckan, vilket gjorde utmaningen extra utmanande. Nysnö ca 30 cm och under detta packad snö som tinat och frusit...perfekt att åka på! Problemen började när vi kom in på vägen som förövrigt hade plogats upptäckte vi...ungefär 5 km. Väl framme på den oplogade delen märker vi att traktorn som plogat bara plogat fram till en stickväg inför en annalkande avverkning. Traktorn hade sedan fortsatt sin färd vidare efter vägen med plogen upphöjd, vilket endast lämnade två djupa traktorspår. Inte fullt så idealiskt att köra på, men mitten var frusen så hulingarna rymdes på den hårda mittsträngen som blivit kvar. Bekanten som jag körde med kör en Can-Am 800 med Mud Pro däck, som gräver lite mer än mina orginaldäck. Hans maskin har också luftfjädring som är höjbar ca 3 tum. Ca 150 meter in efter den oplogade delen med djupa traktorspår gick då Can-Amen ner sig på ena sidan vilket resulterade i att han gasade och skapade nya spår, lite för djupa för mig! Jag körde fast...20 meter senare satt också han fast. Efter ca 1 timme var vi så åter lösa, och vi lyckades också vända våra maskiner..viss övertalning krävdes innan vi lyckats vända hjulingarna i djupsnön, genom traktorspåren. Snön hade blivit porös och inte särskilt lättkörd tillbaka, men till slut ute på fast mark igen. Blöta av svett och mycket lyckliga. Efter detta valde vi skoterled, vilket var ett framgångskoncept, ända tills fastkörning nr 2 inträffade och jag var tvungen att vincha upp Can-Amen, vinchen fungerade utmärkt Nästa fastkörning stod jag för, efter en miss av packad skoterspår med ca 5 meter. Can-Amen fick nu vincha lös mig. På väg hem ca 1 mil bort kl 22.00 tyckte jag att kylan blev lite väl påtaglig. Väl hemma tittar jag på termometern som visar - 24 grader. Inte undra på att det blev kallt. Men slutsatsen jag drog efter vår tur var att framkomligheten var likvärdig på Can-Amen och min CF 500 black edition long. Dessutom var -24 inga problem trots diverse stillestånd och körning. Genomfrusen och genomdränkt med snö klarade hjulingen denna heldag ute i spåret och dessutom i djupsnön. Måste återigen säga att jag är imponerad av maskinen, och kan varmt rekomendera er skeptiker att ge dessa underbara maskiner en ärlig chans. Det jag saknar på den, som jag verkligen vill ha, och direkt erkänner är ........handtagsskydd, eller möjligen ruta med handtagsskydd. Kalla dagar skulle detta vara underbart. I övrigt lämnar den inte utrymme till mer att önska, den har det jag behöver. (förutom mudpro light däck )
Jag hoppas att den kommer att gå sönder snart, så jag får ge er skeptiker något att elda med ;-) Men jag befarar att detta inte kommer att hända ännu. Den känns lika pålitlig nu som för 100 mil sedan.
2 kommentarer | Läst 26173 ggr