Utkört och klart
av Mangan sön 15 jan 2017, 19:58
I veckan var jag på plats i skogen, Första dagen körde jag ut, och dagen efter blev det verkstadsjobb för att fixa brytaren. Den brann ju up förra veckan. Tog med svets och alla verktyg jag hade, men det räckte med borr och vinkelslip. Hade bestämt mig att sätta huvudbrytaren i en plastlåda, av två skäl:
1) Vill inte att den sitter i huven, svårt att ta av den.
2) Skydd mot kortis på polerna.
Tidigare har den suttit i huven, och med den nya brytaren så kom polen bara några mm från dieseltanken. Kändes inte vettigt.
Så ljög ihop ett fäste för lådan av ett plattjärn. Inte den mest stabila grejen, men det håller säkert ett tag.
Nu sitter den också bredvid motorvärmarkabeln, minskar förhoppningsvis risken för att man kör iväg med kabeln i. Men man vet ju aldrig...
Har funderat lite på att rigga om mina block till vajerkransstyrningen med lite mer riktiga grejer. Var iväg å Biltema och shoppade lite båtprylar. Min kollega på jobbet har en far som var i båttillbehörsbranschen. Biltemas block är kopior på Rutgerssons, ifall ni undrar.
Man kan säga att det gjorde skillnad. Betydligt mer distinkt funktion med glidlagrade block och riktig skotlina. Kraften går dit den skall, och försvinner inte genom att deformera repet. Har tyvärr ingen bild, men funktionen ses på videon nedan. På allmän begäran har jag filmat lite när jag vinschar. Köra genom att dra i linan funkar mycket bra nu. Även att åka på knippet när jag vinschar (för den late). Syns lite vid pass 4:25.
Som synes ett kanonväder, -5 grader och 5 mm snö.
Filmade också när jag lastar av, även om det blev lite myrstorlek på mig där. Kättingen fryser gärna fast på det lass som har legat några dagar, därför jag fick dra loss med kranen. Annars flyter det på bra med avlastningen!
Så nu är det utkört och klart, det blev 9 och 2/3 lass, jag hade räkna med tio. Det är lite drygt 3 m3fub/lass, så säg 30 m3fub i vältan. Tjoho!
Kvar ligger några timmerstockar, men de får ligga ett tag tror jag. Nu skall vi se om jag skall börja på mossen. Det skall vara runt +5 grader nästa vecka, så får väl lov att stå på fastmark och vinscha...
1) Vill inte att den sitter i huven, svårt att ta av den.
2) Skydd mot kortis på polerna.
Tidigare har den suttit i huven, och med den nya brytaren så kom polen bara några mm från dieseltanken. Kändes inte vettigt.
Så ljög ihop ett fäste för lådan av ett plattjärn. Inte den mest stabila grejen, men det håller säkert ett tag.
Nu sitter den också bredvid motorvärmarkabeln, minskar förhoppningsvis risken för att man kör iväg med kabeln i. Men man vet ju aldrig...
Har funderat lite på att rigga om mina block till vajerkransstyrningen med lite mer riktiga grejer. Var iväg å Biltema och shoppade lite båtprylar. Min kollega på jobbet har en far som var i båttillbehörsbranschen. Biltemas block är kopior på Rutgerssons, ifall ni undrar.
Man kan säga att det gjorde skillnad. Betydligt mer distinkt funktion med glidlagrade block och riktig skotlina. Kraften går dit den skall, och försvinner inte genom att deformera repet. Har tyvärr ingen bild, men funktionen ses på videon nedan. På allmän begäran har jag filmat lite när jag vinschar. Köra genom att dra i linan funkar mycket bra nu. Även att åka på knippet när jag vinschar (för den late). Syns lite vid pass 4:25.
Som synes ett kanonväder, -5 grader och 5 mm snö.
Filmade också när jag lastar av, även om det blev lite myrstorlek på mig där. Kättingen fryser gärna fast på det lass som har legat några dagar, därför jag fick dra loss med kranen. Annars flyter det på bra med avlastningen!
Så nu är det utkört och klart, det blev 9 och 2/3 lass, jag hade räkna med tio. Det är lite drygt 3 m3fub/lass, så säg 30 m3fub i vältan. Tjoho!
Kvar ligger några timmerstockar, men de får ligga ett tag tror jag. Nu skall vi se om jag skall börja på mossen. Det skall vara runt +5 grader nästa vecka, så får väl lov att stå på fastmark och vinscha...
19 kommentarer | Läst 6230 ggr